Dag 28

Publicerat: 1 mars, 2015 i Uncategorized

måttband

Hur gick detta egentligen till?

Jag måste erkänna att jag egentligen inte trodde att jag skulle klara 28 dagar, 4 veckor, av den här dieten. Visst lät det bra och allt det där, men fyra veckor med en strikt diet? HAHA! Och som ni vet kämpade jag som en tok första veckan och gled sedan igenom andra, men i tredje veckan kändes det tyngre igen. Detta berodde till viss del på att jag fick ‘stöd’ och ‘peppning’ av Vikingen i form av klagomål, muttranden och en satans massa gnäll då han valde att gå på samma diet som jag för att visa sin solidaritet (och gå ner en del kilon själv inför årets beachsäsong) men även på att jag börjar bli ganska less på att äta efter ett schema. 

Jag vill helt enkelt ha mat. Pasta med kyckling, bacon och ädelostsås står högt som fan på den listan, bara så ni vet. Pizza har också stått ganska högt när någon i familjen valt att köpa det, men då har jag smakat en tugga eller två och låtit det bero. I övrigt är jag inte sugen på någon snabbmat, utan ge mig hellre köttfärslimpa och potatis med en god sås, lasagne, potatisgratäng och en köttbit eller liknande. Jävlar så gott det vore!

Trots det ämnar jag fortsätta en vecka till. Inte så mycket för att jag drabbats av akut och intensivt självhat utan för att jag känner att det faktiskt gör skillnad. Jag känner mig piggare och vaknar lättare av mig själv, utan något hemskt larm som behöver tränga sig igenom ett tjockt töcken av ovilja till att över huvud taget öppna ögonen. När jag sedan kliver upp släpar jag inte längre fötterna efter mig. Att cykla är också lättare. Missförstå mig rätt, jag har aldrig upplevt det som jobbigt att cykla. Ändå är det lättare. Jag växlar inte ner lika ofta vid uppförslut och jag andas lättare än jag gjort tidigare, trots att jag känner av pollen redan. Pollen och cykling har annars varit en mindre intressant upplevelse, men just nu susar jag fram med schyst andning en längre stund än jag gjort tidigare. Faktum är att jag kommer fram till jobbet/hem därifrån utan att svära lite andfått svära över hur trångt det är i bröstet. 

20150301_104000

Jag märker skillnad när jag går också, men det beror troligen mer på att jag konditionstränat på det där förbannade löpbandet än något annat. Det är dock en trevlig skillnad och jag skulle nog inte må dåligt av att det fortsätter i samma riktning ett tag till. Jag har fått kommentarer om hur pigg jag ser ut, något som förvånat mig lite men som ändå gjort mig glad. Jag har även hört att jag ser lite smalare ut i ansiktet men det tror jag mest beror på att folk vet om att jag går på diet och tittar lite extra. Jag är ännu så pass rultig att det mest är jag som märker skillnad. Volangerna runt midjan är fortfarande markanta och då folk av naturliga skäl ser mig påklädd är det inte det lättaste att se att jag har lite mindre avstånd mellan dem och att jag har en mer markant ‘klyfta’ mellan bysten och den översta valken. Mina trängsta jeans sitter dock väldigt löst över rumpan och jag får med lätthet ner en hand i mellan fläsket och byxlinningen, den linningen jag för bara fyra veckor sedan fick dra in magen rejält och hålla andan för att kunna knäppa. Jag funderar på ifall det är värt att köpa ett par i en mindre storlek eller om jag ska vänta ett tag till och se vad som händer. 

Den här veckan tror jag inte att jag gått ner lika mycket. Faktum är att jag blir väldigt förvånad om jag ens gått ner hälften så mycket som föregående veckor. Det har nämligen varit en konstig och ganska svår vecka. En lärdom av detta är att inte blanda dag- och nattpass hipp som happ medan jag går på diet. Fan vad svårt det var att veta hur jag ska äta, när jag ska äta och vilken dag jag ska räkna när jag jobbar natt enstaka nätter så där. Allt blir upp- och nervänt och jag svor över det många gånger. Det kändes helt och helskotta fel i tre dagar och det tror jag påverkat viktnedgången en hel del. Det gör inget. Exakta siffror får ni i morgon, efter att jag vägt mig ordentligt.

Jag märker ändå av en stor skillnad från förra veckan. I måndags tog jag ett måttband, drog det runt midjan, svalde hårt, kisade sedan med ena ögat medan jag använde en spegel till att se till att måttbandet satt där det skulle, blundade, tog ett djupt andetag och öppnade sedan ögonen och läste av eländet. Idag gjorde ganska mycket på samma vis. Skillnaden sedan i måndags var 5 cm. Mäter jag avståndet mellan det hål i bältet jag använt innan jag fick på dieten och det hålet som känns mest bekvämt just nu skiljer det 12 cm. Det är alltså 12 cm på min mest framträdande valk som försvunnit någonstans under resans gång. Det gör faktiskt att jag inte grämer mig speciellt över att även rumpan försvunnit. Allt har ett pris. *haha*

Jag vill fortfarande ner till den delmålsvikten jag bestämt innan jag börjar mecka om i dieten genom att lägga till småportioner till middag och därför kör jag en vecka till. Precis som tidigare avgör jag på söndag i nästa vecka om jag gör en vecka till eller inte, allt beror lite på invägningen i morgon, men jäklar vad jag hoppas att detta är sista veckan. Det är ju så nära. Jag borde rimligen ha nått målvikten redan i mitten av veckan, men det vet jag ju inte förrän på måndagen eftersom jag kör veckovis och ämnar fullfölja detta fullt ut. 

Det har varit en väldigt intressant resa hittills och jag måste erkänna att jag känner mig stolt över mig själv. Förbannat jäkla stolt, till och med. Inte nog med att jag klarat detta med maten bättre än jag någonsin kunnat föreställa mig så har jag även tagit mig iväg till gymmet och kört järnet där två till tre gånger i veckan. Jag visste faktiskt inte att jag hade det i mig. Viljestyrka är en förunderlig förmåga. 

kommentarer
  1. Ks skriver:

    Men lilla vän, du måste börja äta någon gång! Du behöver ju inte börja med en massa kolhydrater eller skräpmat, men något annat än grönsakssoppa vore väl ändå på sin plats. Inte för att jag har en aning om vad, det där med bantning är ju verkligen inte min grej, inte dieter och fastande eller något som har med viktminskning eller matkontroll att göra… Grillad kyckling, kanske?

    • ~Sol~ skriver:

      Men jag äter ju hela tiden. 😀
      Dag 1 = soppa och hur mycket frukt jag vill, utom banan.
      Dag 2 = soppa och så mycket grönsaker jag vill, råa, wokade, frästa eller kokta, ej ärtor, majs och bönor, samt en bakpotatis med kryddsmör någon gång under dagen.
      Dag 3 = Soppa, frukt och grönsaker.
      Dag 4 = Soppa, banan och mjölk.
      Dag 5 = Soppa, upp till 500g nötkött och tomater.
      Dag 6 = Soppa, nötkött eller kokt fisk eller kyckling och grönsaker.
      Dag 7 = Soppa, grönsaker och ris.

      Du ser, jag äter massor. 🙂

      • Ks skriver:

        Soppa. Allt jag ser är soppa.

      • ~Sol~ skriver:

        Hahaha! Ja, så kan det nog vara. 😉
        Jag har varit mätt alla dagar utom dag 5, 13, 22 och 23 och de två sista var för att det kajkade när jag jobbade natt. Mätt är bra, trots att det varit mycket soppa. 🙂

Kommentera

