Hållbart och ändå inte

Publicerat: 4 maj, 2015 i Uncategorized

måttband

Jag måste erkänna att jag inte följt dieten alls under veckan som var. Jag hade fullt upp med att försöka röra mig utan att hosta ut lungorna, få min viloandning att sluta pipa och att vila tillbaka lite energi i kroppen. Att hålla på att planera maten, vara förberedd inför både dagen och morgondagen och att orka stå i köket och göra i ordning allt jag behöver under dagen fanns inte på någon karta, än mindre min egen. Alltså har jag ätit precis vad fan jag velat. 

Tyvärr har det inkluderat pizza, kebab med bröd, hamburgare, godis, glass, pannkakor, choklad och en massa vitt bröd. Missförstå mig rätt, jag har mått hur bra som helst av att äta allt detta. Det är gott, mättande och förbannat onyttigt. Hur kan det bli fel, liksom? Rationellt blir det ju fel i längden, men tro mig när jag säger att min kropp inte protesterade det minsta över intaget. Allt gick ner lekande lätt. Jag har naturligtvis inte gått ner något den här veckan heller, inte med den kosthållningen, men jag har tack och lov inte gått upp något heller. På det viset har det ju ändå varit en hållbar situation. 

Hjärnan har däremot protesterat mer än lovligt. Den gillar inte alls att jag släppt in det stora Sockermonstret från Beroendelandet igen. När jag skrev om detox förra måndagen visste jag inte riktigt hur illa det kan bli efter bara några veckor men nu vet jag bättre. Från att tidigare ha kunnat ha choklad i skåpet i flera veckor utan att röra det går jag och sneglar på det hela tiden nu. Inte alls bra. Då gillade jag faktiskt den förra situationen bättre; den där jag kunde ta en chokladbit eller två (har ju sådana där små 24 g kakor hemma för att kunna unna mig någon gång ibland) i veckan eller till och med varannan vecka. Jag fick inte ett omedelbart sug efter mer av den lilla mängden, utan kunde istället njuta ordentligt och sedan återgå till dieten utan problem.

smågodis

Och där är det ohållbara i situationen. 

Jag vill inte återgå till det där med att jag väldans lätt slänger ner en gobit eller smågodis i varukorgen, bara för att. Då avhåller jag mig heller helt, även om det är förbannat svårt att tvinga bort det stora Sockermonstret. Jag vill heller inte stå still på vågen riktigt än. Jag har varit sanslöst duktig på att hålla mig till dieten och har sett på vågen hur kilona dalat i ett makligt men stadigt tempo. Jag saknar verkligen inte att träna, men vet med mig att jag mår bättre av det och kommer således att återgå till min rutin om att pallra mig till gymmet minst två gånger i veckan igen så snart jag känner att jag orkar jobba ordentligt utan att det suger ut all energi. 

Jag, Vikingen och RH hade i helgen en diskussion angående just träning. Jag hävdar bestämt att jag verkligen inte har en träningsskalle och aldrig kommer att få det medan de enträget hävdade motsatsen. För mig innebär en träningsskalle att man älskar att känslan man får när man tränar och har tränat samt att man får en för mig obegriplig och väldigt konstig abstinens när man inte kunnat träna på ett tag. För dem innebär en träningsskalle att man använder sig av in viljestyrka för att ta sig till träningen och sedan utföra den på ett bra sätt trots att man verkligen avskyr att hålla på med just det. Det andra är att man är adrenalinjunkie. Jag måste erkänna att jag fortfarande inte ser det som dem, men enligt deras definition har jag definitivt fått träningsskalle.

Jaha. Hur ser veckorrapporten ut nu då?

