När lagen ska råda

Publicerat: 29 april, 2015 i Uncategorized

abort

För ett tag sedan var det stora skriverier angående en barnmorska som med anledning av sin tro och övertygelse ville begränsa sitt jobb till att inte innefatta aborter. Detta ledde till debatter under vilka stora frågor ställdes. Detta gäller främst vårdpersonal av olika slag, men kan säkerligen tillämpas inom fler delar av samhället. Byt bara ut vårdfrågan mot skolan, polisväsendet, butikspersonal eller vad du nu vill. Nu har frågan kommit på tapeten igen då KD´s nya partiledare driver frågan samt att Kronoborgs kommun ämnar ta ett beslut i frågan om samvetsfrihet för barnmorskor som inte vill utföra aborter. Ett beslut som, i mitt tycke, är galet att ens diskutera. 

Om man gör abort till en samvetsfråga, sk samvetsfrihet, vad finns det då som hindrar att yrkesmänniskor av olika trosinriktningar vägrar att utföra saker inom sitt yrke som strider mot deras religion? Kan till exempel en läkare eller sköterska som erkänner sig som ett Jehovas Vittne vägra ge blod till en patient eftersom det strider mot deras tro? Kan en lärare vägra undervisa en elev som ännu inte behärskar språket eftersom läraren i fråga röstat på ett parti som mer eller mindre öppet markerar sin invandrarfientlighet? Kan en präst (oavsett kristen inriktning) vägra lyssna till en kvinnas argument eftersom bibeln så tydligt konstaterar att ”Liksom kvinnorna tiger i de heligas alla församlingar skall de tiga i era församlingar.”, som Paulus så vältaligt uttryckte det. Ska våra unga förvägras preventivmedel för att barnmorskan på Ungdomsmottagningen är katolik? Ska en polis kunna förvägra någon hjälp på grund av dennes egna moraliska invändningar? 

Jag tycker personligen att frågan inte är en fråga. Detta på grund av att svaret är så uppenbart. Självklart. Under de senaste 40 åren har vi haft fri aborträtt, dvs att fram till den 18 veckan i graviditeten är beslutet kvinnans. Beroende på situation kan jag tycka att mannen ska ha möjlighet att påverka, att han ska veta om det och ta del i beslutet, men till syvende sist är det ändå kvinnan som tar beslutet. Jag säger inte att mannens åsikt är mindre värd eller liknande, men det är kvinnan som bär barnet och det är än idag väldigt vanligt att det är kvinnan som eventuellt lever som ensamstående förälder. Att göra en abort är inget skamfullt. Man gör vad man måste och den som tror att kvinnor tycker att detta är något lätt beslut har oftast fel. Visst finns det en och annan kvinna som använder det som ett sent dagen efter piller, men i det stora hela mår kvinnor dåligt över att behöva ta ett sådant beslut. Många av de jag känner som genomgått en abort sörjer resten av livet, trots att embryot de burit på knappt hunnit bli mer än någon centimeter stort. 

Nej, det är inget lätt beslut. Det lär knappast bli lättare av att ge vårdpersonal som själva valt sitt yrke med allt vad det innebär möjlighet att vägra utföra ingreppet. Dessa kvinnor mår redan dåligt över ett svårt och ofta plågsamt beslut, tänk er då att möta en sköterska eller läkare som vägrar att utföra aborten. Det kan inte vara annat än en moralpinne som spetsar den stora, smärtsamma bubblan kvinnorna redan befinner sig i som en harpun med sylvassa hullingar. Hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte se något i den situationen som inte gör det svårare för någon som redan har det svårt nog. 

Jag förstår de moraliska aspekterna. Jag gör verkligen det. Jag har tack och lov aldrig behövt möta det svåra beslut som många kvinnor stått inför och kan därför inte med säkerhet säga att jag förstår hur de känner, men jag är ändå glad över att ha möjlighet till detta val om jag någon gång skulle befinna mig i en sådan situation. Att det sedan är ett liv inom en som man tar bort gör att jag inte är helt säker på att jag skulle kunna ta ett beslut som avslutar detta liv. Jag vet inte. Jag tror att jag vet, men vem vet hur det skulle bli om jag väl hamnar där? Ändå är jag tacksam över att leva i ett land som lagstadgat min rätt att välja själv i en sådan situation. Lagstadgat. 

Att vara barnmorska är ett val. Vet man inte vad jobbet innebär när man påbörjar sin utbildning så vet man definitivt det när man avslutat den. I det här landet innefattar det att hjälpa kvinnor igenom en svår stund under vilken de mår dåligt redan innan de står inför själva ingreppet och troligen kommer att fortsätta må dåligt långt efteråt. Barnmorskans praktiska uppgift är att skrapa loss embryot från slemhinnan och föra ut det ur livmodern. Det är dock inte det enda en barnmorska gör. En bra barnmorska underlättar situationen genom att utstråla lugn och trygghet. Att i det läget möta en barnmorska som anser att man beordrar dem att utföra ett mord ärrar för livet. Inte ok! Har man den inställningen ska man antingen välja ett annat yrke, jobba i ett land som förbjuder abort eller se till att man inte möter en kvinna innan den 18:e graviditetsveckan. Att vara barnmorska är ett val man gör själv och i Sverige ingår abort i lagen. Alltså har man valt ett yrke där man utför aborter. Punkt.

kommentarer
  1. iashemlis skriver:

    Klokt inlägg som vanligt. 👍

  2. Yvonne skriver:

    Så sant så!

  3. Ullrika skriver:

    Tror du jag sitter här och applåderar eller? :D:D:D asså ja, HEJJA!! Fet-word osv.

    ps. asså kom hem igår och ligger bedrövligt efter som vanligt. jag fattar inte, vart tar tiden vägen att läsa bloggar? saknar ju det så mycket men jag prioriterar så konstigt… men imorron kväll ska jag läsa ikapp! nu måste jag sova min jetlags-sömn… jobb imorron!

    KRAMS!

    • ~Sol~ skriver:

      Haha. Jag är inte särdeles förvånad över att du håller med i det jag skriver då du är ju en ovanligt vettig person. 😀 😀 😀

      Hoppas du hunnit krama om de små sötnosarna och sovit ut ordentligt nu. 🙂 Jag har mest skrivit en massa dravel om min viktminskning, så du har inte missat en hel del. 🙂
      Kram!!

Kommentera

