Lite ditt och lite datt

Publicerat: 5 mars, 2015 i Uncategorized

vsk-fotboll

Igår var jag äntligen på en slutspelsmatch. Jag hade missat de föregående matcherna mot Villa på grund av att jag jobbat, men igår var jag äntligen ledig och kunde gå på en match. Det var ganska spänt innan matchen blåstes igång, det hade inte varit livsavgörande om VSK åkte på torsk, men vann de skulle de vara klara för final. Som trogen VSK-supporter var det ju förstås det bästa scenariot men jag hade nog ändå trott att Villa Lidköping skulle vara lite mer taggade än de verkade vara. Kanske gick luften ur dem efter två förluster och att sedan få ett mål mot sig inom en minut i tredje semifinalmatchen? Om anledningen till att VSK krossade dem med 8-0 i matchen som kunnat hålla dem kvar i slutspelet kan jag bara spekulera om, men mot slutet tyckte jag nästan synd om dem. Deras målvakt spelade bra, trots 8 insläppta mål. Han var nog rätt förbannad på sina lagkamrater. 

Med det sagt måste jag erkänna att VSK spelade bra som fan! 8 olika målskyttar i matchen visar på en väldigt bred trupp som gör vad som behövs när det gäller. Jag gillar vad jag såg och hoppas verkligen att de spelar på samma vis nästa helg. Den 14 mars gäller det. Vem de får möta är inte avgjort ännu, men det känns som det kvittar. Visserligen blir det mer drag om hemmalaget Hammarby spelar final på Tele 2 Arena, men VSK vinner oavsett. Jag tror på det här laget. De känns laddade, taggade och segersugna. 

På tal om träning, vilket jag skrev om igår, så har jag sett att ett flertal av mina vänner på facebook är med i en grupp som heter 100 pass innan midsommar. Jag har funderat lite på det. 100 pass innan midsommar. Midsommar är fredagen i vecka 26. Det innebär alltså att du ska göra i snitt 3.86 pass per vecka i 26 veckor. Nu verkar det mesta räknas med, cykling eller promenad, styrketräning, skidåkning och vad det nu är och då blir det väl inte speciellt svårt att komma upp i den summan, men pratar vi regelrätt gymmande så blir det ju genast lite svårare. I alla fall om man t ex jobbar och har småbarn. Men som sagt, räknas allt in så har nog jag också stor chans att komma upp i 100 pass innan midsommar trots att jag inte gör något annorlunda än vanligt. Ja, till och med utan att räkna med de faktiska gympassen jag gör. Cykla eller gå till och från jobbet varje arbetspass skulle gott och väl räcka. Vardagsmotion is da shit!

faded

Just nu funderar jag väldigt mycket på ett syndrom. Eller ja, egentligen är det två som på sätt och vis är relaterade om än bara genom att de båda kan orsakas av schizofreni och att den orsakar vanföreställningar. Den första heter Cotard Syndrome och människor som lider av detta tror sig vara döda eller sakna centrala organ eller kroppsdelar som till exempel hjärta, blod eller båda benen. Inget någon säger eller gör kan övertyga dem om motsatsen. Det finns naturligtvis olika grader av syndromet, allt från en tro om att vara osynlig, att ingen märker att man är där, till den värsta graden där man är orubbligt övertygad om sitt eget frånfälle. 

Det andra syndromet är Capgars Syndrom. Detta påverkar personen direkt men inte på något fysiskt plan. Istället är personer som lider av Capgars Syndrom övertygade – hårt och orubbligt – om att deras familjemedlem eller nära vän är ersatt av en exakt kopia eller bedragare. De kan inte förklara sin övertygelse men kan heller inte rationalisera bort den. Den bor i djupet av deras sinne och borrar sig fast med stålhullingar i mjukare vävnad. 

Jag undrar hur det känns att leva på det viset, vare sig det handlar om att man övertygelsen om att man själv gått vidare men ändå lever kvar eller att någon närstående egentligen inte är den närstående man älskar och bryr sig om? Jag antar att man kan fungera normalt i andra situationer om man lider av Capgars, men hur försörjer man sig om man lider av Cotards? Går man till jobbet och tror att man är osynlig? Slutar man jobba eftersom det ändå inte är någon mening? Läser man sin post? Betalar man sin hyra? Äter man mat? Så många frågor, inga svar. 

Samsung-Galaxy-S4-Zoom

Jag är lite sur på min mobil. Missförstå mig rätt, jag älskar den. Egentligen. Men när Samsung gjorde den här modellen valde de att sätta ett skyddsglad framför kameralinsen istället för att göra en sådan där öppnings/stängningsbar lucka framför den. Åh, för att förtydliga, min mobil har riktig optik och således en kameralins som på en digitalkamera. Sorten som åker ut när du sätter på den eller zoomar, ni ser hur jag menar på bilden ovan. Hur som helst, i september skickade jag in den för rengöring eftersom det kommit in damm i det slutna systemet och jag på intet vis kunde göra rent det själv. Nu har det hänt igen. Jag har damm innanför skyddsglaset och får således fula märken på bilderna jag tar. Vad fan! Det är inte ok. Jag älskar mobilen på alla andra sätt, men kommer att välja bort den här modellen när det blir dags att byta telefon. 

Jäklar vad det märks att det är mars. Katterna fäller som om de har nog med päls för hela kattbefolkningen över hela världen. Urk. Jag blir galen på allt katthår, men får väl skylla mig själv lite då jag frivilligt tagit hit ytterligare en katt. Det märks tydligast när solen ligger på och någon rör sig. Oavsett hur noga vi än dammsuger så yr det katthår i solljuset. För att inte tala om när katterna får fnatt och springer omkring som tokar. Då ska man akta sig för att andas in allt för häftigt, det skulle rendera i en munfull katthår. Urk. 

Nej, nu är det dags att göra mig i ordning för jobbet. Sovjour. Jobbar till efter lunch i morgon. Ni kan ju tänka er vad jag ska packa med mig. En jäkla massa soppa. Fyra bananer. En halvliter fil. Ja, det är den där förbannade banandagen idag. Tomater. Pannbiffar av nöt. Salladsblad, gurka och lök. I morgon får jag äta tomater och nötkött, så jag gör mina hemmameckade hamburgare. Lite fusk med salladsbladet, gurkan och löken men vem ska klaga? Alltså ska jag gå packa mina många burkar och grejer inför jobbet. Hasta la vista, baby. 

kommentarer
  1. Sovjour låter inte så dumt ! 🙂

    …och man ska vara snäll mot sin mobil. 🙂

    • ~Sol~ skriver:

      Sovjour är helt ok, även om man jobbat ett fullt pass innan, sover illa och är beredd på att hoppa ur sängen med en sekunds varsel och sedan kör ett fullt pass efteråt. 🙂

      Jag är väldigt snäll mot min mobil. Det är den som inte är snäll mot mig. 😦

Kommentera

