Så tråkig att klockorna stannar

Publicerat: 6 mars, 2015 i Uncategorized

stop_clock

Jag är medveten om det och gillar verkligen inte utvecklingen. Samtidigt vet jag att det är en högst tillfällig period som snart är över. Hur snart vet jag i och för sig inte, men det rör sig om någon månad eller två istället för en längre period. Hur illa jag än tycker om min nuvarande fixering och inskränkta värld känns det ändå som att det får vara så här tiden ut. Som jag inte vet hur länge det är. 

Jag äter så strikt att jag inte känner för att träffa folk i en situation där mat ingår. Om det sedan rör sig om fika, lunch, mellanmål, middag eller ens en myskväll i soffan med chips spelar ingen roll. Det är inte så att det egentligen är jobbigt att se andra äta och själv låta bli, utan det handlar istället om att jag tycker att det är bökigt att ta med mig något till mig själv hela tiden. Som jag berättat tidigare har jag ibland fem eller sex olika burkar med mig de gånger jag ska jobba kväll, ha sovjour och sedan fortsätta jobba genom förmiddagen och lunchen innan jag åker hem igen. Dryyyygt.

Fixeringen är skitjobbig. Vad var klockan när jag åt sist? Om ungefär hur länge kommer jag att behöva äta något igen? Vilken dag är det och vad får jag äta idag? Finns det något enkelt sätt att frakta just det på? Behöver jag en större behållare för soppan eller räcker termosen? Behöver jag göra i ordning mat någon eller några dagar i förväg? Hur länge till räcker soppan? Vilken dag behöver jag koka mer? GAAAAH!!!!

Men… Det ger resultat. Alltså följer jag schemat nästan till punkt och pricka. Jag skulle ljuga om jag sa att jag gör det exakt och utan att göra några som helst avsteg från det väldigt strikta schemat och det har heller aldrig varit avsikten. Jag gör mellan ett och två avsteg i veckan och avgör från vecka till vecka vad dessa avsteg är för något. I och för sig har det blivit lite av en rutin att ta två smörgåsar till frukost på söndagsmorgonen, som en belöning för att jag tagit mig igenom ytterligare en vecka. För några veckor sedan kombinerade jag detta med med en semla på semmeldagen och den här veckan valde jag att ta en smörgås till frukost på onsdagsmorgonen också.

Jag har också valt att göra en liten dressing på lättkvarg och vitlök till mina sallader. Det kändes inte som ett allt för stort avsteg då kvargen bara innehåller 0.1% fett och jag dessutom var skittrött på att bara ha lime eller citron som dressing. Alltså anpassade jag det. I övrigt har jag följt det där schemat väldigt väl, något jag ta mig fan förtjänar en medalj för. *haha* Det ska bli så otroligt skönt när jag når mitt delmål och meckar om och anpassar matschemat för att inte gå ner allt för snabbt och således undvika att få en massa löst skinn. 

Jag vet inte hur det ser ut på vågen ännu, det märker jag när jag ställer mig på den på måndag. Det jag däremot vet är att jag mellan måndagen och torsdagen minskat tre centimeter i midjan. Även om det visar sig att jag inte gått ner särdeles känns det ändå som att resultatet ändå är ganska tydligt. Det är snart dags att byta hål i skärpet igen. Det hålet har inte använts på tio år. Även om viktminskningen inte är huvudsaken så är det ändå viktigt. De senaste veckorna har jag tänkt mer och mer på det faktum att min mamma fått diabetes och insett att jag inte vill bli 60 år och sedan tvingas försöka gå ner. Då är jag hellre en lite mindre tjockismocka än tidigare redan nu och förhoppningsvis ha mindre risk att utveckla diabetes och – om man ska måla fan på väggen – ha mindre att kämpa med om det ändå händer. Alltså fortsätter detta inskränkta liv med den där förbannade inskränkta fixeringen ett tag till. Jag får helt enkelt köpa nya batterier till klockorna regelbundet istället. 

Kommentera

