Svinhugg

Publicerat: 22 augusti, 2014 i Uncategorized

Online-forum

 

Under många år var jag medlem på betapet och blev till slut ett inventarium i forumet där. I början av juli valde jag att säga upp mitt medlemskap då jag inte längre kände att jag kunde stå för hur modereringen sköttes eller hur vissa medlemmar tilläts bete sig. Sånt ville jag inte vara del av. Jag höll lite koll där efter att jag sagt upp medlemskapet och blev mer och mer övertygad om att jag gjort rätt. Det blev visserligen förändringar men de var inte till det bättre. Inte heller ville jag ha med den grupp som lämnat att göra, då de valde att vistas på en sida på hamsterpaj där de öste ur sig sin besvikelse och ilska. Sen hände något. Ilskan gav med sig och istället formades en tanke om att skapa en ny sida. En där det var högt i tak och godtycklig moderering inte fick finnas. 

Med högt i tak menas inte att man får gå till personangrepp eller bete sig hur som helst, utan helt enkelt att man måste inse att man kan förvänta sig mothugg om man väljer att säga sin mening. Alla tycker inte likadant och att yttra en avvikande mening är inte nödvändigtvis mobbing, vilket var nivån betapet kommit till. Jag väntade för att se om det blev något av denna idé. Jag hoppades men i ärlighetens namn hade jag inte mycket hopp om att det till slut skulle resultera i något konkret. Jag hade fel. Då det råkade finnas tre personer på hamsterpaj (i alla fall en av dem var/är värd där) med kunskaper om nätsidor som intresserade sig för exilgruppen öppnades möjligheterna enormt och bara några veckor senare ståtar cybervärlden med ett helt nytt diskussionsforum. svinhugg.nu var en realitet. 

Jag gick inte med direkt, då jag först ville se om stämningen var annorlunda än den varit på hamsterpaj. Det var den. Därför blev jag medlem och numera tittar jag in någon eller några gånger om dagen. Det finns en hel mängd olika trådar att delta i, helt beroende på humör och engagemang. Då de allra flesta av medlemmarna är exilbetapetarna är det oundvikligt att det till viss del påminner om betapets upplägg, men bortser man från det så är det ett alldeles eget, ganska intressant forum. Nu behöver vi bara fler medlemmar och gärna sådana som inte har med betapet att göra så kommer forumet att bli än mer intressant än det är nu. Kom och ta en titt, vettja´!

svinhugg.nu

kommentarer
  1. Robert Swahn skriver:

    Det är inte så speciellt konstigt att de flesta är ”exilbetapetare” då ni/dom som står bakom sidan uppenbarligen spammar loss på betapet och andra sidor.

    Bevis på att någon som mest troligt ligger bakom denna sida ”svinhugg” gör reklam för sidan på ett uselt sätt, genom att skriva adressen i ett privat meddelande till slumpvalt utvalda människor (spam) på minst en sida: http://imgur.com/2RXtwDm

    Ha en bra dag

    /inte nån rövskäggsmoderator på beta iallafall…

  2. Robert Swahn skriver:

    Tänkte bara att folk vet, så att dom får välja vilken sida som kör med bäst metoder 🙂
    Ta helst inte bort min första kommentar, det kommer bara visa vilken sorts människor som de svinhuggna är

    *tar en skärmdump* Ha en bra dag Vonne mfl

    • ~Sol~ skriver:

      Hej Robert.
      Jag har inte påstått att det är konstigt att de flesta är exilbetapetare. Det jag säger är att jag hoppas att det tillkommer folk utifrån så att sidan växer ifrån sitt ursprung och blir en sida för alla; antingen helt nya forumister eller obeaktat vilket forum man varit på tidigare.

      Även om jag vet att det finns en del svinhuggare som fortfarande har kvar sina konton eller som skaffat sig smygkonton på betapet så är inte jag en av dem. Jag har ingen aning om vem Liesl är, men kanske skickar h*n inte till någon slumpvis utvald person utan till någon på betapet de skulle vilja även skriver på svinhugg? Jag antar att du fått ett och upplevt det som slumpvis då du inte heller vet (?) vem av de som lämnat som valt att återkomma under namnet liesl, men kanske är det någon du pratat med tidigare och som saknar dig? Men nu spekulerar jag bara. 🙂

      Varför skulle jag ta bort din kommentar? Det finns ingen som helst anledning till det. Jag ser helst att folk skaffar sig en egen uppfattning om saker och det är ganska svårt att göra det om jag inte låter folk säga sin mening. Jag tycker att det är lite tråkigt att du verkar känna att svinhuggare kollektivt är dåliga människor som kör med dåliga metoder, men som jag skrev tidigare, alla har rätt till sin egen åsikt. Jag hade dessutom egna farhågor om hur den nya sidan skulle utformas och styras, så vem är jag att gnälla om folk tycker så?

