21 dagar

Publicerat: 22 februari, 2015 i Uncategorized

belöningsmackor

Belöningen jag lovade mig själv efter att ha gjort tre veckor.

Idag är det 21 dagar sedan jag började gå på diet. 21 hela dagar. Det känns helt otroligt att jag tagit mig igenom 21 dagar utan att få äta precis det jag vill, när jag vill. Men så är det. Jag har klarat den här soppdieten i tre fulla veckor. Som ni kanske läst har även Vikingen klarat av en vecka av dieten, men han har valt att väga sig i morgon istället. Själv väger jag mig på söndagar eftersom jag är för otålig att vänta till vad som blir åttonde dagen av schemat. Varför, liksom? Jag menar, jag kommer troligen inte att gå upp något till i morgon eftersom jag fortsätter med dieten hela dagen idag. OK, möjligen kan det bli så att jag går ner något hundra gram till, men det känns faktiskt ganska egalt. 

Hur har det gått då? 

Enligt dieten ska man tappa mellan 3-7 kg per vecka. Jag håller mig i nederkant gällande det och är jäkligt nöjd med det. Det är för jäkla mycket att tappa på så kort tid ändå.  Att tappa mer skulle göra att jag fick en hel del häng och vem vill väl ändå ha det? Det har inget med fåfänga att göra så, men jag undviker helst att byta ut betydande övervikt mot häng. Det är även anledningen till att jag ägnat mig åt den där konditionsträningen istället för att bara pumpa på gymmet. 

Minst 3 kg första veckan.

4 kg andra veckan.

3.3 kg tredje veckan.

Sammanlagt minst 10 kg.

Här om dagen drog jag åt bältet som vanligt och kände sedan att det var lite tajt när jag satte mig ner. Förvånat räknade jag hålen. Tydligen var jag mitt i mellan två hål. Två dagar senare är det inte längre tajt mellan vid det inre av de två hålen och jag har flyttat in fyra hål sedan jag började med den här dieten för tre veckor sedan. Vet ni hur länge sedan det var jag var så långt in på bältet? Inte jag heller! Det är visserligen ett ganska kort bälte jämfört med de andra jag har, men av någon anledning använder jag det ändå mest. I något av de yttersta hålen. Eller… jag använde det i något av de yttersta hålen. 

Mina tajtaste jeans sitter betydligt lösare nu. Inte så att jag känner ett behov av att köpa nya ännu, men om det fortsätter i samma riktning är det nog dags snart. Tröjor jag ratat för att jag inte gillar korvskinn sitter betydligt skönare och jag får en annorlunda silhuett än tidigare. Enligt mig själv och Vikingen alltså. Det är ännu lite för tidigt för att andra ska se någon skillnad, den syns mest när jag har mindre kläder på mig än vad andra får se mig i, men det känns ändå som att utvecklingen går åt rätt håll.

När jag säger ‘åt rätt håll’ menar jag fortfarande inte att viktminskningen är det viktigaste i situationen. Den är inte oviktig då den är ett medel till ett mål, men viktigast är ändå resultatet jag hoppas på. Resultatet jag tycker att jag börjar märka av. Sen vet jag inte om det beror på själva viktminskningen och allt runt omkring det eller om det helt enkelt är så att jag har det lugnare omkring mig och själv slappnat av mer. Mest troligt är att det är en kombination av allt detta. Mer regelbundna mattider, konditionsträning, viktminskning, lugnare på både jobb och hemmafront, mer tid för mig själv och inte lika många påträngande måsten. Jo, jag märker skillnad. Jag känner mig piggare. 

Idag vaknade jag av mig själv och var pigg. Inte långt in på förmiddagen och med en känsla av att att ha mos i skallen. Utan att vilja dra täcket över huvudet och glömma bort den nya dagen som stått och väntat. Det är en rejäl förändring. En rejält positiv förändring. Jag var glad. Ville ta mig an dagen. Inte för att jag har några planer för den, jag har äntligen en dag då jag kan göra vad jag vill eller ingenting. Det spelar ingen roll vad det blir, det känns ändå bra. Riktigt bra. Och inte hade det med att jag lovat mig själv en belöning till frukost heller, eftersom jag hade glömt det när jag vaknade och inte kom på det förrän efter kanske en halvtimme eller så. *haha*

Jag tänker köra en vecka till. Det blir fjärde veckan utav de fyra jag lovade mig själv att klara. Jag måste erkänna att jag haft tvivel om att komma så här långt. Faktum är att jag är ganska imponerad av mig själv. Speciellt över att jag tog mig igenom första veckan. Den var i särklass värst. Fjärde dagen var bland den värsta jag varit med om. De två följande veckorna har varit betydligt lättare, även om man bortser från Vikingens eminenta försök att peppa mig. Beroende på var vikten landar när den veckan är över bestämmer jag hur jag gör veckan efter. Sen får det vara färdigt med att följa dieten lika strikt som jag gjort hittills. Visserligen har jag unnat mig saker jag verkligen velat ha, men det har varit få gånger och långt i mellan dem. Sedan ska jag fortsätta med grunden men lägga till något varje dag så att jag inte dalar så snabbt i vikt. Jag vill att kroppen ska hinna med, nu när jag ändå gör en sådan här grej. 

Kommentera

