Omfördelning pågår

Publicerat: 8 mars, 2015 i Uncategorized

gloria dancing

Då var det söndag igen. Dags att avgöra om jag ska köra en vecka till eller inte. Det är lite dumt att bestämma sig om det på söndagen men inte väga in sig förrän på måndagen, men jag jobbar ofta måndagen och då måste jag ju veta om jag ska ha soppa och frukt med mig eller om jag ska ha meckat om dieten inför den dagen eller inte och då måste beslutet tas på söndagen. Alltså har jag ställt mig på vågen för att få en riktlinje. Det är dock inte slutsiffran och därför redovisar jag inte vikten förrän i morgon. Jag har även mätt midjan och under bysten. De siffrorna kan ni gott få redan idag. 

Under bysten; -3 cm sedan i måndags.

Midjan; -4 cm sedan i måndags. 

Jag vet ju själv vad vågen stod på i morse och vet därför att jag inte gått ner ens i närheten av vad jag gjorde de första tre veckorna, men som jag skrev tidigare så känns det ändå som att det är värt det. Jag gillar faktiskt den här omfördelningen. Jag märker skillnad på olika delar av kroppen och det känns som att den liksom jagar ifatt viktminskningen för att bli mer enhetlig igen. Rimligen har jag hamnat på en sådan där ökänd platå på vilken man frustrerat står och stampar innan kroppen bestämmer sig för att återigen göra det man vill att den gör; nämligen tappar vikt. 

I mitt fall spelar dock denna platå inte någon vidare roll. Visst kan jag tycka att det är lite synd att den kom just precis nu när jag är så nära det där delmålet jag siktat in mig på, men samtidigt kan det nog vara bra att jag hamnade på platån innan eftersom jag annars hade meckat om dieten för att gå ner långsammare och då troligen hade trott att jag gjort något helt fel eller ruttnat helt på det om jag istället stått still då. Alltså tar jag mig sinom tid ned för platån och då kommer jag sannolikt att fortsätta gå ner även då jag meckar om dieten så att det inte blir outhärdligt framöver. 

Så ja, jag fortsätter en vecka till på samma vis. De allra flesta dagar följer jag dieten strikt och med stor känsla och under någon eller några dagar lägger jag lika stor känsla i att belöna mig själv med en smörgås eller något annat litet som egentligen inte spelar någon roll i längden. Igår åt jag en enormt liten chokladkaka, hela 24 g, och njöt som om jag tryckt i mig 200 g av himmelriket. Att enbart gå efter dieten utan något litet som belöning då och då hade inte funkat. Som det är nu planerar jag mina avsteg och håller mig sedan stenhårt till dieten. Det funkar för mig. 

Vi får se vad vågen säger i morgon. Kanske blir det bara en vecka till så här, kanske bli det två. Det jag däremot är ganska säker på är att det vore korkat att tagga ner redan nu. Det är en sak att köra på som jag gjort de senaste fem veckorna och en helt annan att slappna av, göra om och sedan upptäcka att det inte riktigt funkar som jag tänkt. Det är tvivelaktigt att jag skulle vara mentalt stark nog att återgå till den rätt så hårda disciplin jag utövar på mig själv just nu. Alltså kör jag på en vecka till och ser vad nästa veckas resultat blir. 

Vet ni? 
Jag är jäkligt imponerad av mig själv. 

Kommentera