      Jag delar inte ut adressen till bloggen offentligt på forumet, men jag ska hälsa de andra medlemmarna på svinhugg från dig. Det handlar inte om något hysch hysch, utan bara att jag inte tror att de är speciellt intresserad av att läsa här och jag då inte skulle ha speciellt mycket att prata med dem om om de redan läst mina inlägg. 😉

      Ha en fin dag, Robert.

  3. Robert Swahn skriver:

    Helst av allt skulle jag vilja att vem den nu än är som skrivit meddelandet tar kontakt med mig först, skapar en bild av mig genom en konversation för att se om jag ens är intresserad utav att skaffa ännu ett konto på ännu en sida, och om det är någon som faktiskt saknar mig och vill ha kontakt med mig så har jag väldigt svårt för att den individen skulle skicka ett meddelande till mig helt anonymt, för det gör ju saken absurt kråånglig för både mig och den individen att komma i kontakt med mig, eller hur?
    Det är inte så kul att komma in på en sida man stort sett slutat vara inne på, och det enda som har hänt är ett meddelande från nån som skiter i vem jag är utan bara vill ha in mig på just deras sida, det är respektlöst mot mig och det orkar jag inte med såna här dagar.

    Jag ber faktiskt om ursäkt för tonen på mina inlägg nu då jag lugnat ner tomtarna på mitt loft och läst igenom det igen, jag blev bara väldigt irriterad på spammet, och jag har läst på lite mer om hur/vart/varför svinhugg faktiskt har uppstått och jag måste säga att jag håller med en gnutta i kritiken mot betapet och hanteringen av sidan och vissa moderatorers bemötande och agerande, och jag hade inte ens varit in på sidan inna jag ”klankade ner” på den/dom/ni/det/er, men har man en usel dag så har man.

    Hoppas jag inte gjorde dig ledsen eller nåt.
    Ska kika vidare på svinhugg och bilda mej en förhoppningsvis bättre uppfattning 🙂

    • ~Sol~ skriver:

      Hej Robert.

      Jag kan förstå att du blev tagen på sängen om du inte varit in på betapet på ett tag. Det blev ju lite turbulent där för några månader sedan och en del blev avstängda medan andra valde att gå själva. Dock saknade folk att ha ett forum att prata strunt eller mer allvar i och på den vägen är det. Tråkigt att du kände att inbjudan till svinhugg var spam och respektlöst, jag är helt övertygad om att det inte var menat så.

      Det är egentligen inte alls konstigt att du reagerade med tanke på att du plötsligt får en inbjudan till en sidan du aldrig hört talas om tidigare från någon du inte har en aning om vem det är, sedan var kanske reaktionen starkare än man kan förvänta i en sådan mild situation men som du säger; har man en usel dag så har man. Dessutom har jag tjockare hud än så. Därför kan jag lugna dig med att jag inte blivit vare sig ledsen eller sårad över att du sa din åsikt och att jag inte anser någon ursäkt vara behövlig.

      Eftersom jag gillar att vistas på svinhugg men tycker att det behövs fler där passar jag på att göra lite reklam för sidan. 😉 Det är just detta som var syftet med svinhugg, att man kan ha olika åsikter och diskutera dem utan att det genast skriks om mobbing, elakheter eller personliga påhopp. Självklart får inte sådant förekomma, men det finns en större förståelse för att man tycker olika och att man har rätt att vädra det utan att bli stämplad som bråkmakare. 🙂

      Ha en fin dag. 🙂

  4. glattprovocerad skriver:

    Jag läste att Patrick Ekwall, sportjournalisten, uttalat sig om det pågående klädbråket i EM-studiorna. Han kallade angreppet för svinhugg. Då kom jag så klart att tänka på det här forumet. Men det verkar vara nedlagt? Hur är läget annars då? Ha det gött!
    /Gustav (aka challe_b på betapet, titta gärna in på min nya blogg om du har lust. http://www.glattprovocerad.wordpress.com )

    • ~Sol~ skriver:

      Hej där!
      Jag har ingen aning om vad som hände med forumet. Slutade besöka det rätt snart efter att jag blev medlem. Kändes som om folk mest använde platsen för att sprida bitterhet och småaktighet. Var inte riktigt min scen. 🙂

      Själv har jag det bara fint, tack. Hoppas du har detsamma? Kollar gärna på din blogg, tack för adressen. 😀
      Ha det bra!

Kommentera

