Det där med utseendet…

Publicerat: 23 oktober, 2014 i Uncategorized

På sistone har jag brytt mig väldigt lite om att piffa till mig. Egentligen vet jag inte varför, då jag faktiskt gillar att göra det. Inte alltid och inte ens oftast, men någon gång ibland är det trevligt att lägga lite tid på hår och ansikte så att jag själv känner mig lite extra nöjd med hur jag ser ut. Och jo, det handlar om mig själv. Vikingen kommenterar inte sådant, förstår ni. Men jag både ser och känner det. Eller ja… känslan sitter inombords för det är ju inte så att jag känner sminket efter att jag målat på mig det. Jag bara vet att det sitter där och att jag själv tyckte att det såg bra ut då jag höll på. Det är känslan jag menar. 

Det hela började egentligen i vintras. Jag hade svårt att hålla i saker med höger hand och att måla sig med ‘fel’ hand är en mer än intressant aktivitet. Hur många här har provat det? Jag har. När högra handen var i paket gav jag mig på att piffa till mig inför en aktivitet vi skulle iväg på. Det gick så där. Nej. Nu överdrev jag. Det gick inte alls, utan slutade med att jag tvättade av mig allt och nöjde mig med lite läppglans. Ta da! Au naturelle, om jag får be… Och så har det fortsatt. När handen funkade igen var jag i Spanien. Det finns inte en chans att jag försöker kleta på smink över ett tjockt lager solskyddskräm. Inte heller besvärade jag mig på kvällarna, då det fortfarande var så varmt att jag bokstavligen svettades floder. I juni kunde jag ha sminkat mig en del, men då var jag redan så van vid att inte göra det att det kändes fånigt att göra det när jag mest tog mig mellan hemmet och jobbet. 

Ni vet alla hur varmt det var i juli och augusti. Ungefär som det hade varit i Spanien, faktiskt. Så nej, jag sminkade mig inte då heller. Och sedan opererade jag den andra handen, vilket försvårade det där med att kladda jämnt och fint. Och mitt under sjukskrivningen åkte jag till Spanien och lyckades dessutom ramla och lägga hela tyngden på den nyopererade handen. Jättesmart. Verkligen. NOT! Det var en speciell upplevelse att ha haft en svullen och stel hand där jag inte kunnat röra fingrarna, känt svullnaden lägga sig och fingrarna återfå sin rörelseförmåga och sedan se hur handen återigen svällde, blev blå och jag inte kunde röra fingrarna. Naturligtvis fanns inte piffning av något slag med på listan då. 

Jaha ja. Nu är jag hemma igen, handen funkar hjälpligt (bra det, med tanke på att jag börjar jobba om på lördag) och värmen är ett minne blott. Piffar jag till mig? Fixar jag håret? Sminkar jag mig? Tänker jag lite extra på vad jag har på mig? Nej, nope, njet, non, no, nä nee, laa, ne, es, neen, ochi, iie och ei. Jo, jag slänger på lite mascara och läppglans någon gång ibland, men utöver det tar jag mig inte för att piffa något. Varför? Jag gillar ju resultatet när jag lägger ner den lilla extra tiden. Jag känner mig fin då jag gjort det. Ändå låter jag bli. Lathet och slentrian är verkligen kraftfulla motståndare ibland. Nu får jag fan skärpa mig. Jag måste ta tag i det där igen. 

Då jag en en relativt normal person kan jag inte undgå att även tänka lite på andras utseende. Kanske inte så mycket på gemene mans (kvinnas) utseende, per se, utan snarare kvinnliga kändisarnas vars anleten och kroppar bombas ut på löpsedlar, affischer, billboards och allt vad det är. Strålande vackra kvinnor med ögon stora som tefat och ögonfransar som når ut tre centimeter från ansiktet, perfekt formade amorbågar och hår som svallar ner över axlarna eller spretar kaxigt i en frän frisyr. Bröst och höfter har svepts in i en klänning som sitter som en andra hud och inte ett enda sträckmärke eller cellulit i sikte. Satan i gatan vad vackra viss är! 

Och det är de. Verkligen. Men inte nödvändigtvis på det vis vi ser dem. Åh, deras glänsande och nästan visuellt mjuka hy är fint. Verkligen. Men det är ju fejk. Det är väldigt få av dessa kändisar som ser ut som de gör när de piffat till sig. Eller skulle jag kanske ha sagt; när deras stylist piffat till dem? Nu tar jag kanske i, men det känns som att många av dem (i alla fall de amerikanska kändisarna) strävar efter perfektion så ofta att de knappt går utanför dörren utan hela kitet. Mina förutfattade meningar säger mig att det troligen finns en stylist i kulisserna då. Sen händer det, någon gång ibland, att dessa kändisar går ut utan mask. Självklart finns det paparazzis som fångar dem på bild då. Och vet ni? Jag ser mindre annorlunda ut utan smink än vad de gör. När jag sminkar mig förstärker jag mina egna drag lite. När de sminkar sig transformerar de om sig till något ingen någonsin kan se ut som naturligt. Och dem eftersträvar folk att likna? 

Kim

Kim Kardashian (jag vet fortfarande inte varför hon är känd, annat än att ”någon” släppte hennes sexvideo och hon numera har barn med och gift sig med Kanye West)

Rose Byrne

Rose Byrne

Katie Holmes

Katie Holmes

Milla Jovovich

Milla Jovovich

Cameron Diaz

Cameron Diaz

Demi Lovato

Demi Lovato

 

kommentarer
  1. Just Sayin' skriver:

    Jag tvingar mig att slänga på eyeliner å mascara på veckorna för att inte se döende ut. Orka hålla på med krämer å puder. Håret tvättar jag två gånger i veckan så det är bara att försöka få det att hålla ungefär samma form utan knullrufs. Men nog är det härligt utan…hade gärna haft en stylist som fixade. För ser jag bra ut mår jag bra. Rödflammigt ansikte och torrfläckar är ofräscht så även sunkigt hår men..orka!!

    • ~Sol~ skriver:

      Jag lyckades ju få lite färg när vi var i Spanien, så jag har skyllt lite på att jag inte tänker använda foundation eller liknande då de enda jag har är ljusare än jag själv var just då. Ursäkter, ursäkter, ursäkter. 😉

      Men visst, hade jag egen stylist hade jag kanske tyckt det varit värt det ändå. De kan ju trolla med färg, liksom. 😉

Kommentera

