Nu är det äntligen gjort!

Publicerat: 28 januari, 2015 i Uncategorized

20150127_110831

Eländes hår som inte vill någonting vettigt alls.

Idag var det äntligen dags för min hårbehandling och jag åkte hemifrån med mycket hopp i sinnet. Lite irritation också eftersom jag inte tvättat håret under morgonduschen och mitt hår därför var så elektriskt att det smetade fast sig i varenda yta där huden fanns inom räckhåll, men det var det verkligen värt när jag väl var framme och frisörskan gjorde sitt. 

Och gissa om hon gjorde sitt! I erbjudandet ingick konsultation (under vilken jag förklarade hur mitt hår fungerar och vad jag kunde sträcka mig till om hon ville experimentera lite), tvätt, inpackning, hårbottenmassage, plock och färgning av bryn, klippning, fön och lättare styling. Hon var proffsig och berättade för mig vad hon tänkte och ville göra med mitt hår och eftersom jag tyckte det lät bra fick hon hållas. Jag la däremot in mitt veto mot att plocka och färga ögonbrynen. De har redan en ok form och är mörka nog i sig själva. Att färga dem ännu mörkare skulle få mig att känna mig som Graucho Marx. Det skulle naturligtvis inte vara lika buskigt, men kolsvart och det enda man skulle se i mitt ansikte är illa nog. 

20150123_145256

Också innan frissan förbarmade sig över eländet….

Vad kan jag säga utan att det låter helt extatiskt? Hårbottensmassage är vardagslyx utan dess like och jag kände mig som om jag kommit till himlen! Jag landade dock på jorden igen då hon började prata om vilka produkter som skulle vara bra för mitt hår, vad som skulle ge mer volym och vad som skulle göra att håret kändes tjockare. Jag kan inte hjälpa det. Sådant fyller mig alltid med en stor portion skepsis. 

Hon klippte och fixade. När det var dags för stylingen lovordade hon en kräm som skulle fördelas i håret och sedan aktiveras med värme. Fön, alltså. En flaska ställdes fram framför mig så att jag skulle bli lite extra sugen att köpa den när hon var klar. Hon kunde ju inte veta att jag är blind som en fladdermus utan glasögon, stackar´n. Hon blåste och blåste. Det var tyvärr uppenbart när produkten inte visade sig klara av jobbet. Hon suckade lite men var i alla fall ärlig nog att erkänna att krämen inte alls fungerade som hon hoppats och att hon var tvungen att prova något annat. 

20150127_133527

Direkt utkommen från en och en halv timmes omvårdnad.

Ersättningsprodukten blev sprayvax. Say what? Det är en för mig ny variant av det gamla hederliga vaxet. Vax funkar för övrigt dåligt på mig då det blir för tungt för mitt tunna hår. Jag betraktade proceduren med intresse och tro på fan att en ansenlig mängd sprayvax verkade funka ganska bra på mitt hår. Där ser man. Dyrt var det, men förhoppningsvis behöver jag inte lika mycket som hon använde om jag kombinerar det med mousse och osispulver. Lite vanligt spray också, kanske? Det visar sig. 

Jag blev hur som helst nöjd med resultatet. Det är ingen större skillnad mot tidigare i själva frisyren, men hon klippte lite annorlunda än tidigare frisörer. Förhoppningen är att håret ska se fylligare ut med den uppklippta nacken och sidan samtidigt som jag kan kamma ner och platta (HAHA! Som om det någonsin behövs…) den lite längre sidan om jag vill. Det enda jag tänker med håret just nu är att jag nog vill ljusa upp det lite mer ändå. Jag hade tänkt vänta, men hon klippte bort det solblekta som var kvar efter att vi var i Spanien i höstas och nu tycker jag att färgen känns ganska trist. 

SAM_5674

Rätt mycket uppklippt bak och på vänstra sidan.

Jag valde att färga ögonfransarna som utbyte mot det undanbedda plockandet och färgandet av ögonbrynen. Det kändes lite underligt att sitta där med blött papper under ögat medan hon kladdade i färg och sedan vek upp det blöta pappret över fransarna också så att det kändes ännu underligare. Inte märkte jag någon skillnad när det var klart heller, men det hade hon förvarnat mig om då jag har naturligt mörka ögonfransar. Så mycket för min förhoppning om att slippa använda mascara för att se piggare ut. Den där fåfängan… *haha*

SAM_5671

Direkt efter ett kvällspass. I morgon ska jag fixa frisyren själv, något i alla fall jag tycker känns bäst. 

I det stora hela är jag väldigt nöjd med mitt besök på Harmoniq vid Mimerporten. Denise vet vad hon gör, är trevlig som sjutton och lyssnar på vilka synpunkter och önskemål man har. En serviceminded person i ett serviceyrke. Jag rekommenderar ett besök hos henne. Själv kommer jag att unna mig ett besök där mer regelbundet än jag lyckats mäkta med hittills. Jag retar mig ju på det i evigheter innan jag äntligen kommer iväg till frissan. Inte bra. Jag måste sluta vara så lat och saktfärdig när det gäller mitt hår. 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Så snyggt det blev!

Kommentera

