Oväntat

Publicerat: 8 september, 2014 i Uncategorized

tjohooo (1)

I torsdags pratade jag med ortopedmottagningen i Västerås och fick ett löfte om att de skulle lägga mig som reserv på reservlistan I Köping också då det blivit så konstigt med min operationstid. För att allt skulle bli rätt bokade de även en telefontid med en sköterska där så att jag kunde förklara hur det kommer sig att jag inte har någon tid trots att det i systemet står att jag är inplanerad och varför jag vill stå på bägge listorna. Tiden var kl 13 idag. Efter ett ganska bra samtal med sköterskan fick jag ändå känslan av att det ändå var ganska kört med en operation innan vi åker på semester. De hade nämligen lika knökfullt där som det är här i stan. Men, men, hoppet är det sista som ger sig och jag ville ändå tro att det finns en chans då jag stod på två reservlistor. Hur jag än vände och vred på det kändes det ändå som att jag hade dubbelt så stor chans, även om sköterskorna på de olika ortopedklinikerna inte låtit speciellt hoppfulla gällande det hela. 

Några timmar senare åkte jag till jobbet. I vanliga fall stänger jag av ljudet till mobilen när jag låst cykeln, men idag regnade det. Jag retade mig lite på det på facebook strax innan jag begav mig. Att det regnade alltså. Den irritationen gick ganska snart över då telefonen ringde och jag hörde den eftersom jag skyndat in från cykeln för att undslippa regnet. Min första tanke var att inte svara, men då jag såg att det var hemligt nummer valde jag att göra det ändå då jag inte kunde ringa upp senare. Döm om min förvåning då det visade sig vara sköterskan i Köping. 

”Jag slutar strax och tänkte avsluta dagen med att göra någon glad”

Yay!!

Nog fan blev jag glad. Otroligt och himlastormande! Sedan blev jag lite ställd. I morgon? På tisdagen alltså? 9 september? Öööhhh. Jo… jo, visst… klart det går! Jag ser till att vara på plats. Ingen fara. Jag fixar det. Oroa dig inte, jag ska duscha i Descutan både ikväll och i morgon bitti. Självklart!

Så på den vägen är det. Jag gick från att ha varit borttappad i en byråkratisk monstermaskin till att förbereda min inför en operation på mindre än tre timmar. Jag ringade Vikingen och tvingade iväg honom till apoteket för att köpa Descutan och beordrade honom även att byta sängkläder innan jag kom hem. Det hade jag givetvis kunnat göra själv, men jag tyckte allt att han kunde fixa det medan jag jobbar mina sista timmar på bra många veckor. Herregud, han lever värsta lyxlivet nu. Går mest omkring och drönar. Klart killen kan byta sängkläder. Under tiden han fixade med det ringde jag morsan och ordnade skjuts och sedan jobbade jag klart mitt arbetspass. När jag slutade ställde jag in mina tofflor i mitt skåp, något jag aldrig gör annars. Det kändes lite konstigt. Slutgiltigt.

Nu har jag svullat i mig lite godis och chips och förbereder mig mentalt på att vara fastande större delen av dagen i morgon. Av någon anledning går jag bara dricka två dl fil/slät youghurt före klockan sju och sedan dricka två dl klar vätska kl 11, sedan får jag vänta tills allt är färdigt. När jag frågade varför – förra gången fick jag både äta och dricka som jag ville innan – blev hon lite svävande och sa att de ville vara säkra på att kunna ge mig en annan form av bedövning än bara lokalbedövning om situationen skulle kräva det. Tja. Vad säger man? Jag gör naturligtvis som de säger, jag vill ha den här operationen och tänker knappast schabbla bort den för att jag kanske blir lite hungrig. 

Håll tummarna för mig i morgon mellan kl 13.15 -14.15. Haha, det är så nära inpå att jag inte ens hinner bli nervös. Men håll tummarna ändå. Inte för att jag egentligen tror att det kommer att behövas utan mest för att det känns lite skönt att veta att någon tänker på mig. Och nej, jag kan ju inte veta om någon gör det eller inte men jag tänker ändå inbilla mig att det är det. Så det så!

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Fantastiskt! Ibland ska man ha tur också 🙂 Det kommer att gå finfint det där. Men jag sätter mig givetvis och håller tummarna den föreslagna tidpunkten och sänder dig alla positiva tankar jag förmår uppbringa. 😀

Kommentera

