Lite allt möjligt

Publicerat: 17 mars, 2015 i Uncategorized

20140317_232844

När är det äntligen måndag kväll. Åh vad skönt det är. Jag har visserligen haft en riktigt bra dag idag, men jag känner mig ganska slut i kolan just nu. Att ha jobbat så många timmar under en helg känns i kroppen till slut. Men, men nu är det i alla fall gjort och jag är ledig i morgon. Det är något jag försöker vara just den 17 mars. Vikingen har för vana att åka ner på Bishop´s och fira sin födelsedag samtidigt som puben har ett hejdundrande St Patricks Day´s firande. Det har visat sig vara ett ganska trevligt sätt att fira födelsedagen.

I år har jag inte ansträngt mig för att ordna någon sådan där speciell present men det löste sig av sig självt då det kom ett supererbjudande gällande ett VSK-märke hos en lokal tatuerare, Don´t Worry Mama på Engelbrektsgatan. Han får det istället. Inget jag hade tänkt ut annars eftersom han pratat om att få ett sådant gjort hos en av de han brukar tatuera sig hos, men nu var det ett sådant förmånligt pris och de märken som gjorts där som vi fått se har varit riktigt bra. Vikingen gjorde sin idag och jag måste säga att killen som gjort den verkligen kan sin sak. 

tattooing

På tal om tatueringar så kan jag meddela att Vikingen är uppe i ett ganska stort antal nu. Det blogginlägget om att kunna läsa honom utan att han säger ett ord som jag skrev för några år sedan är än mer aktuellt nu. Han är snart en vandrande serietidning. Jag sa det då och jag säger det igen; Det är tur att jag älskar att läsa. Många av hans tatueringar är snygga som fan och vissa är jag mindre imponerad av, men vad gör väl det när det ändå är hans kropp och således även hans åsikt som är viktig. 

Jag har beställt en teckning på min nästa tatuering. Jag har haft siktet inställt på ett armband av keltiskt/vikingamönster med en shamrock som piece de resistance länge nu. Det blir ett bredare armband än jag tidigare tänkt mig, men jag kom på att jag inte alls vill ha något sådant där snirkligt och delikat smycke runt handleden som jag initialt tänkt mig. Det skulle liksom inte kännas rätt. Jag är ingen snirklig och delikat person och ser hellre ett bredare band med mer färg än jag tänkt mig från början. Det är så när man väntar i flera år innan man gör nya tatueringar, de förändras med tiden och blir mer rätt än den första tanken var. Nu känner jag mig redo att få den inristad i huden.

Idag fixade jag håret. Med det menar jag att jag gav det en liten kemisk knuff mot ljuset hellre än att invänta solen och dennes naturliga påverkan på mitt hår. Jag har haft hårfärgen hemma i över en månad men inte kommit mig för att använda den. Med tanke på att jag genast kände mig piggare och upplevde att jag även såg piggare ut är det en gåta varför jag väntat så länge på att engagera mig i frågan. Varför jag köpte ytterligare en förpackning hårfärg några veckor efter den första är en ännu större gåta. Glömsk är bara förnamnet. 

Under de senaste sex veckorna har jag tjatat er blåa om den här dieten jag går på just nu. Tyvärr misstänker jag att jag kommer att tjata en hel del till innan den affären är över, men det är som det är. Hur som helst, jag har inte vägt mig ännu, men däremot känt en hel del på kläderna igår kväll och idag. I morgon ska jag ställa mig på den där vågen och även mäta midjan och under bysten igen. Jag undrar naturligtvis över resultatet och ser nästan fram emot morgonen. Det ni. Inte bara att jag är spänd och entusiastisk över ett resultat jag inte förväntar mig blir speciellt högt räknat i siffror, utan jag ser även fram emot en morgon. Bara en sån sak.

big pants

För att fortsätta på temat dieter så var jag iväg och drack te med min vän Flugan på väggen idag. Vi uppdaterade oss om vad som hänt sedan sist och pratade sedan om allt möjligt annat också. Återigen var besöket hos henne som lilla julafton för mig. Hon har gått ner en hel del i vikt under de senaste åren och idag hade hon fyra par jeans som hon själv vuxit ur men som jag hoppades växa i inom en snar framtid. Döm om min förvåning då jag provade byxorna (a girl can hope, can´t she?) och jag fick på mig dem! Inte nog med att jag kunde knäppa dem ordentligt och utan problem, de sitter dessutom bra på mig. Nu pratar vi visserligen om stretch men det är ändå förvånande. Ett par av dessa byxor är nämligen två storlekar mindre än de jag hade för fem veckor sedan och tre av dem är hela tre storlekar mindre än det. Tre storlekar. Det är ganska mycket. Jag tror inte att jag egentligen förstått innebörden av att ha minskat 18.5 cm i midjan förrän idag, precis då. 

Jag har äntligen gått ner lite över bysten! Tjoooo hooooo! Det tog bara 13 kg innan det märkes skillnad där, men lyckan är ändå total. Det är otroligt skönt. Jag ser fram emot ytterligare minskning just där. Det blir mindre tyngd för mina axlar att bära omkring på och ryggen kommer ta mindre stryk nu när resten av mig också tappar i vikt. Jämnvikt är en bra sak och jag för en mår inte det minsta dåligt av att tappa på bysten. Om ett tag kanske jag till och med passar i mammografiapparaten nästa gång jag blir kallad och slipper då bli intryckt i den av en sköterska med vänliga men bestämda händer. Jag måste dock beställa nya bh:ar snart då mina nuvarande är för stora både runt om och i kupan.

IMG_0296

Idag hade staden arrangerat ett segerfirande för VSK och det SM-guld de vann i lördags. Det är det 19 guldet de ror hem sedan bandy-SM´s begynnelse 1907 och det gör att de behåller sin position som Mesta Mästarna. De har ett ganska stort försprång gentemot de efterföljande, hela tio fler vinster, men det är ändå skönt när de utökar ledningen. Firandet idag var bra. Skojigt. Glädjefyllt, så klart. Killarna stod där i sina guldhjälmpar, stiliga, med stora leenden och såg smått tagna ut. Jag undrar om de hunnit ta in segern ordentligt ännu? Troligen inte. Jag hoppas de firar ordentligt och länge.

kommentarer
  1. Häftigt med tatueringar. Har ingen själv men min dotter har flera… 🙂

    • ~Sol~ skriver:

      Min Viking är uppe i ett trettiotal nu. De på ryggen har byggts ihop till en stor numera, men jag minns dem när de fortfarande var enskilda. Själv har jag tre och troligen blir det bara en till. :)👍

Kommentera

