När man fattat fel hela livet

Publicerat: 25 december, 2014 i Uncategorized

hjortar i siluette

Jag brukar skratta rätt gott åt alla de där felsjungningarna som blir när artister sjunger otydligt eller lite för snabbt och/eller på ett annat språk än det man kanske är van vid att höra. Ni vet ”I got my first real sexdream… ” istället för ”I got my first real six string…” ”Sarah, kom ut ikväll, jag väntar på hörnet med säden i näven…” istället för ”Sarah, kom ut ikväll, jag väntar på hörnet vid seven eleven…” ”Cameroon boy…” istället för ”Come here, rude boy…”, ”Teddybjörnen Fredriksson, hans nos den var afghan…” och så vidare.

Något annat folk ofta saft fel om är Apotekarnes julmust. Det är e´et på slutet som rör till det där. Apotekarnas är vanligare i dagligt tal, men rätt ska vara rätt och då är det Apotekarnes som gäller. Och nej, det uttalas inte Apotek-Arnes, som vissa vill ha det till. ApotekarnEs, helt enkelt. Inte för att det egentligen spelar någon roll, den enda gången man säger namnet på den är när man diskuterar vilken must som är godast och den ofrånkomligt hamnar i topp och det sker ju bara någon eller några gånger i december varje år. 

Igår fick jag själv en uppenbarelse då jag läste i historietidningen jag fick i min julstrumpa. Jo, tomten har tydligen koll på vad jag gillar. *haha* Det var förresten en för mig ny tidning vars upplägg jag gillar rätt bra hittills. Hur som helst så stod det om hjorthornssalt i tidningen. Ja, just det. Hjorthornssalt. Jag har aldrig använt hjorthornssalt och tror faktiskt inte jag sett ordet i tryck tidigare. Det kanske förklarar att jag i alla år varit säker på att det heter hjortonssalt? Det är även förklaringen till att jag rynkade på pannan och tänkte att de måste ha fått en knäpp som envisades med att skriva hjorthornssalt istället för det rätta hjortronssalt. Men nej. I den lilla notisen om saltet i fråga beskrev man hur man gjort saltet innan det blev det moderna syntetiska jäsningsmedlet som det är idag. Så jo, det heter nog hjorthornssalt ändå. Vore ju konstigt annars, med tanke på att det aldrig funnits hjortron i det men väl riven horn- och klövolja som framställts genom att hetta upp horn och klövar från just hjortar. 

Jag har som målsättning att lära mig något nytt varje dag och igår var inget undantag. Det hindrar inte att jag håller tummarna för att kommande insikter och nya kunskaper inte ska få mig att känna mig lika dum som jag kände mig när jag insåg att jag sagt och trott fel i ganska många år. 

Kommentera

