Påsk

Publicerat: 4 april, 2015 i Uncategorized

glad påsk

Påsken är en högtid jag inte brukar fira. Nog har det hänt att jag firat men då handlar det mest om att jag är medbjuden hem till någon för att de firar påsk och bjuder på mat. Jag har haft mycket trevligt under de stunderna och jag kan inte annat än erkänna att jag gärna gör om det, men jag kan inte direkt påstå att jag själv firat påsk något vidare. Dels tror jag inte på anledningen till att vi firar (även om den fallit i glömska lite överallt under senare år) och dels så är det ingen tradition jag fått med mig hemifrån och därför känns den ganska främmande för mig. 

Om jag tänker efter riktigt ordentligt så har jag bara med mig en enda sak gällande påsken; miniserien Jesus från Nasaret från 1977. Det var kanske efter att ha övertalat morsan om att få sitta uppe och se serien flera kvällar i rad som jag blev nyfiken på både judendom och kristendom och läste på om dem båda? Jag minns faktiskt inte om det var då eller om min naturliga nyfikenhet redan fått mig att kolla upp dem. Serien gick ju i flera år på rad och jag kollade varje år som det gick. Jag misstänker att morsan inte trodde mig när jag lovade att inte gnälla för att jag var trött dagen efter men jag vill bestämt minnas att jag höll mitt löfte. *haha*

Vi fick naturligtvis påskägg, det hör till över hela västvärlden, men i övrigt var det inte mycket annat vi gjorde som kan räknas som ett firande. Morsan är inte härifrån landet och hade således ingen koll på påskmaten – än mindre att det är samma som vid midsommar och jul, vilket ledde till att vi eventuellt åt en ugnsbakad skinka med potatismos, sky och ärtor till. På den tiden måste man laka ur skinkan, men det visste inte morsan. Alltså åt vi supersalt skinka, potatismos, ärtor och salt sky. Det låter inget vidare, men för oss var det festmat och vi älskade det!

Jag jobbar ofta påsk och är nöjd med det. Jag ska ändå jobba två helger utav fyra och varför inte lägga in alla påskdagarna då? Det ger lite extra flis i plånboken och det är ju aldrig fel. Nu när jag ändå ska jobba två helger av fyra, menar jag. Det är dessutom roligare att jobba helg än att jobba vardagar eftersom barnen är hemma från skola/fritids och således hinner göra saker med dem. Påsken är fyra helgdagar istället för en vanlig veckas två. Win-win. 

Hur firar ni påsk? Av vilken anledning firar ni påsk? Handlar det om den kristna tron, traditioner, en chans för familjen att träffas, ett hopkok av olika anledningar eller något annat? 

Kommentera

