Sommarnätter

Publicerat: 30 juni, 2015 i Uncategorized

sommarnatt

Jag slutade halv tio ikväll och njöt ohämmat av cykelturen hem. Det är något särskilt med sommarkvällar, även då de inte är så där ljumma och sköna som man skulle önska. Har ni tänkt på hur en sommarkväll – eller ännu hellre, en sommarnatt – luktar? De har en speciell lukt som får mitt inre att jubla. Jag önskar att jag hade ord för att förklara den där lukten – doften – men det är en sådan där förnimmelse att jag inte förmår sätta rätt ord på det för att förmedla vad jag menar. Men ni vet ändå, eller hur? 

Jag älskar att vara vaken på sommarnätter. Vinternätter är också mysiga, men det är en helt annan sak. Under vinternätter är alla ljud dämpade och man känner en varm, omhuldad känsla då man sitter vaken. Ofta tänder jag ljus och njuter av tystnaden. Sommarnätter är inte tysta. De känns friare. Äventyrliga. Som att vad som helst kan hända. Att allt detta väntar runt nästa krök. Ljuden utifrån skvallrar om liv. Människor rör sig ute. Festar. Promenerar. Lever. Mörkret infaller egentligen aldrig, ljuset jagar snabbt bort den korta stund av dunkel som envisas med att försöka vinna mark. 

Det var varit många vakna sommarnätter i mitt liv och jag förväntar mig att uppleva många fler innan min tid är ute. Bra. Jag gillar som sagt sommarnätter. Tankarna svävar iväg, jag drömmer mig bort och sinnet suger in energi från allt som finns omkring mig. Om man bortser från att jag är jäkligt trött dagen efter att jag suttit uppe och njutit av en sommarnatt så får de mig att blomstra. Sommarnätter. De gör mig oövervinnerlig. 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Å ja! Håller helt med.

Kommentera

