Lyckad kväll

Publicerat: 30 november, 2014 i Uncategorized

IMG_9767

Här om veckan skickade jag ut ett sms i vilket jag bjöd in till ett litet mingel till några av våra många vänner. Jag önskar jag kunnat bjuda in fler men då hade taket bokstavligen lyft då vi försökt klättra över varandra för att få plats. Hur som helst så avbokade tyvärr några stycken, men det gjorde ändå att vi var elva personer som sprang omkring och minglade här hemma och det var faktiskt ganska lagom. Alla fick plats att sitta, alla kunde gå omkring utan att pressa sig fram och kanske viktigaste av allt – det funkade att bara ha en toalett. *haha*

Poängen med kvällen var att den skulle var opretentiös. Jag har absolut inget emot mer organiserade kvällar med middag och andra planerade aktiviteter, faktum är att jag älskar sådana också, men just nu kände jag att det vore väldigt skönt med en kväll tillsammans med vänner där man bara tog det som det kom. Jag skrev redan in inbjudan att alla skulle ha ätit innan, ta med sig det de ville dricka, mingla omkring och stå eller sitta som de fick plats medan de pratade om allt och inget med trevliga människor. Och precis så blev det. 

Det var en riktigt bra kväll och till och med Vikingen kunde efter ett tag slappna av. Han har lite svårt för sådant här tydligen och oroar sig för att folk inte ska få plats etc. Jag är mer en sådan som tänker att det nog ordnar sig och om inte annat så kan folk stå ett tag tills någon behöver gå på toa och sedan sno den stolen en stund. Naturlig rundgång, liksom. Men inte han. Han ställde upp klappstolar och pallar så att de bildade tillsammans med soffan bildade en perfekt oval och såg väldigt frågande ut när jag bad honom ställa undan dem tills de behövdes. Allt eftersom kvällen gick såg jag hur han slappnade av och mot slutet blev han till och med så avslappnad att han kommenterade att jag ju inte behövde plocka och ha mig medan gästerna var där och att vi kunde ta det i morgon (läs; idag).

Haha. Jo men troligt, du. Dels funkar inte jag så, jag gillar att folk har plats att ställa sina glas utan att behöva trava dem på varandra och jag tycker att lik (tomma ölburkar etc) inte bör stå som en armé på bordet och ta plats. Dessutom roade jag mig med att göra drinkar till alla och behövde glasen till gin och tonic, melondrinkar, piña coladas, strawberry daiquiries och någon hallonvariant jag slängde ihop. Och kan ni tänka er? Han var oerhört glad, tacksam och lättad över att diskmaskinen blivit både körd och tömd innan vi gick och la oss samt att det syntes väldigt få spår av vår glada kväll i vare sig vardagsrum eller kök när han klev upp i morse. 😉

Ett stort tack till alla som kom och lös upp en mörk kväll i slutet av november. Jag läste ett förslag på facebook om att göra det till en årlig grej, att muntra upp kvällen före första advent med en avslappnad kväll med trevliga människor och glada skratt. Jag är på!

kommentarer
  1. iashemlis skriver:

    Attans att vi bor så långt bort för detta hade jag gärna dragit med Jazz på. ☺

  2. ~Sol~ skriver:

    Ja, det hade verkligen varit kul om ni kunnat komma. Det var i mångt och mycket en perfekt kväll. 😀

Kommentera

