Lite mer sansat

Publicerat: 14 april, 2015 i Uncategorized

delmål

Jag har funderat på hur jag ska lägga upp fortsättningen på dieten och har kommit fram till följande;

Jag är rätt nöjd med att gå ner runt ett kilo i veckan och ämnar fortsätta äta så att jag gör just det. Det innebär att jag fortsätter att följa dieten ganska bra, om än inte exakt. Efter den här veckan tänker jag lägga till någon form av protein varje dag, troligen i form av ägg, kyckling, lax och nötkött. Någon gång väljer jag säkert fläskkött också, men nötkött innehåller mer proteiner och det behövs därför mindre av det för att kroppen ska få mer att arbeta med på gymmet. Hittills har jag mest underhållit musklerna och förhindrat att dieten äter upp muskelmassa, men jag har ingen större lust med att bli svag bara för att jag fortsätter gå ner i vikt och därför vill jag att styrketräningen jag ämnar ägna mig åt regelbundet i framtiden har verkan.

Jag ämnar också göra om banandagen. Det känns inte längre rimligt att plåga mig igenom en sådan dag. Elva sådana hemska dagar räcker. Jag förstår att det troligen är den laxerande effekten de är ute efter och att det är lite av en förberedelse inför dag fem och sex då jag får äta kött men eftersom jag ämnar äta lite kött varje dag så skiter jag hädanefter fullständigt i att tortera mig själv på det viset, med början i nästa vecka. Jag ämnar dessutom dra ner lite på köttkonsumtionen på fredag och lördag eftersom jag ju tänker förse kroppen med proteiner på ett helt annat sätt. I form av mejeriprodukter tänker jag göra dressingar av lättkvarg och använda mig av salladsost för på så vis variera smaken på salladerna. Tänk bara att äta en kycklingsallad med dressing på en måndag istället för en lördag. Bara en sån sak. *haha* 

Denna förändring kan göra att jag stannar upp ett tag eller till och med går upp något kilo eller två, men det borde vara snabbt övergående och bara ett sätt för kroppen att reagera på den ändrade kosten. Det är inget jag oroar mig över. Troligen sker det inte ens eftersom jag behåller grunden och knappt lägger till något, egentligen. 

Jag har även bestämt mig för ett nytt delmål. Den här gången är jag lite mer sansad angående det hela och har beslutat att nästa delmål ligger fem kilo bort. Det förra delmålet bestämdes efter de första tre veckornas dramatiska minskning med elva kilo och kändes helt klart uppnåeligt inom en ganska snar framtid men att sedan gå ner ett kilo i veckan gjorde att det kändes som om det tog väldigt lång tid att komma ner till delmålet. Ytterligare arton kilo bort är alltså helt och totalt otänkbart som delmål. Det är snarare slutmålet, om jag nu skulle ha ett sådant. Men fem kilo till, dvs en total viktminskning av 23 kg, det är helt ok. Fortsätter jag att gå ner ett kilo i veckan så ligger det inte nästgårds men är ändå möjligt innan jag toktröttnar och kräks på eländet. Jag är där om fem till sju veckor, om jag har tur. Därefter är det dags att åka ner till soligare breddgrader och bara njuta av livet. 

Av erfarenhet vet jag att jag äter nyttigt och inte äter godis och annat skräp när jag är nere i Spanien, så de veckorna har jag bestämt mig för att inte lägga några som helst band på mig själv. Jag tänker äta, dricka och må bra. Att jag redan längtar efter de färska frukterna till frukost, en sallad eller paj till lunch och sedan något mer matigt när solen gått ner och värmen avtagit. Läsk kan jag vara utan, men iskall cider tänker jag definitivt hälla i mig. Går jag upp några kilon då så är det helt enkelt så. Det är det värt. 

Hur man än ser det så är jag awesome! Jag har gått ner 18 kilon sedan 2 februari. Det är ingen liten sak.

Kommentera

