Jag har smittat Vikingen

Publicerat: 24 april, 2015 i Uncategorized

man-flu

I förrgår började Vikingen hosta lite lätt och framåt kvällen visade det sig att han hade förhöjd temperatur. Inte skyhögt, 38°, men ändock feber. Hostan blev lite värre allt eftersom och den förhöjda temperaturen höll i sig. Det blev en ömsom svettig och ömsom iskall natt för honom och en riktigt jäkla het natt för mig. Att sova intill någon med feber när man själv har 39.7° i temp är ingen höjdare, speciellt när det även finns tre katter i sängen. 

Jag orkade inte kliva ur sängen mer än att ta mig fram och tillbaka till toan och för att dricka vatten, men Vikingen orkade släpa sig till soffan och valde att titta på ett gäng avsnitt av Band of Brothers medan jag försökte få så mycket vila i kroppen som möjligt. Förutom en temp som roade sig med att hoppa mellan 39.3° och 35.5°, vilket ligger farligt nära hypotermi, mådde jag även oerhört illa utav Lephetonen. Jo, den dämpade hostan men jag mådde i gengäld så illa att jag knappt kunde prata utan att hulka. Alltså låg jag kvar i sängen hela förmiddagen. Vikingen hann tydligen äta frukost, duscha, gå och handla och var precis i färd med att fixa lunch till sig själv innan jag klev upp. Han såg nästan oförskämt pigg ut. Tills han gick och la sig och sov på soffan, vill säga. Själv kände jag mig fortfarande överkörd av tåget och orkade knappt registrera något. Därför kan jag mycket väl ha missat något av den harang ord jag såg att hans mun formade innan han somnade, men det får bli en senare fråga.

När han sedan vaknade frös han som en galning och var övertygad om att han hade feber. Det visade sig att tempen låg lägre än tidigare (någon hävdade att det måste vara fel på termometern, men den visade minsann 38.7° när jag provade den) men att den efter några timmar fick upp till ”febertoppar som närmar sig 38.5°”, vilket jag tolkade som 38.3°. Han är man. Ni kan ju tänka er hur dåligt han mådde. Att min egen temp just då låg på strax över 39°, att jag hostar så att tårna krullar sig och lungorna hamnar på utsidan samt att jag fortfarande mådde riktigt illa trots att jag tömt maginnehållet både en och två gånger gjorde dock att jag inte lyckades samla ihop speciellt mycket (läs; ingen) sympati för honom. Ja, jag vet, jag är en usel flickvän. 

Mina hostattacker är inte lika mångtaliga nu. Kroppen riser bara sönder av dem när jag råkar röra mig, i övrigt funkar det ganska bra. Igår lyckades Lephetonen bryta de riktigt djupa avgrundsattackerna, men då jag inte klarade av att må så där illa en dag till har jag inte tagit någon idag. Alltså rör jag mig så lite som möjligt och hoppas på det bästa. Vikingen reagerar inte dåligt på Lepheton och har därför en knappt märkbar hosta nu. Ni anar inte hur jag avundas honom. Ni kan däremot med stor sannolikhet föreställa er blicken jag gav honom när han informerade om att han hostat så att han har ont i ryggen. Jo. Det är en jobbig känsla, det ger jag honom. Men vad fan? 

Som jag sa, jag är en usel flickvän.

Idag tvingades jag också ligga kvar i sängen hela förmiddagen. Jag är så orkeslös på morgonen att jag tvingas sätta en hand i för att inte snubbla när jag kliver upp för att gå på toa. Jag har legat kvar i sängen så länge jag törs innan jag går. Rörelse triggar hostan, alltså skyndar jag mig så mycket jag kan för att undvika en olycka längst vägen. Försök knipa igen när man 1) är orkeslös 2) har ont i hela kroppen 3) knappt kan stå rakt 4) hostar så att kroppen går sönder. Det är en riktigt intressant situation men jag är tyvärr inte tillräckligt in tune för att kunna uppskatta den ordentligt. 

Mini-Belse kom ut ur sitt rum tidigare och tackade mig för hostan jag tydligen lyckats smyga in till honom också, men han har tack och lov bara en knappt märkbar temperaturökning än så länge och mår rätt bra, trots den djupa, rosslande hostan. Jag och Vikingen roar oss med att turordnas med filten. Ena stunden svettas jag medan han fryser och sedan gör vi allt tvärt om. Vi är riktigt ynkliga varelser här hemma just nu. Jag har visserligen berättat exakt hur sjuk jag är, men de senaste dagarna har jag bara konstaterat att jag mår riktigt dåligt. Den stackars Vikingen däremot… det är så himla jobbigt med febertoppar! Fråga mig, jag vet. 😉

kommentarer
  1. Just Sayin' skriver:

    Bilden säger allt :D. Ska inte kommentera men…. 😉

    • ~Sol~ skriver:

      Mmmmm. Under gårdagen sa ha ena minuten att han är superglad över att inte ha det lika hemskt som jag och i nästa förklarade han precis hur dåligt han mådde och antydde att det var värre än något annat i världen. Vad säger man? 😉

Kommentera

