Full fart

Publicerat: 28 november, 2014 i Uncategorized

20141128_141339

 

Idag tog vi lite sovmorgon, men sedan har det gått i ett hela dagen. Jag hade lovat att laga lite mat till Vikingens morfar då han tyvärr inte har synen kvar och inte längre känner sig kapabel att laga mat varje dag. Han gör det gärna ibland men som ni vet måste man ju äta oftare än så. Vi har sett över olika alternativ – dvs hemtjänstens matleveranser – men han känner sig lite tveksam till detta. Med tanke på det jag sett och läst om den mat som den hårt arbetande hemtjänstpersonalen tvingas lämna ut till gamlingar så förstår jag honom. 

Jag gillar att laga mat och är hyfsat duktig på det. Det går dessutom ganska fort när jag väl sätter igång. Därför var det ingen stor sak för mig att lova att laga ett gäng maträtter och lägga dem i matlådor som han kan ha i sin frys tills han känner för att äta just det som ligger i. Vi var och handlade allt som behövdes igår och jag valde att göra dillköttet, den enda maträtten han bett speciellt om, igår eftersom den behövde stå på spisen så länge och jag visste att jag skulle behöva spisplattorna idag. Det var förresten första gången jag gjorde dillkött och jag var lite nervös innan. Jag vet ju att folk som gillar dillkött kan vara lite kräsna. Jag tror dock att jag fick till det ganska bra. Hoppas han gillar det.

Idag delade jag och Vikingen upp arbetsuppgifterna. Jag stod för matlagningen och han tog storstädningen. Gissa om det var skönt att slippa städa badrummet! Det är väl ändå en för jäkla trist syssla…? Alltså dammsög och skrubbade han medan jag hackade, skar, delade, fräste, stekte, kokade och höll på. Efter två timmars intensiv matlagning stod matlådor med dillköttet från igår, lasagne, kyckling med ris och currysås, pasta med kassler och paprikasås, spagetti och köttfärssås och korv stroganoff med ris uppradade på köksbordet för att svalna. Phew.

Varm och nöjd med mitt förvärv satte jag igång med vår egen middag. Jag tänkte att jag säkerligen inte skulle ha lust att laga mat igen senare på dagen och att det därför var en ypperlig idé att helt enkelt fortsätta när jag redan hade ångan uppe. Kyckling kryddades och skickades in i ugnen, sedan gjorde jag i ordning en gräddig blandning med mango chutney och ajvar relish att hälla över den en stund senare. Detta skedde helt enligt planerna. Det som däremot inte var planerat var att få en black out medan jag satt i soffan och vilade fötterna i vad som skulle vara fem minuter. Nej du. Jag satt där i lugn och ro och tänkte att det var skönt att äntligen vara klar i köket när Blondinen frågade om ugnen verkligen skulle vara på fortfarande. Fan också! Mina fem minuter hade blivit många, många femminutersperioder och kycklingen var oätlig. 

Det var en rejäl näsknäppa, vill jag lova. Vad fan?!? Jag bränner väl aldrig vid mat? Eller jo. Tydligen gör jag ju det. *muttrar* Jag orkade dock inte laga till något annat då utan gick ner till lokalbutiken och köpte en grillad kyckling som jag sedan gjorde dagobertmackor med. Familjen hade ju fått välja mat av det jag lagat till morfar till lunch, så en dagobertmacka kändes tillräckligt nu ikväll. Jag var dessutom rejält less på mig själv efter den där blundern med kycklingen i ugnen. 

Just nu väljer jag att se min matlagningstabbe som ett tecken på att jag var jäkligt varm och trött när jag väl tog mig an uppgiften att göra middag till oss. Jo, det är en medveten förnekelse då jag vet att jag glömmer saker väldigt ofta nu. Tillräckligt för att Vikingen ska ha kommenterat att ”Din räddning är att du har extremt bra minne i vanliga fall. Därför har du bara hamnat på en normal människas nivå trots att du är jäkligt mycket virrigare än vanligt”. Jaha ja. Men jag struntar i det just nu. Idag glömde jag för att jag var trött. 

kommentarer
  1. iashemlis skriver:

    Haha… ja jag håller med om vikingens kommentar.

  2. ~Sol~ skriver:

    Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. 😉

Kommentera

