Bara en vecka kvar nu…

Publicerat: 6 juli, 2015 i Uncategorized

start to be great

Hela förra veckan, även nu under helgen som var, har jag gått omkring och sagt att jag ska gå på dieten igen om två veckor. Igår insåg jag att jag snackade skit. Det är ingalunda två veckor kvar tills jag tvingar mig att leta fram den där självdisciplinen jag hittade inom mig under senaste vändan med soppan. Faktum är att det idag är en ynka vecka kvar tills det är dags att bita i det sura äpplet igen. Kanske till och med bokstavligen, det beror på vilka frukter jag väljer att käka på den där första dagen på dieten. Soppa och frukt, i alla fall den dagen. 

Jag skulle ljuga om jag säger att jag ser fram emot det. Faktum är att mitt undermedvetna protesterar så att det skriker om det. Det är i alla fall anledningen jag ger till att jag i helgen smällde i mig smågodis och choklad så att det stod härliga till. Inte så att jag gått upp något i vikt den senaste veckan eller så – faktum är att jag gått ner ytterligare ett halvt kilo sedan jag skrev om min vikt senast – men ändå. Det är som att kroppen skrek efter sötsaker och även om jag visserligen köpte små påsar så köpte jag ändå påsarna. Jag svullade, helt enkelt. 

Men, men. Det var likadant förra gången. Min beslutsamhet var starkare än min svaga kropp. Resultatet av det var något jag var och fortfarande är skitnöjd med. – 23.5 kg just nu. Skillnaderna mot tidigare är enorma. Inte så att jag känner någon större fysisk förändring egentligen, jag kunde göra allt jag gör idag och det utan att vilja självdö efter minsta ansträngning, men mentalt och när jag ser mig själv i spegeln känns allt helt annorlunda. Eller jo. Det är vissa saker som är lättare fysiskt också. Om jag ligger ner känner jag hela kroppen mot underlaget istället för att det på vissa ställen bara var de fetaste ställena som nådde ner. Att cykla är eventuellt lite, lite enklare, men det kan ännu bero på träningen jag tvingat mig igenom under våren hellre än den fysiska förändringen. 

Hur som helst så är jag inte riktigt (eller ens nära) där jag vill vara viktmässigt ännu och därför kör jag en vända till. Jag inser att det kommer att vara svårare att följa dieten rigoröst i minst tre veckor denna gången än vad det var under förra gången eftersom det ännu är färskt i minnet hur trist det var att äta enligt schemat vecka ut och vecka in och än värre, hur jäkla drygt det var att planera för och ta med maten varje dag och ofta för två dagar, men det är som det är med det.Jag ämnar göra exakt som förra gången och ge fan i att förvägra mig själv något om det är något jag verkligen vill ha. Med andra ord finns det egentligen inga förbud som kan ge mig dåligt samvete och således kommer jag heller aldrig kunna bli en sådan som suckar och mår dåligt över att jag någon gång unnar mig något. För det måste jag göra, ser ni. Det funkade förra gången och det kommer att funka igen.

Men alltså… jag ser egentligen inte alls fram emot detta. Ändå vet jag att jag skulle ångra mig som fan om jag inte gör det. Alltså har jag bestämt datum och eftersom jag vet att jag kommer att ha fullt upp den helgen och dessutom ska sova jour på jobbet på söndag så måste jag fixa soppan senast på lördag eftermiddag. På så vis behöver jag inte stressa eller börja när jag kommer hem från mitt morgonpass på måndag. Nej, ska jag börja på måndag så blir det direkt från morgonen. Punkt. Det vore farligt att börja tulla på ”reglerna” redan från start. Måndag morgon it is or nothing at all. Om några månader ska jag kunna köpa mig en ny vinterjacka i den storleken jag kommer att ha framöver i livet. Så är det bara. 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Ok … du är galen … 😀 men tack vare det kommer du också att lyckas med att nå ditt mål! Lycka till, speciellt när du kommer till banandagen … ❤

    • ~Sol~ skriver:

      Haha. Ja, jag är galen. I alla fall känns det så just nu. Men bara jag tar mig igenom några månader av detta (jag hoppas givetvis på kortare tid, men troligen har jag ingen sådan tur) och några sådana där banandagar – som jag hittills lyckats undvika att tänka på – så kommer jag att vara där jag vill vara och sedan är det slut på eländet. 😀
      Tack. ❤

Kommentera

