Av gammal vana

Publicerat: 5 september, 2014 i Uncategorized

20140905_134245

Jag är ledig idag och efter en rejäl sovmorgon tog jag och Vikingen en cykeltur till Vallby Museum för att strosa omkring och bara vara. Ja, vi skulle ju äta brunch också förstås. Vikingen tackar Restaurangchansen för en rejäl räkmacka och jag i min tur tackar Wärdshuset Gaggerska Gården för att de utan tvekan böt ut den andra räkmackan i 2 för 1-erbjudandet till en bit smörgåstårta med skinka istället då jag förklarade att jag tyvärr inte tål skaldjur. Den var förresten jävligt god, bara så ni vet. Vikingen var också nöjd med sin fru… brunch och det var med lättare steg vi sedan gick omkring en stund till där inne på friluftsmuseet.

Jag älskar att gå omkring där. Det må kanske inte finnas något nytt att se mellan de relativt täta gångerna jag är där, men det spelar ingen roll. Jag hänförs och mår bra ändå. Om det är soligt ser det ut på ett vis, är det molnigt på ett annat och om det regnar upplever jag det på ett tredje vis. Ibland har de öppnat ett eller annat hus medan andra gånger är det andra hus som har öppet. Eller inget. Djuren finns oftast i samma inhägnader, men tänkt att ibland flyttar de på någon av dem och då blir det lite roligt att försöka hitta vilken inhägnad de hålls till i nu. Om lanthandeln är öppen går jag in där och tittar på de fascinerande sakerna de säljer eller visar upp där. Ibland köper jag en strut syrliga karameller. Nu var det dock länge sen. Undrar varför?

En skolklass sprang om oss när vi just passerat herrskapshuset och vidare förbi getterna. Läraren kastade en blick på Vikingens vad och kommenterade att där gick en kille med en snygg tatuering. VSK, så klart. Klassen samlades en bit framför oss och skickades sedan iväg att titta på djuren på egen hand medan läraren satte sig på en sten och njöt av solens värme. När vi närmade oss kom vi naturligtvis i slang med honom (en VSK:are till en annan, ni vet) och nog sjutton visade det sig att vi kände igen honom till namnet. Ni ser, inte ens mitt älskade Vallby Museum är fredat från sport…

När batterierna var nog laddade begav vi oss bort till cyklarna igen. Då de fixade med något på Vallby Museum-sidan av bron hade vi åkt över på andra sidan och därför stod cyklarna vid stora ingången istället för den sidoingång vi vanligtvis använder oss av. Efter ett förslag av Vikingen styrde vi kosan mot stan hellre än direkt hemåt, vilket omedvetet slängde mig 25 år tillbaka i tiden. Anledningen är ganska enkel. Jag är uppvuxen på Vallby och vägen därifrån ner på stan är densamma som man går/cyklar om man är på museet och ska ner på stan. När jag upptäckte att jag omedvetet trampat järnet mellan tunnlarna under av- och påfarterna till motorvägen för att fixa att ta mig upp för backen jag vet kommer direkt efter den andra tunneln skrattade jag gott. Och jo, jag tog med mig lätthet upp för backen. *haha* 

När man tagit sig upp för den backen kommer fler backar men åt andra hållet. Jäklar vad man åker! Det är ganska brant nedför i över en kilometer och om man inte är försiktigt glömmer man att man inte längre än 14 år och oförstörbar… men skönt var det! Härligt befriande! I alla fall innan jag sansade mig, påminde mig om att jag numera är 41 och att jag troligen skulle slå mig sönder och samman om jag ramlar av cykeln idag. Frågan är om jag överlevt alls? Hjälmen hade möjligen räddat mig från en del skallskador men vad gör det när jag ändå bryter nacken i landningen? 

Men nog är det intressant det där med att man omedvetet faller tillbaka i gamla vanor så där? 25 år senare reagerar min hjärna på vart vi är och vart vi ska och vips! så gör den som den brukade i samma situation. Vad är väl 25 år i sammanhanget? Inlärt är tydligen inlärt. Människan är sannerligen en vanevarelse. 

Kommentera

