Vecka 1:2

Publicerat: 21 juli, 2015 i Uncategorized

scale and foot

Jaha ja. Då har jag kört en vecka av dietens andra period. Ja, jag väljer att kalla det andra perioden eftersom jag vill hålla isär de två vändorna jag valt att göra. Den första sträckte sig mellan 2 februari och 2 maj, under vilken jag tappade sammanlagt 24.3 kg och en satans massa centimeter i omkrets. Sedan gick jag upp lite direkt efter att jag gått av dieten, så där som man gör när kroppen återanpassar sig till att äta ”som vanligt” igen och direkt på det åkte jag på semester i två veckor och la på ytterligare lite vikt. I mellantiden lyckades jag tappa en del av den där vikten igen och höll sedan en stabil vikt ända fram tills veckan innan jag skulle gå på period två. Jäkla hjärnspöken. De ville verkligen njuta innan jag tvingade in dem i sina burar igen. Jag har nog aldrig varit så godissugen i hela mitt liv och då jag visste att jag ändå skulle tappa det jag eventuellt la på mig tillät jag mig att frossa. Alltså gick jag upp strax över ett halvt kilo den veckan. 

Summa sumarum är att den sammanlagda viktminskningen jag hade mellan 2 februari och 12 juli var 22 kg. Jag hade ju kunnat strunta i att frossa den där sista veckan, men vad fan? Jag kände för det och som jag sa; jag skulle ändå gå på dieten och om jag i så fall får gå en extra vecka så är det helt enkelt så. Det löser sig. Jag valde ändå att väga mig på tisdagen, en dag in i dietveckan, för att få en kontrollvikt. Anledningen till det är att jag är korkad. *haha* Nä, jag ville ha en mer korrekt vikt att gå efter istället för den där frosserivikten. Som det var nu hade jag tappat 700 g till mellan söndagen och tisdagen. Kontrollvikten var alltså – 22.7 kg. 

Jag kan förresten meddela att det allra tråkigaste med den här dieten fortfarande är att jag måste förbereda och planera samt transportera en hel massa mat då mitt schema liksom krockar med sig självt ibland och jag måste ha med mig allt jag behöver för kvällspass, sovjourer, nattpass och dagpass om vartannat. Helt ärligt så kräks jag över eländet. Men, men, det handlar om en begränsad period. Jag önskar bara att jag visste när jag är klar. Att ha ett datum att sikta på vore nog lättare än att bara köra vecka för vecka och ta det som det kommer. 

Något som är nytt för den här perioden är att min hjärna lägger fokus på annat. Jag har aldrig funderat speciellt mycket på vilken siffra jag vill att vågen ska stanna på utan har ju kört på känsla. Numera finner jag att min hjärna viskar saker till sig själv. Saker jag faktiskt inte vill beblanda mig i. Till exempel börjar den tänka på hur jag mådde när jag senast vägde som jag gör nu (vi pratar tio-tolv år sedan nu) och hur jag mådde då jag vägde si och så mycket mindre och hur vore det att väga så igen. Rationell som jag är slår jag ifrån mig allt sådant och skrattar åt tanken. Hur jag mådde just då hade inget med vikten att göra utan med det som hände med och runt omkring mig. Ändå forsätter hjärnan att viska. ”Du har ju redan klarat nästan 25 kg. Klart du klarar 15. 20 eller 25 till. Det blir en smal sak för dig, du som har sådan beslutsamhet och som lyckats hitta den dieten som passar just dig”. Men nej. Jag tänker helt enkelt gå på känsla igen. När jag känner att jag ska stanna, då stannar jag. Punkt. 

Under den här veckan har jag gått ner ungefär som jag misstänkte att jag skulle göra. Visst hoppades jag på en jätteskjuts neråt igen, precis som i början av förra perioden, men att hoppas på något innebär inte att man tror att det blir så. Min realistiska sida vann denna fajt över min mer optimistiska ådra. Nu är inte siffrorna särdeles höga, men konstigt nog har jag ändå flyttat in ytterligare ett hål på bältet. Troligen beror det på att skinnet är lite lösare och kläderna därför behöver dras åt mer, men anledningen spelar ingen roll. Ett hål till i skärpet är ändå ett hål till. Skillnaden från förra veckan är alltså;

vikt; – 1.8 kg = – 24.3 kg totalt

över bysten; – 0.5 cm = -22.5 cm totalt

under bysten; – 1 cm = -19 cm totalt

midjan; – 2 cm = – 31, 5 cm totalt

handled; +- 0 = -3 cm totalt

runt låret; (20 cm ovan knät) = +- 0 = -6 cm totalt

Heja mig! 

Kommentera