+- 0 kg = 21 kg totalt

– 1 cm runt midjan = – 26 cm totalt

– 1.5 cm runt bysten = 19.5 cm totalt

– 0.5 cm under bysten = 14 cm totalt

+- 0 cm runt handleden = 2.5 cm totalt

– 1 cm runt låret = – 4 cm totalt 

Jag har alltså minskat i cm trots att jag ätit helt åt helskotta fel och inte tänkt det minsta på vad jag stoppar i mig. Undrar då hur det blir nu, när jag tagit mig tid att göra i ordning dagens intag med dieten som grund? Visserligen inte stenhårt utifrån måndagens matintag, men ändå betydligt nyttigare än jag ätit under de senaste veckorna. Jag har bestämt mig för att i möjligaste mån, utan att orsaka en hel massa besvär för mig själv, följa dieten de kommande två veckorna och sedan fasa ut den veckan innan vi åker på semester. Jag skriver i möjligaste mån eftersom vi dels har planeringsdag i morgon och jag inte har möjlighet att ta med mig egen mat för hela dagen då jag inte har en sådan bra kylväska och vi dels ska gå ut och äta med jobbet på onsdag. Visst kan jag låta bli att äta, men faktum är att jag vill äta och ha roligt ihop med mina kollegor. Alltså följer jag dieten i möjligaste mån. Jag kan dricka soppa i morgon kväll och hålla mig till mycket soppa under onsdagen fram tills det är dags att åka. I övrigt blir det nog inte värre än tidigare.

Jag kräktes visserligen av leda på grund av all planering, förberedelser och matlagning jag tvingade göra varje dag, men den här gången finns det ett skönjbart slut på det hela. Tidigare har jag visserligen jobbat veckovis, men det har tanken på att jag nog inte är klar förrän om ett väldigt långt tag har ändå funnits i bakhuvudet. Den här gången är det annorlunda. Om två veckor är det färdigt. Troligen inte helt och totalt färdigt, det kommer ju ett liv efter semestern också och jag skulle må bättre i längden om jag går ner tio eller femton kilo till, men kanske har jag nått mitt delmål inom dessa två veckor och kan då åka iväg med den segern i bakfickan? Och om jag inte lyckas gå ner två kilon på dessa två veckor så gör jag inte det. Det är inte världsviktigt. Jag kommer hur som helst att ha gått ner över 20 kilo under våren 2015 och det är en förbannat grym prestation. 

kommentarer
  1. Ullrika skriver:

    Du har ju tappat massor! Hoppas du känner att det går i rätt takt, och att du går ner i vikt av ”rätt orsaker” ❤

    Min erfarenhet av dieter och bantning är ringa, men det jag har förstått är att för den som vill leva som vanligt efter en stor viktnedgång så är det detsamma som att lägga på sig alla kilon igen. Det verkar som att en kropp har en viss massa och vikt, det går fint att ändra på den såklart men då inbegriper också det att vanor och kost läggs om ungefär helt och hållet. Det är bl a detta som gör att såna som jag inte bryr mig om att försöka gå ner i vikt nåt särdeles. Jag är helt enkelt för lat och ovillig att göra avkall på det jag kallar det-goda-livet 😀 men jag tycker du är grym verkligen! HEJJA!

    Krams!

    • ~Sol~ skriver:


      I början gick det snabbt som attan och det var nog nödvändigt just då, att jag fick den där boosten direkt så att säga, men efter det har jag tappat i en mer hanterbar och bra fart och det känns hur bra som helst.

      I min övergripande plan innefattar att hålla vikten sen också, vilket till viss del är anledningen till att jag valde just den här dieten. Jag tror inte på artificiella soppor etc eftersom de oftast rekommenderar endast sådant under en längre tid och då tror jag att man plockar på sig vikten så snart man börjar äta igen. Med den här dieten får man äta en hel massa saker under tiden man äter den hemlagade soppan, om än efter ett specifikt schema, och när man kommer så långt att man känner att man vill börja göra det till en hållbar vikt kan man modifiera det hela ett tag och på så vis lära sig vad kroppen kräver och behöver för att hålla sig kvar där man är.

      Jag ämnar på intet vis göra avkall på det-goda-livet, men jag vet med mig att jag under en längre tid ätit fel både mycket och ofta. Det svåra med den här dieten är egentligen inte att följa ett matschema, utan att lära sig äta rätt. Det innebär inte att jag aldrig tänker unna mig något eller tillåta mig att njuta av mat. Istället innebär det att jag just nu håller på att lära mig att begränsa det till ”inte varje dag”, dels för att det är viktmässigt ohållbart och dels för att jag vill att de gånger jag verkligen unnar mig något ska kännas speciella. Jag tänker däremot fortsätta äta och dricka gott på daglig basis. Skillnaden nu från för bara några månader sen är att jag nöjer mig med en portion samt att jag låter bli att trycka i mig en massa godis, chips och choklad bara för att det råkar finnas tillgängligt. 😀

      Kramar!!

Kommentera

