Mammor, pappor, kanelbullar och vad det nu kan vara

Publicerat: 26 februari, 2015 i Uncategorized

down syndrome day

Vi firar en hel massa dagar. Julafton, födelsedagar, mors och fars dag, kanelbullar, kvinnor, spöken, helgon, bröstcancer, prostatacancer och många fler saker. Dessa dagar är till för att ära, hedra och glädjas åt de människor och saker vi bryr oss och tycker om. Jag brukar undvika att fira sådant som kommer från USA med anledning av att det mesta som kommer därifrån är kommersiellt dravel. Men det finns alltid undantag till regler och därför tycker jag att det inte är mer än rätt att följa Nathea Anemys uppmaning om att ha omaka strumpor på oss den 20 mars. 

Den dagen firas nämligen Down Syndrom-dagen. Det har Nathea uppmärksammat och tagit till sig. Hon vill fira sin syster Noelle på mer sätt än genom födelsedagar och julaftnar och samtidigt uppmärksamma alla om hur värda en egen dag alla med Downs syndrom är. Sen tycker jag absolut att man kan ha dagar för fibromyalgi, aspergers, reumatism, psoriasis och allt möjligt annat också, men just nu, idag, tycker jag att Natheas uppmaning, som hon först tänkte be sin klass utföra men som sedan spred sig genom hela skolan och därefter ut på facebook och blev nationellt, ska lyssnas till. 

Nej, det gör ingen skillnad i någons liv om man har omaka strumpor på sig. Inte heller påverkar det min eller din vardag. Självklart inte. Men det kostar inget att ta på sig det ena ur två par strumpor. Det skadar ingen om man ägnar en extra tanke åt personer med Downs syndrom. Jag hedrar hellre detta är en kanelbulle, trots att tillvägagångssättet kommer att driva mig till vansinne. Omaka strumpor, minsann. 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20382454.ab

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Jag äger inte ens ett par omaka strumpor! Alla är svarta.

Kommentera

