Den helgen per år igen…

Publicerat: 4 juli, 2015 i Uncategorized

IMG_3307

Just nu är det ganska lugnt ute, men det märks att det är en särskild helg här stan just nu. För vilken i ordningen? 38. Ja, det är sant. Det är 38 år sedan Örebro tog beslutet att inte längre ge tillstånd till den bilträff som blivit en årlig tradition där och de tvingades hitta en ny mötesplats. Västerås var ett vettigt val eftersom det på sjuttiotalet var vanligast med jänkare i Stockholm och Västerås ju ligger relativt nära huvudstaden. 

38 år, alltså. Det förklarar varför jag inte minns ett enda år utan bilträffen. Jag minns dock att det från början var mycket mindre. Folk kantade visserligen gatan och det cruisades, men inte alls i samma skala. Naturligtvis. Det var inte så etablerat då som nu och drog väl mest bilentusiaster av olika slag. Numera drar det alla. Folk vallfärdar ner till flygfältet, campingarna, Lögarängen, Hälla och längst cruisingstråken. Det är ett andra vardagsrum för folk under denna helgen. Det är under de senaste 20 åren som det vuxit och numera är det visserligen en rejäl raggarfest med bilarna, kläderna och musiken, men det är även en fest där gemene man känner sig inbjuden och välkommen. 

IMG_3092

Själv har jag inte äventyrat mig iväg till flygfältet på väldigt, väldigt många år och håller mig i regel mest till stan, hamnområdet och Norra Ringvägen, mellan Kopparbergsvägen och Högskolan. Jag gillar bilarna, absolut! men är inte särdeles imponerad av den skock som trängs på de mer ”officiella” områdena under helgen. Jag är dessutom inte allt för imponerad av den fylla och de mindre trevliga uppföranden som kommer i fyllans bakvatten som oundvikligen är en del av den här helgen. Att sitta längst Norra Ringvägen känns dock ok. Det är en folkfest med många deltagare längst vägen – som ju är en del av det officiella cruisingstråket och där trafiklysena är avstängda mellan torsdag tidig kväll – lördag natt – och det är nära hem. Man ser allt, träffar så många vänner och bekanta att huvudet snurrar av alla kramar, hälsningar och glädjeyttringar över att ses och kan sedan ta sig hem på bara en kvart eller mindre. Yep, det funkar för mig.

IMG_3370

Missförstå mig rätt. Jag gillar verkligen vad den här helgen för för stan. Förra året kom det 21 000 bilar och i runda slängar 100 000 människor på besök under första helgen i juli och matställen, bensinmackar, stora dagligvarubutiker, små dagligvarubutiker och alla andra gjorde stora affärer. Många småställen tjänar lika mycket under Power Big Meet som under resten av året sammanlagt. Det unnar jag dem. Arrangörerna har dessutom hyfsat bra koll på vad som händer och sköter det oftast ganska bra. I år fick de dock stoppa finbilscruisingen ett tag eftersom det tydligen inte gått som planerat. Sånt som händer. I övrigt fungerar det som det ska. I alla fall utifrån arrangörernas håll. Eller nej! Det fattas något väldigt viktigt under den här helgen. Bajamajor. De skulle verkligen behöva ställa ut sådana runt hela cityringen. Som det är nu springer alla till minsta lilla buske och det sprider sig en stark doft av ammoniak, speciellt om det råkar finnas en lastkaj eller liknande med buskar, containrar eller liknande att ta skydd bakom. Just den här helgen önskar många tjejer att de vore skapta som killarna…. 

IMG_3378

De kan ju inte lastas för hur folk väljer att bete sig. Arrangörerna, menar jag. De bjuder in till fest, har regler, det finns lagar och förordningar och så vidare och om folk väljer sedan att ta sig hit, supa sig redlösa, pissa ut från bilen, kräkas genom det öppna fönstret eller i buskar, ramla ur bilen, tappa bort både bil och vänner, bete sig som svin och vad det nu är de ju inte arrangörernas fel. Man är själv ansvarig för sina handlingar. Med det sagt vill jag ändå säga att dräggen är det som drar ner hela jippot. Inte bara de tillresta eller bilburna sådana, utan även de medlemmar ur stans egen folkfest som använder Power Big Meet som ursäkt för att supa skallen av sig, knulla i busken, skita på sig, ramla än hit och än dit och allt de nu håller på med. Och nej, jag överdriver tyvärr inte det minsta.

IMG_3064

Överlag är det dock en bra helg. I alla fall när vädret håller i sig. I år är det fantastiskt väder. Solen skiner, värmen har äntligen kommit i luften och många gick på semester igår. Vikingen har besök från Danmark men de ska iväg och basta i eftermiddag och sova i stuga ikväll, så jag och Mini-Belse är solokvist efter att jag hjälpt min bror Bull och hans fru att flytta in i huset intill mitt. Mini-Belse håller sig på sitt rum, så det är nästan som att vara helt solokvist. Kanske går jag ner och tittar en stund ikväll också. 🙂

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Synd att det ska föra med sig så mycket skit … Och jag kan inte låta bli att dra paralleller … Många inom den här kulturen har åsikter om hur utrikesfödda kommer hit och förstör … samtidig som de själva åker till andra städer än egna och beter sig illa … jaja. Det är fina bilar och fest. Inom den ramen går man tydligen göra vad som helst och bete sig hur som helst.

    • ~Sol~ skriver:

      Ja, det är sorgligt att vissa tar stunder som denna för att bete sig värre än dem de alltid kritiserar och gnäller på. Mest sorgligt är dock att de inte ser vad som faktiskt pågår och hur de själva agerar. 😦

Kommentera

