Nu så!

Publicerat: 1 oktober, 2014 i Uncategorized

IMG_8021

En vy jag aldrig kommer att tröttna på.

Nu har jag tagit det så lugnt att klockorna stannat. Tummen och bakhuvudet värker fortfarande, men insidan av skallen verkar må mycket bättre. Vi hade planer att åka till stranden idag, men jag valde bort det redan då jag vaknade. Fanns inte en chans att jag tänkte ligga där med sprängande huvudvärk och ont i varenda led i kroppen, speciellt handleden. Vikingen förstod och tänkte först åka själv. En snabb blick ut genom fönstret fick honom dock att ångra sig. Gråmulet och rejält blåsigt. Ett par timmar på stranden kändes inte lika lockande då. 

IMG_7971

Bergen ligger inte allt för långt härifrån. Någon dag ska jag äventyra mig dit.

IMG_7978

Vi åt frukost ihop och sedan tog Vikingens rastlöshet över. Själv orkade jag inte ens tänka på att gå ut någonstans så för första gången någonsin här lät jag honom gå ut för att utforska omgivningarna utan mig och min kamera. Jag iddes helt enkelt inte. Han gick således iväg på en promenad och jag la mig på soffan och sov som en stock i flera timmar. Herregud, så skönt! Jag vaknade inte förrän Vikingen kom tillbaka efter att ha promenerat, stannat vid ett vattenhål, varit och handlat och sedan gått hem igen. Dags att äta lunch, alltså.

IMG_8066

IMG_8068

Överst ser ni min cornishpirog och underst ser ni Vikingens ost- och skinkpirog.

Igår kväll fick vi återigen hemleverans av pajer och piroger. Vi mindes dessutom helt rätt; de är fantastiska! Eller ja, den vi åt till lunch idag var i alla fall det. Jag åt en cornish pasty – en pirog med köttfärs, lök, potatis och kålrot – medan Vikingen valt en ost- och skinkpirog. Jag måste verkligen lära mig hur man får till den där degen. Innehållet är förstås supergott och pricken över i´et men utan den där frasiga degen vore det nog ändå inte lika goda som de är. På något vis måste jag lura ur Rose receptet. Jag är har bara en liten oro gällande det. När vi var här förra gången lät Ron undslippa att hon använder ister i degen. I Sverige är det numera svårt att få tag på ister. Nåja, vi får se om jag över huvud taget får tag på receptet. Utan det kommer jag ändå ingenstans. Jag såg att hon drack spritzers igår. Om jag bjuder på några sådana, kanske…?

IMG_7907

Btw, de är inte speciellt miljömedvetna här nere. Skinkan är inslagen i icke-återförslutningsbar plast och lägger dessutom plast i mellan varje bit. Klickar man på bilden så ser man tydligare.  

Kommentera

