Upp och ner och hit och dit

Publicerat: 14 maj, 2015 i Uncategorized

riots

Det blev dag tidigt i morse. Riktig dag, alltså. Jag slutade kl 7 i morse och då sken solen så där som den brukar på tidiga sommarmorgnar. Nu var inte luften riktigt lika varm som solen verkade lova när man tittade ut genom fönstret, men det är inte särdeles underligt med tanke på att det ännu bara är i mitten på maj. Jag stannade till på vägen hem från jobbet och tog en solindränkt bild som jag la ut på facebook med en kommentar om hur knepigt det var att gå och lägga sig när solen just fått dagen att stråla. Men så är det bara den här veckan.

Ja, jag jobbar fyra nätter den här veckan och det vänder hela tillvaron på ända. Nu ”drabbar” det inte mig mer än att dieten blir svårare att hålla. Inte så att jag inte gör det, utan det är mest så att jag ändå försöker äta liknande som annars, vilket är svårt när man vänt på dygnet. Jag äter dock frukost innan jag går och lägger mig (i morse var det fil och banan – Yay!) och dricker sedan soppa när jag kliver upp för att sedan äta middag. Jag fixar inte att gå en hel natt på det lilla jag fått i mig under dagen, så jag har soppa med mig. Enbart soppa. Det är galet hur sugen jag blir på sött när jag jobbar natt och därför begränsar jag mina valmöjligheter till noll. Soppa blir det, inget annat.

För att prata om något allvarligare än min morgon och den där infernaliska dieten jag tjatar om hela tiden så har jag funderat en del på de upplopp som förekommit i USA. Jag förstår att det finns frustrationer inom samhället och att dessa kan vara starkare i ett område där många fattiga, kämpande och på andra vis tragiska livsöden bor och jag förstår att en orättvisa gentemot någon som påminner om en själv kan få känslor att svalla. Absolut. Orättvisor är orättvisor och känner man sig generellt orättvist behandlad eller har svagare utgångsläge än andra på grund av vart man kommer ifrån så är det dessutom lättare att fnösket ska ta eld. 

Men. Och detta är ett stort Men. Varför slår man sönder sitt eget område? Varför straffar man sig själv och sina grannar? Varför förstöra för de som kämpat så hårt för att ha någon form av näringsidkande i området, ett företag som finns där för att hjälpa både dem själva och de som bor i området att växa. Att ha närhet till det nödvändiga och att genom sina företag få andra att vilja investera i området. 

Men nej. Vi plundrar och vandaliserar de där stackarna som slitit blod, svett och tårar för att dels kunna öppna en affärsverksamhet och sedan fått slita hårt varje dag för att få den att gå runt. Det är stor skillnad att ha en affär av något slag på shoppingstråken i stan – oavsett vilken stad – och att ha det i ett nedgånget, mindre bemedlat område. Ändå kämpar de för att få det att gå runt. Självklart ska man sabotera för dem. Självklart ska man bete sig som en pöbelmobb mot grannarna och till och med släkten. NOT!

Vad för detta då med sig? Slagropen skallar om rättvisa. Om att de vita och rika måste ta sitt ansvar. Att stadens styre måste prioritera de fattiga mer. Att polisen måste sluta rikta in sig mot dessa fattiga, färgade människor. Att detta är ett problem för de vita. 

Just det där är väldigt vanligt. Man ser allt i vitt eller svart. Bokstavligen menar jag, även om jag mer är grisskär och min kära vän Långa Farbrorn egentligen är mer chokladbrun än att vi är vita och svarta. Jag bor inte i området och jag kan inte säga något om hur de har det. Kanske är det en väldigt stark diskriminering mot färgade människor där. Kanske blir de sämre behandlade och måste kämpa hårdare för att komma någonstans i samhället. Kanske blir de orättvist behandlade i stor skala och på daglig basis. Jag vet inte.

Det jag däremot vet är att det egentligen inte spelar någon roll vilken färg man är för att man som invånare i ett lågklassområde ska behöva kämpa både längre och hårdare för att ta sig någonstans i livet. Ser man genom historien så har detta upprepat sig så många gånger och i så många civilisationer att vi nog kan konstatera att det är en del av de mänskliga samhällena. Som fattig har man det svårare än de mer bemedlade. Ett enkelt konstaterande. Kanske till och med ett väldigt förenklat konstaterande, men jag är ingen forskare och detta är ingen avhandling och därför får det stanna vid det.

Hur som helst, det jag ville komma fram till innan jag började den här långa utläggningen är att jag tycker att de har otur när de tänker. Eller inte tänker, vilket verkar vara närmare sanningen. Detta är inget ”rikt” problem. Detta gör inte att folk runt om får upp ögonen och tänker att de måste göra något åt vardagssituationen för människorna i lågklassområdena. Inte heller gör det att polisen blir mer benägen att släppa på vaksamheten gentemot invånare i dessa områden. 

Istället skapar det en större klyfta än tidigare. En hel Grand Canyon, till och med. De rika har inte fått sina butiker och hem vandaliserade och kan visserligen med fasa se på när nyheterna rapporterar om upproren som ödelägger hela områden men det får dem knappast att vilja investera i folket där. De är inte heller direkt benägna att ge bistånd till att bygga upp det igen efteråt när det faktiskt är områdets egna invånare som dragit fram som en plundrande mongolhär. Att polisen håller ett vaksamt öga mot området är troligen på grund av det i sådana områden är mer troligt att folk gör dumma saker utav desperation, frustration och tvång. Efter en sådan här vända lär de knappast anse kunna slappna av och låta naturen ha sin gång. Narkotika finns överallt, men har ändå lättare att ta över ett område där folket redan har lågt hopp om en bra framtid. Tror inte att polisen tänker lägga ner spaningarna efter sådant heller, faktiskt. 

Nej. Jag förstår inte. Varför förstöra sin egen bakgård och samtidigt tro att det ska hjälpa deras sak? Frustration och desperation i all ära, men att skita i eget hörn är inget man kan bygga på i framtiden. 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Den här världen är en konstig plats …

Kommentera

