Telefonkö

Publicerat: 23 juli, 2015 i Uncategorized

a_telefon_ikon_11795759

Att vänta i en telefonkö är bland det som känns mest meningslöst i hela världen. Det står där högst upp på listan tillsammans med fästingar. Jag skulle vilja skriva spindlar också men då är det vän någon knepig jävel som påpekar att spindlar äter mygg och liknande, men det skiter jag högakteligen i. Spindlar är ett otyg som utan konkurrens borde toppa listan. Men tillbaka till ämnet. Telefonköer. Vad är det för påfund egentligen? Jag slår ett nummer för att få tag på någon, oftast en kundtjänst hos en myndighet eller en bank, och får sedan sitta i telefonkö i evinnerliga tider. Vad fan? Tror de inte att jag har något bättre för mig, eller?

Nu kan jag visserligen välja att bli uppringd när det blir min tur i kön, men då jag ska iväg till jobbet snart kan jag inte vänta i oändlighet på att det ska ske. Jag vet ju redan att de kommer att ringa då jag precis åkt till jobbet och inte kan svara. Det är närmast en naturlag och därför sitter jag kvar i kön och hoppas på att de ska sluta dricka kaffe snart. Eller äta lunch. Klockan är ju ändå 12 snart och jag får väl skylla mig själv som väntade med att ringa tills efter 11.15. Korkat. Väldigt korkat.

Jag har suttit i kö i 33 minuter nu och är ganska less på det. De elva minuternas väntetid blev som förväntat mycket längre och jag har hunnit flina sardoniskt, sucka, svära, irritera mig, fundera på om jag ska skita i det idag, sucka trött, reta mig, skaka uppgivet på huvudet, sucka frustrerat och tänkt en hel massa fula tankar. Om de nu väljer att svara inom den utsatta tiden jag kan sitta kvar och vänta så kommer jag dock vara honungslen på rösten. Finns inte en chans att jag riskerar att reta upp någon tillräckligt för att den ska bli sur och på pin kiv förhala svaren på min fråga. No way! 

Rationellt förstår jag att människorna i kundtjänst på de olika ställena har massor att göra och att de flesta fall troligen jobbar häcken av sig för att svara på alla samtal. Jag förstår även att det i just det här fallet kan ta tid att svara på frågorna då det kan förekomma språkförbistringar. Migrationeverket har ju en hel del människor från andra länder att prata med och språkkunskaperna stämmer ibland inte överens med varandra och tolk finns inte alltid att tillgå. Innerst inne beundrar jag dem för deras engagemang och tålamod. Ändå sitter min irritation på utsidan just nu. Svara i telefonen någon gång! De 11 minuterna är numera 38 och jag måste strax åka till jobbet….

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Ja, fruktansvärt meningslöst! Och så den enerverande rösten som i vissa köer med jämna mellanrum säger nåt i stil med ”tack för att du väntar” som om jag hade nåt val …

Kommentera

