Vikingens Ice Bucket Challange

Publicerat: 26 augusti, 2014 i Uncategorized

För bara en liten stund sedan satt jag intill då Vikingen förde över pengar till forskning mot ALS. Ja, han hade blivit utmanad att göra The ALS Ice Bucket Challange, eller isvattenutmaningen från ALS. Han bangade förstås inte och fyllde inte bara en utan två hinkar. Det var två oberoende av varandra personer som utmanat honom och då ska det naturligtvis till två hinkar. Det hälldes is i bägge innan han i sin tur utmanade några till och sedan lyfte han de där tunga hinkarna och hällde det kalla vattnet över huvudet. Jag vet med säkerhet att vattnet var kallt, det var jag som fyllt upp hinkarna och jag lät vattnet rinna en stund innan jag ställde hinkarna under. Nu lyfte jag naturligtvis inte hinkarna när de var fulla, det fixar inte min rygg ännu, men jag anser ändå att det är jag som fyllt hinkarna. 😉

IMG_6956

Isen

IMG_6961

Förberedelser

IMG_6963

Utmaningarna

IMG_6970

1:a hinken

IMG_6972

2:a hinken

IMG_6973

Avslutet

IMG_6974

Kör bara, och glöm inte att sätta in pengarna!

Videon finns på hans facebook. Jag får nöja mig med stillbilder, men är lika glad för det. 😀

Jag är tack och lov inte utmanad av någon att göra isvattensutmaningen då jag inte kan göra den i det tillstånd min rygg är i, men jag har ändå valt att donera pengar till ALS- forskningen. Det kan jag göra trots ryggskott. Jag har hört folk gnälla över att det är fånigt med ishinksutmaningen men jag kan inte hålla med. Jo, visst är det fånigt att hälla iskallt vatten över sig så där. Helt klart. Men utmaningen i sig har renderat i att de olika forskningsorganisationerna mot ALS fått enormt mycket mer pengar än tidigare. Det rapporteras att det The ALS Association själva fått in 41.8 miljoner $ mellan 29/7-21/8 2014, vilket är nästan dubbelt så mycket som de fått in under hela 2013. De övriga organisationerna visar också upp enorma positiva skillnader mot föregående år. Därför är inte sådana här utmaningar löjliga.

Vad ska vi hitta på till nästa år?

kommentarer
  1. Just Sayin' skriver:

    Tycker utmaningen är bra och ALS behöver uppmärksammas, fy fan vilken sjukdom. Bra gjort Vikingen!!

  2. Sol:s Viking skriver:

    Gör lätt det oxå 🙂

  3. Ullrika skriver:

    Hejja!

    Jag har ju gnällt en del, men det var över att jag inte tyckt det varit tydligt nog att det är pengadonation som är det viktiga, inte att hälla iskallt vatten över sig 🙂 ingen har utmanat mig men jag har stoppat in några slantar till hjärnfonden ändå. Det gick utan isvatten också faktiskt 😀

    Krams och krya ryggen (sorry att jag inte kunnat kommentera alla inlägg som jag velat, tiden räcker helt enkelt inte till…)!!

    • ~Sol~ skriver:

      Jag har också lyckats undvika en utmaning, men valde ändå att donera pengar till ALS-forskningen. Det känns viktigt. Jag donerade även till UNICEF och barncancerfonden. Det känns också viktigt.

      Vikingen var väldigt tydlig med att man ska donera när man gjort utmaningen, vilket kändes väldigt bra. Han är bra han. 😀

      Ryggen är på bättringsvägen, men jag uppskattar omtanken. Tack, söta ullisar.
      Kram!

Kommentera

