En lördag hemma hos oss

Publicerat: 31 januari, 2015 i Uncategorized

chokladfontant

Detta är ambitionen.
Eventuellt visar jag hur resultatet verkligen blev sen. 😉

Jag trodde vi hade tvättstugan i morse, men tack och lov visade det sig vara fel och därför tog jag lite längre sovmorgon än jag trodde att jag skulle få. Det innebär dock inte att jag varit sysslolös här hemma idag. Nope. Nix. Nein. No. Vi har bjudit hem Vikingenapappan och svärmor 2 på middag idag och det är ju ypperliga tillfällen att storstäda. Jo, naturligtvis vet jag att man kan storstäda när som helst, utan någon direkt anledning, men det blir liksom ett naturligt led i att vi ska få besök. Jag gillar när det är ordning och reda och att det oftast är det här hemma betyder inte att an inte kan skrubba lite extra ibland. 

Jag klev alltså upp, gjorde omelett och fixade kaffe (till Vikingen, själv drack jag juice) och därefter tömde jag ur kattlådorna på all sand och skrubbade ur dem ordentligt innan det fylldes på ny sand, sedan gav jag mig på handfat, toa, glasväggen till duschen, kaklet och golvet i badrummet. Mitt i detta meddelar Vikingen att han strax ska åka ner på stan. Jag ber honom dammsuga i vardagsrummet innan han åker och får en avgrundsdjup suck till svar. Say what?!? 

Jag bad honom inte att ta ner månen åt mig och ploga hela den lilla himlakroppen innan han åkte. Att dammsuga vardagsrummet kände som en piss i havet med tanke på att jag själv fixat frukost, skurat badrummet, skulle dammsuga hallen och köket, cykla iväg och handla och sedan fixa maten. 

Nu var det nog inte en så allvarlig suck, men just du kände jag hur det brann till lite i skallen på mig. Tack och lov underlät jag att verbalt bita av honom skallen och gick istället in och duschade så att jag själv kunde ta mig iväg till affären utan att ha ihjäl någon som ett vandrande biologiskt massförstörelsevapen. När jag kom ut ur duschen hade han dammsugit bra mycket mer än jag bett honom om och jag taggade ner humöret så att jag lyckades le och ge honom en puss innan jag gick. Tänk så enkelt det kan vara ibland, bara man inte rusar iväg med humöret. Ibland är jag extra glad över att ha hyfsad impulskontroll. *haha*

Resten av dagen har gått i ett på ett väldigt skönt sätt. Jag gillar verkligen att pyssla i köket. Jag har en porterstek på gång, potatisen står och väntar på att få koka, salladen är klar, bordet är dukat, jag fick hjälp av Blondinen med apelsinchokladfondanten som nu står i kylen och väntar på att bli lagom gräddad och rinnig innan den serveras (håll tummarna för den förresten, det är första gången jag ger mig på en sådan) och jag har hunnit sminka mig och rufsa till håret så där lagom busigt. Jo, jag är i fas. 

Vikingen är också i fas. Han hann ner på stan och hem igen innan fotbollen trots att jag bett honom både dammsuga. Han hann även sina övriga ärenden trots att jag bett honom köpa med sig vin med sig hem. Nu sitter han och hojtar glatt åt att van Persie kickat in bollen och att en Leisterspelare gjorde ett snyggt mål i egen kasse. När matchen är slut är det dags för honom att ta den glädjen och hälsa gästerna välkomna medan jag hälsar dem välkomna medan jag fixar och trixar i köket. Jag ska nog ta fram mixern också, när jag ändå håller på. Strawberry Daiquiri är ju gott oavsett årstid. Men oj då! Jag har ingen fruktsoda. Det får Vikingen gå ner och köpa. 😀

kommentarer
  1. justsayiiin skriver:

    Voj voj…det är i alla fall trevligt att läsa om folks energi…en annan nyset å fräser snor runt halva huset 😜. Men tur grannen bar över mat åt mig så jag överlever.

    • ~Sol~ skriver:

      Energi och energi, jag gjorde det jag kände att jag orkade med. I morgon ämnar jag däremot ta det lugnt som fan och sedan gå på bandy. 😀

Kommentera

