Mår du bättre nu?

Publicerat: 8 april, 2015 i Uncategorized

keep-calm-i-m-not-sick

Ja, det här har tydligen utvecklats till en bantningsblogg men då får det helt enkelt vara det ett tag framöver. Jag skriver ju om det jag vill och det här upptar rätt mycket av mina tankar och funderingar just nu. Alltså; Välkomna till min tillfälliga bantningsblogg. 😉

Som jag skrev igår har jag tappat 17 kilo på strax över två månader och känner mig jäkligt nöjd med min prestation. Jag kommer i kläder jag sparat på utan att egentligen tro att jag någonsin kommer i dem igen. ”Drömkläder” är vad jag brukar kalla dem. Jag vet att de varit riktigt, riktigt för små men har inte kunnat med att vare sig slänga eller ge bort dem. De var ju så otroligt sköna när det begav sig. Och satt bra gjorde de också. Kläder som borde ha fått mig att vilja gå ner i vikt men som inte riktigt klarade den uppgiften. 

Minns ni vad jag sa när jag började med det här projektet? Att jag gör detta för att jag behöver en förändring och för att i förlängningen bli piggare och orka mer. Jag hade en tuff höst och vinter och behövde göra något för att bryta den negativa spiralen jag kände att jag var i. Jag mådde egentligen bra fysiskt och kände att jag egentligen inte behövde gå ner något, men den förändringen var ändå den enklaste att genomföra just då och kändes som en inledning till något nytt. Originalplanen var egentligen att söka professionell hjälp för mitt svårmod men erfarenheten från tidigare kontakter med sjukvården har lärt mig att de är lite enkelspåriga där. Om inte annat fick jag bevis för det den gången jag sökte hjälp för ett envist nageltrång och fick en rekommendation om att gå ner i vikt innan läkaren ens brytt sig om att titta på tån. Alltså visste jag vad jag skulle möta och valde att förekomma det.

Som bekant så har jag lyckats väldigt bra med min kamp mot vikten. Om jag nu kan kalla det en kamp när motparten egentligen inte kämpar emot, men ändå. Och jag måste erkänna att jag stundtals funderar på om det verkligen är värt att fortsätta med detta, speciellt med tanke på att jag inte hade några som helst problem med min vikt. Ja, jag var tjock. Nej, jag var inte orörlig, stillasittande, hämmad, begränsad, oälskad eller vad man nu kan känna sig när man bär på tillräckligt med vikt för dig själv och en till person. Nu är det kanske lite överdrivet, men faktum är att jag var väldigt nära tung nog för två personer i min längd. Enligt BMI, förstås. Själv hade jag inte alls gillat att vara så nätt, men nu pratar vi vetenskapliga siffror. Poängen är ändå att jag mådde bra.

Ändå är den vanligaste frågan jag får; 

”Mår du bättre nu?”

Hör upp gott folk; Jag var tjock, inte sjuk. Är tjock.

Fortfarande inte sjuk. 

Jag känner mig inte rörligare, jag har inte lättare att röra mig, jag tycker inte det är lättare att cykla omkring i stan, jag har inte lättare att böja mig ner, jag känner mig inte friskare än jag var och jag känner faktiskt ingen skillnad mot hur jag kände mig tidigare. Fysiskt alltså. Sen finns det ju alltid den mentala biten, den där det var fantastiskt roligt att komma i de där ”drömkläderna” igen och där jag inte kan låta bli att glädjas åt att jag igår var tvungen att dra åt skärpet ett hål till för att byxorna inte ska ramla ner. Så visst, det är skillnad. Men ändå inte. Och hur man än vänder och vrider på det så var och är jag inte sjuk. Jag var och är bara tjock. 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    En vanlig missuppfattning det där. Övervikt till trots har jag hur bra värden som helst och mår utmärkt. Upplever att det är nån sorts hets mot övervikt numera. Smal och vältränad är lika med lyckad. Överviktig är lika med slö, sjuk och inte så lyckad. Ja, ja. Var och en med sitt 🙂

    • ~Sol~ skriver:

      Jag kan inte annat än instämma. Det pågår en hets mot övervikt. Nu är det onekligen så att övervikt visat sig ha en negativ inverkan på många i längden, men det innebär dock inte att man är sjuk för att man är överviktig. Det är en viktig skillnad som folk gärna bortser ifrån. Som du säger; Var och en med sitt. 🙂

Kommentera

