Beror väl på hur man ser det?

Publicerat: 10 april, 2015 i Uncategorized

Robert Biggest Loser

En av många kvällstidningens många ‘nöjesrubriker’ idag handlar om killen som vann Biggest Loser senast. Jag har inte följt programmet och vet ingenting om killen, ändå läste jag den artikeln. Jag blev helt enkelt nyfiken på vad killen gjort för att bli diskad i efterhand. Hur är det ens möjligt, liksom?

Nu visade det sig inte alls handla om något sådant utan vinnaren av Biggest Loser, en 32-årig kille som lyckats med det enorma konststycket att gå ner 62.6 kg – en enorm prestation – är en vanlig kille med ett ganska vanligt bagage. Han säger sig inte ha valt att delta i tävlingen på grund av pengarna men det vore ändå konstigt om han inte skickat en tanke åt vilken skillnad pengarna skulle göra i hans liv om han vann dem. Klart han har. Och i just hans fall kanske det gör ännu mer skillnad än om någon i en annorlunda situation än han vunnit.

250 000 kr är inte en hiskelig summa pengar längre. Det är inte de 175 000 man faktiskt får ut efter skatt heller. Det är däremot en enorm summa om man kämpar med att få ekonomin att gå ihop och den summan ligger på fordring hos Kronofogden. Just då känns den oöverstiglig. Hur fan ska man lyckas beta av den när man knappt får vardagen att gå runt? Jag hade inte så höga skulder hos kronofogden och grunnade mig ändå igenom många nätter, vände och vred på kronorna och slet mitt hår i vad som kändes som en Davids kamp mot Goliat. Som bekant vann ju David till slut och även min mardrömssaga fick ett lyckligt slut.

Det är exakt vad som hänt för vinnaren av Biggest Loser också. Han har ett brokigt förflutet som lämnat lösa trådar som han kämpat med ett tag nu. Han tänkte kanske inte på pengarna i första hand, men nog sjutton har han ändå funderat, drömt och hoppats att han skulle vinna tävlingen och på så vis få ihop ganska exakt den summan han har skuld på hos fogden. Kanske trodde han att han skulle kunna få lite extra över när skulden var betald, vinsten var ju ändå på 75 000 kr mer än man sedan får ut efter skatt, men det måste ändå vara en oerhörd lättnad att kunna betala av skulden i sin helhet och börja om på noll.

Vad då ”förlorade hela vinsten”. Jävla sensationsjournalistik de där kvällstidningarna ägnar sig åt. De använder sig av ett ruttet språk för att få folk att kasta sig över artiklarna och läsa om andras misär. Jag är tyvärr inte bättre själv gällande läsandet, varför skulle jag annars läsa en artikel om ett program jag inte följt? Men samtidigt blir jag förbannad. Varför inte skriva; ”Vinnaren av Biggest Loser vann även en ny start på livet” eller ”Vinsten blev så mycket större än bara ett friskare liv”? Måste vi gräva i andras otur, misär, svårigheter och allt vad det är?

Kvällstidningarna kan lika gärna lägga ner nu. De handlar ju enbart om dåliga nyheter eller om kändisar just idag släppt väder eller inte. Nu är det förstås metaforiskt och egentligen menar jag att de skriver om ifall kändisarna färgat håret, pussat någon på kinden, varit på premiär eller party, vad de hade på sig, om de snavat i sina höga klackar, om de varit otrogna, gift sig, förlovat sig, separerat, skilt sig, botoxat sig, opererat sig, somnat på flyget till något lyxparadis, råkat visa bröstvårtan och en hel massa saker. Men… det är inte nyheter. Då ska tidningarna inte heller kalla sig kvällsnyheter. Skriv då att det handlar om skvallerpress som även störtdyker i folks svåra stunder och då och då skriver om någon sport. Då har de täckt in allt.

Jag är glad för vinnaren av Biggest Loser 2015. Han har dels tagit och genomfört ett beslut som givit honom en ny livskvalitet – observera att jag fortfarande inte anser tjock vara sjuk, men han behövde en förändring och gjorde det som krävdes – och som en extrabonus har hans ekonomiska situation blivit extremt mycket bättre. Jag kan av erfarenhet berätta att det är en euforisk känsla att hamna på grönt igen. Att inte längre anses en social paria. Att äntligen ta klivet från att vara en persona non grata i det ekonomiska samhällets ögon. Grattis Robert Sander!

kommentarer
  1. iashemlis skriver:

    Jag själv följde programmet, är grymt imponerad av alla deltagare som faktiskt gör jobbet. Att träna 8-12 timmar om dagen.. ujuj.. Men… tillbaka till ditt inlägg.. blev väldigt konfunderad när du skrev att han blev ”diskad”?!?!
    Menar du sensationsjournalism som påtalar det? Att han ”blev av” med pengarna är ju ett sätt att se det med.. men samtidigt så betalade han av SINA skulder på detta sätt.. så egenligen blev han ju inte av med dem. 🙂
    Men håller med dig…. jävla journalister att vända på saker och ting.

  2. ~Sol~ skriver:

    Nu läste du nog lite fort. 🙂
    Jag skrev att jag utifrån rubriken om att han förlorat alla vinstpengarna trodde att han blivit diskad i efterhand men att det sedan visade sig handla om något helt annat. 🙂

Kommentera

