Tur i oturen?

Publicerat: 10 mars, 2015 i Uncategorized

topp

Jag missade min invägning igår. Det blir så ibland. Jag började jobba kl 6.30 och som alla vet är jag verkligen inte en morgonmänniska. Jag valde alltså att snooza tills det helt enkelt inte fanns utrymme för något annat än att slänga mig i duschen, fixa på mig kläder och sedan trampa iväg. Som tur var hade jag redan mixat morgonen och förmiddagens portioner av soppa, så de fick helt enkelt följa med till jobbet för att inmundigas där. 

Hur som helst, jag preliminärvägde mig ju i söndags och visste att vågen skulle visa att jag gått ner mer än de -0.5 kg den visade förra måndagen. Jag visste även att den inte skulle visa en hel del mer än så. Jag hade rätt i båda fallen. Den gångna veckans resultat var -1.1 kg. Tillsammans med de där hundradelarna jag inte ens brytt mig om att redovisa tidigare är jag således nere på -13 kg sedan jag påbörjade denna resa den 2 februari, dvs fem veckor sedan. 

Jag vet att det är ett otroligt bra resultat. Jag vet. Och i vanliga fall känner jag inte att det är en dålig sak att ha hamnat på en platå. Men just idag, när jag stod på vågen, undrade jag om det verkligen är värt det. Att kämpa så hårt, begränsa mig själv så mycket, förvägra mig själv all den goda maten folk omkring mig äter….. Banandagen!…. Är det verkligen värt det? För runt ett kilo i veckan? Det kan jag ju gå ner genom att ‘bara’ äta mindre portioner och ta mer grönsaker till maten. Det kändes surt. 

Men. Och det är ett stort Men, jag hade aldrig gått ner 13 kg på så kort tid utan den här dieten. Jag vet ju dessutom att kroppen håller på att omfördela vikten och hyddan just nu. Och utan att ha gjort det hade jag inte haft kvällen jag upplevde igår. Jag kom nämligen på en sak när jag satt och pratade med en kompis över nätet igår. Vi pratade om nytt och fräscht att ha på sig och jag kommenterade att jag tittade på kläder på Ellos, Cellbes och Bonprix men inte vågade köpa något eftersom jag inte riktigt vet vilken storlek jag har just nu (bara en sån sak!) men att jag skulle vilja ha något nytt och fräscht när jag åker till Spanien. Då kom jag plötsligt på en sak…

Under alla år jag beställt kläder från dessa ställen har jag ibland chansat på storleken på vissa reaplagg, oftast toppar. De kostar nästan ingenting, mellan 29-79 kr, och då känns det enkelt att slänga med ett sådant plagg jag känner mig lite osäker på eftersom det ju inte är hela världen om det inte passar. Jo, det blir dyr shopping i längden, men det är inget jag gjort ofta så det har inte känts speciellt tungt när vissa varit lite trånga över antingen byst, mage eller båda. Det har heller inte känts befogat att skicka tillbaka plaggen eftersom frakten skulle kosta mer än plagget i sig. Alltså har de fått bo längst in i min garderob, helt nya och oanvända.

Igår provade jag dem. Gissa vem som plötsligt har en ny, fräsch garderob att ha i Spanien?!? Några fick bo kvar i garderoben på grund av dålig passform, men flera av dem sitter som en schmäck och några av dem sitter bra men skulle nog bli ännu snyggare om jag går ner några kilon till. Ytterligare några spelar ingen roll ifall jag går ner ännu mer eftersom de ska sitta löst. Sommartoppar, ni vet. Med andra ord behöver jag inte köpa in ett enda överplagg till innan vi åker. Kan ni förstå hur glad jag blev av den upptäckten? Jag misstänker att jag måste lägga en eller annan krona på ett par shorts som passar bättre vid det laget, men vad gör väl det när det blir den enda extra utgiften jag har inför semestern? *haha*

Tack och lov för att jag provade de där kläderna igår kväll. Utan den upplevelsen hade det nog tagit en dag eller två att ta mig ur den mörka känslan jag fick då jag ställde mig på vågen i morse. Det är en platå. Jag vet att det är det. Det går över. Jag vet det. Det är bara att hålla ut. Om det sedan tar en vecka eller två till så får det göra det. Om en inte allt för avlägsen framtid har jag tappat de där nästan 5 kg till jag behöver för att nå mitt delmål. Jag måste bara hålla huvudet kallt och minnas varför jag gör det här. 

Kommentera

