Nu är nog det värsta gjort…?

Publicerat: 16 juli, 2015 i Uncategorized

bananas

Fyra dagar in och banandag nummer 1 för den här gången är gjord. Nej. Jag tycker inte mer om banan den här vändan än jag gjorde under den förra. Faktum är att jag nog gillar det ännu mindre. Att trycka i sig sju stycken idag var en riktig pina och hade det inte varit för filen hade det aldrig gått. Det är nästan två månader sedan jag åt banan och första tuggan gav mig kväljningar men därefter gick det betydligt bättre även om jag verkligen inte kan påstå att jag gillar eländet. Men…. det finns en banandag på schemat och jag vet ju hur effektiv den där dieten var i våras. Poängen är ju effektiviteten och jag håller tummar och tår för att jag slipper ha allt för många dag 4 aka banandagen aka helvetesdagen innan jag är färdig med viktnedgången.

Hur har det gått hittills då? Jo, dag ett var ju superjobbig medan dag två gick ganska bra. Dag tre, igår alltså, liksom bara gick. Jag följde schemat, drack soppa, skar en sallad, slängde ihop en massa grönsaker i en kastrull och fräste dem ihop med ajvar relish och en matsked lättkvarg och lite kryddor och tyckte att det kändes helt ok. Det berodde kanske på att jag gjorde en grönsaksgryta och således åt varm mat tillsammans med min sallad. Bara grönsaker, men det kändes ändå som ”riktig mat” och sallad. Idag har också gått bra. I alla fall efter den där första, hemska tuggan. Jag har jobbat och det tog tack och lov en hel del fokus från vad jag stoppade i mig.

I morgon blir det nötfärsbiffar i salladsblad och toppade med tomater, lök och gurka igen. Nej, det är inte exakt enligt schemat men jag kan verkligen inte se vad det gör för skillnad ifall jag äter nötkött och tomater eller om jag slänger med lite isbergssallad, lite lök och några gurkskivor. Om jag utgår från erfarenhet från förra gången gör det antingen ingen eller minimal skillnad i resultat medan det gör en satans stor skillnad i  smak och känsla. Fatta vad gott det ska bli att äta något så friskt som en hamburgare i salladsblad! Jag längtar redan. 

Jag misstänker att det värsta är gjort nu. De första fyra dagarna är avklarade och förhoppningsvis känner jag som förra gången, att allt därefter var mycket lättare. Jag tänka skriva att det var som en skön promenad i parken men då skulle jag försköna lite. Visst var den allra första veckan värst, men hur jag än vänder och vrider på det fanns det svåra dagar även efter det. Tack och lov var de oftast enskilda dagar i vad som annars var rätt så hyfsade eller till och med bra veckor, så jag har därför ändå anledning att hoppas på att det värsta är gjort. Speciellt som fenomenet med att helt förlora sötsuget efter bara tre dagar infann sig även denna gång. Det är helt makalöst! I måndags hade jag kunnat käka upp hela Marabous lager och idag är jag inte det minsta sötsugen alls. Fantastiskt!

Jag måste erkänna att jag inte lyckades hålla mig med att väga mig tills på måndag. Nyfikenheten var för stor. Jag tyckte att jag redan känner på kläderna att jag tappat och vågen står ju liksom bara där under kommoden i badrummet…. Jo, jag har tappat. Jag vägde mig i söndags och i tisdags istället för i måndags då jag jobbade sovjour på söndag kväll och således inte var hemma i måndags morse. Sedan i söndags har jag gått ner 1.5 kg och sedan i tisdags har jag tappat 1 kg. Med andra ord går det åt rätt håll och även om jag kanske inbillar mig att jag redan känner skillnad så är det troligen verkligt snart nog. Jag ska försöka avhålla mig från att ställa mig på den där infernaliska vågen igen tills på tisdag morgon – jobb igen på måndag morgon – men vem vet hur det går. Jag är ju så förbannat nyfiken. *haha*

Kommentera

