På en av de otaliga öarna i huvudstaden

Publicerat: 2 augusti, 2015 i Uncategorized

SAM_6391

Igår spenderade vi dagen i huvudstaden. Nu kändes det visserligen knappt som att vi var där eftersom vi i stort sett gick från centralen, skyndade igenom Gamla Stan, hoppade på färjan och sedan betalade en hel massa pengar för att gå in på och åka de många attraktionerna som finns på Gröna Lund, men hur man än vänder och vrider på det så var vi rent geografiskt i Stockholm. Det är en otroligt vacker stad och vi hade för ovanlighetens skull tur med vädret hela dagen. Klarblå himmel och riktigt varmt. Inte för varmt, utan konstigt nog så att folk var nöjda med värmen och jag var nöjd med att det var lagom värme istället för gassande hett.

SAM_6292

Tur och tur med vädret förresten…? Om det varit mer mulet och kanske en kort, enstaka regnskur hade vi nog sluppit trängas med så mycket folk. Satan i gatan vad trångt det blev till slut. Nu kom vi ganska tidigt eftersom vi planerat in besöket sedan länge och då var det hyfsat med folk men ändå så att man slapp stå i kö i evigheter för att åka något. Efter bara några timmar hade stockholmarna insett att morgonens sol inte var där för att vända och då ramlade de in, familj efter familj, kompisgäng efter kompisgäng. 

SAM_6249

Nåja, det funkade ändå. Jag gillar att åka karuseller och hade ställt in mig på att åka berg. och dalbanorna och Extreme, den med hänggungor som svänger runt, runt högt över Ladugårdslandsvikens vatten men jag prioriterade annorlunda när jag väl kommit dit. Min lilla fyraåriga systerson älskar också att åka karuseller och då jag tycker att det är minst lika roligt att åka med ett barn som verkligen vill åka som att själv få de där adrenalinkickarna som man får när man utsätter sig för till exempel berg och dalbanor så åkte jag massor med honom och insåg inte att tiden sprang iväg. Efter rätt många timmar var det knökfullt och det fanns inte en chans att jag tänkte stå i kö i 45 min för att åka i 3 och då drog jag och Vikingen med syrrans styvdotter för att skjuta slangbella, skjuta luftgevär och kasta bollar istället. Ett bra val. Speciellt som vi råkade hamna intill Amy Diamnod när hon skulle skjuta luftgevär och styrdottern blev glad av att ha fått se henne. 

SAM_6340

De tre större flickorna, systerdöttrarna och deras kompis, stod länge i kö för att åka Fritt fall, Extreme och Kvasten. Styvsysterdottern är inte lika intresserad av att stirra döden i vitögat, även om hon åkte Kvasten med de andra. Det var därför hon hittade mig och Vikingen när vi gick omkring bland de olika båsen. Vi hade precis kommit från pilkastningen, något jag just igår var en hejare på. Det var faktiskt rätt roligt att inse att jag hade dagens high score (dittills), speciellt som jag är ganska usel på att kasta pil i vanliga fall. Men 91 poäng på tre pilar är inte illa pinkat, hur man än vänder och vrider på det. 

SAM_6376

På tal om bollar; Min Viking är tydligen en hejare på det. Det fanns ett spel där man fick sex bollar och skulle kasta in i hål av olika storlekar. Det första var ganska stort och sedan minskade storleken allt eftersom. Det var viktigt att kasta i rätt hål, annars gilles det inte. Jag tappade hakan när Vikingen träffade rätt både en, två, tre, fyra och fem gånger. Han avslutade med att kasta in den där extrabollen i det minsta hålet och fick således högsta poängen möjliga i spelet. Killen som skötte spelet var mäkta imponerad, vilket i sin tur gjorde att jag blev än mer imponerad än jag varit innan och det säger inte lite. Systersonen blev däremot inte särdeles imponerad när han fick ett tröstpris och Vikingen fick en fin nalle, men livet är hårt och han lär sig allt eftersom.

SAM_6307

Han hade däremot en liten tröst i att jag beslutat mig för att stanna vid ett godishjul när vi var på väg tillbaka till de andra efter ett av de många toalettbesöken under dagen. Jag köpte fyra brickor och han stod och höll tummarna så att de blev blåa medan hjulet snurrade långsammare och långsammare. Ni kan ju tänka er hans lycka då hjulet stannade på en av våra siffror. Han fick äran att välja och vi gick därifrån med en Gott och Blandat kartong med 12 påsar istället än Zoo och Fuxo. Han höll hårt i kartongen – som nästan var större än han själv – och sprang så fort det gick tillbaka till mamma och pappa för att visa upp vår vinst, som vi naturligtvis delade upp solidariskt mellan oss. Oss två, menar jag. De andra fick minsann spela själva om de ville ha något. *haha*

SAM_6312

Lustiga huset var däremot inte det minsta lustigt, enligt honom. Det tog ungefär en minut där inne innan han grät och ville därifrån. ”Varför är det så mörkt här inne?” ”Jag vill gå till mamma nu. NU!” ”Jag vill inte vara här.” ”Jag vill gå ut. Moster, moster, jag vill inte gå här!” Då hade vi nästan hela vägen kvar innan vi kom ut. Han hade ju dessutom sett hur folk kom ner för de där ”flygande mattorna” på slutet och grät av skräck över att behöva åka igenom tunneln där de kom ut. Jag skyndade oss igenom hela huset så fort det gick och försökte hela tiden övertyga honom att vi absolut inte behövde åka matta eftersom det finns trappor man kan välja istället. Den stackar´n trodde mig inte förrän han stod intill trappan. Då såg han förvånat på hur Vikingen gick iväg ditåt man åker på mattan och frågade ”Ska han åka själv? Det törs inte jag. Då är han såååå modig.” Oturligt nog vann Vikingen nallen efteråt, så han sjönk lite i systersonens ögon för att han inte delade med sig av den efteråt. *haha*

SAM_6344

SAM_6367

Lördag dag på Grönan betyder generalrep inför sommarkrysset trots att vi inte stannade kvar för själva framträdandet hann vi ändå se hur Gry strosade omkring med skyhöga klackar samtidigt som hon spelade lite gura, Brolle som kollade in hur han kunde/skulle röra sig på scenen samtidigt som han värmde upp rösten och Samuel Ljungbladh och hans kör som gosplade för full hals. Nanne hörde jag, men var just då en bra bit ifrån scenen och såg därför inte hennes rep. 

En mycket bra dag avslutades med att jag med en lättad suck la upp mina fötter i soffan och slötittade på tv samtidigt som jag uppdaterade mig om vad som hänt i sociala medier samt i kvällsblaskan på nätet. Jag sov sedan som en stock hela natten och sitter just nu och konstaterar att vi hade en faslig tur med vädret igår. Nu öser det ner och jag ska strax pallra mig iväg till jobbet. Skulle egentligen vara ledig, men ibland ändras sådana planer också. Jag måste bara gå byta om innan jag åker. Finns inte en chans att jag går ut i shorts och tunn t-shirt när det är grått, blött och bara 16° ute. 

Kommentera

