Anledningen till att jag oftast handlar själv

Publicerat: 7 mars, 2015 i Uncategorized

När jag stod i butiken och valde ut grönsaker till kvällens middag fick jag ett oerhört sug efter ratatouille. Ni vet, den där franska grönsaksröran? Jag älskar´t! Ändå var det ganska länge sen jag åt det, vilket egentligen är förvånande med tanke på att jag käkat grönsaker på korsan och tvärsan under de senaste fem veckorna. Fyra dagar i veckan får jag äta hur mycket som helst bara jag undviker majs, bönor och ärtor och ytterligare en dag får jag pressa i mig tomater tills jag känner mig som ketchup. Hur som helst, vår lilla närbutik hade allt jag behöver till ratatouille utom zuccini. Alltså ringde jag Vikingen som var ute på tur och bad honom köpa med sig en sådan.

Jag; Hej, har du åkt hemåt än?

Vikingen; Nej, jag skulle alldeles precis gå när du ringde.

Jag; Kan du köpa med dig en zuccini är du snäll?

Vikingen; Är det den som också kallas äggplanta.

Jag; Nej, det är en aubergine. Sådan har jag redan. Zuccinin är grön och ser ut som en tjock och lite kortare gurka.

Vikingen; Aha. Ok, då vet jag.

zuccini and aubergine

Gissa vilken han kom hem med?

kommentarer
  1. Ks skriver:

    Purjolök?

    • ~Sol~ skriver:

      Nej då. Han kom så glatt med auberginen på bilden och var nöjd, för den hade legat vid en skylt där det stod zuccini. ”Ja, vad då? Jag hade glömt vad du sa innan jag ens lagt på.”

  2. ~Sol~ skriver:

    Just precis. Han och grönsaker… eller kanske… han är en grönsak? *haha*

  3. Ruth i Virginia skriver:

    Skicka barna te byn, får en själv gå efter. 🙂
    Ett av min mors många uttryck.

  4. Tänkte skriva att han så klart kom med zuccinin, men såg i din kommentar att det var fel. Gissar att han hade lite otur bara. Sånt händer. 😉

Kommentera

