Då var det söndag igen….

Publicerat: 12 april, 2015 i Uncategorized

Jag hade nog tagit mitt beslut redan innan jag insåg att det är söndag. Varför skulle jag annars ha sagt till Vikingen att jag måste göra ny soppa i morgon? Men ska man/jag vara riktigt petig så ska jag ju fortsätta med soppan även då jag meckat om dieten, så det funkar ju för båda valen. Frågan är alltså hur jag gör nästa vecka?

Jag har kollat måtten;

– 0.5 cm runt midjan

– 1 cm under bysten

+- 0 cm runt bysten

+- 0 cm runt handleden

Det ger; 

– 25 cm runt midjan

– 13.5 cm under bysten

– 18 cm runt bysten

– 2.5 cm runt handleden

För skojs skull mätte jag även låret förra veckan och kunde idag konstatera att jag inte tappat en millimeter där men det förvånar mig inte det minsta, jag har ju alltid varit en köttbulle som styltar omkring på tandpetare. 

Vikten kommer att få vänta tills på tisdag igen. Sovjour i natt och då är jag inte i närheten av en våg direkt på morgonen. Således vet jag inte om jag når ner till delmålet eller om jag har några hekto kvar dit i morgon bitti. Min gissning är att jag når ner, men att gissa om ens vikt är ju alltid vanskligt. Det är alldeles för lätt att bygga gissningen på hoppet man när inombords. Nä, bättre att vänta med besked tills jag verkligen står där på vågen och ser siffrorna. Något jag däremot kan säga redan nu är att jag idag, här och nu, är smalare än jag varit på tio år.

Anledningen till att jag vet det är inte bara att jag vet vad jag vägde förra veckan utan även att jag kommer i ett par byxor som jag typ bodde i för tio år sedan. Nu är de visserligen aningen trånga i midjan än, vilket troligen är anledningen till att jag inte bor i dem igen, men mot slutet av användandet av dem satt de just så här. Jag kan nästan på dagen minnas när jag la bort dem och skaffade byxor som passade bättre. Nu ligger de framme i garderoben igen och väntar på att jag ska tappa ungefär tre kilo. Då blir de riktigt bekväma igen. 

Hur konstigt det än kan låta så känner jag mig riktigt smal just nu. En smal heffaklump. En tanig tjockismocka. Jag väger fortfarande bra mycket mer än vad som räknas som lätt överviktig och tycker att det är ok. Fortfarande handlar det inte om vad jag väger utan snarare hur jag mår. Och hur jag kommer att må. Under de senaste veckorna har jag koncentrerat mer på det senare. Hur jag kommer att må i framtiden. Med åldersdiabetes i släkten känns en stor övervikt inte som ett bra val. Lite övervikt är ok, men då handlar det inte alls om de kilon jag ännu har på kroppen. Jag må snart ha gått ner 18 kg men det betyder inte att jag inte borde gå ner mer för att kroppen ska orka med i längden. 

Så ja, jag kör en vecka till och sen får vi se hur jag gör veckan efter. Det känner att jag orkar och tänker att det inte kan skada. Vad gör väl det att jag tycker att det är skittråkigt och att jag således har ytterligare en banandag framför mig när det kan vara nyckeln till ett friskt liv? Jag får helt enkelt bojkotta bananer senare. Typ så snart som möjligt. 

Kommentera

