Matresa

Publicerat: 14 augusti, 2014 i Uncategorized

Jag tänkte fördjupa mig lite i det vi ätit under min vistelse på Lövåsgårdens Fjällhotell. Varför? Därför att det varit så där sanslöst, makalöst och gudomligt gott. Alltihopa! På något vis fick Nulltj, som är den som lagar dessa kulinariska mästerverk denna säsong, till och med hjortron att smaka gott. Det är en verklig bedrift, om ni frågar mig.

PhotoGrid_1407786436543

På måndagar serveras vanligtvis gaspacho till förrätt men då det var lite ruggigt ute (för dem alltså, jag trivdes som fisken i vattnet!) valde hon att göra en varm tomatsoppa istället. Jag gick ifrån den upplevelsen med insikt i att jag måste hitta rökt paprikakrydda. Jäklar vilken fyllig smak den ger. Jag blev smått kär, faktiskt. Nu var det naturligtvis inte bara det soppan, men den var liksom pricken över i´t. Till varmrätt fick vi hjortracks med örtkryddad potatiskompott och coleslaw och till efterrätt fick vi citronpaj med hallon coulis. Någon som tvivlar på att jag somnade lycklig den kvällen?

PhotoGrid_1407880831537

På tisdagen var det fjälltapas till förrätt. Det låter kanske lite abstrakt men det kallas tapas för att det är tre smårätter på en liten tallrik. Souvas med lingon och blåbär, laxmousse på flatbröd och rårörda lingon med lök på en liten bit hårt bröd. Till middag åt vi regnbågslax- och röding kaka, potatis och ärtpure. Hon fick till fiskkakan så himla bra. Den smälte i munnen samtidigt som den utsöndrade den ena ljuvliga smaken efter den andra. Efterrätten var to die for! Namnet säger allt. Sticky toffee pudding. Tänk dig en saftig muffins som du häller varm kolasås över. Jag säger bara; Himmelriket!

PhotoGrid_1407960808291

Idag var det morotssoppa med ingefära och lite konjak till förrätt, reninnerfilé med kantarellsås, potatis och rårörda lingon till middag och blåbärsglass med citronflarn till efterrätt. Soppan var hur god som helst och jag hade lätt kunnat ta en portion till. Renfilén var mör och saftig och passade väldigt bra till kantarellsåsen. Jag åt ingen efterrätt idag men smakade ett flarn när de precis kom ut ugnen. Mycket gott. Jag ska nog göra en laddning eller två hemma.

Som ni ser har vi ätit potatis tre gånger denna vecka. Ändå har det smakat helt olika varje gång. Örtpotatisen var kermitgrön och smakade ju då förstås av örter. Potatismoset till lax- och rödingkakan var vanlig mos och smakade precis rätt till fisken. Potatisen idag var gratinerad i grädde och var pricken över i´t till renfilén. Tänk att något så basiskt kan bli så speciellt beroende på vad man gör med det…

Jag har alltid varit lite imponerad av Nulltj. Jag visste redan att hon var en mångsysslare av rang och även om jag sett bilder på hennes mat blev jag än mer imponerad av den när jag väl fick smaka. Det går inte att tro att hon inte är utbildad kock. Kanske arbetar hon inte på samma vis som sådana, men det kan jag inte svara på då jag inte hängt i ett storkök med någon. Jag vet bara att hon är systematisk, ordningsam, duglig och förbannat duktig på att laga mat. Det finns troligen inte en gäst på hotellet som misstänker att maten är lagad av en ’amatör’, inte ens om de visste att denna amatör varit de tidigare kockarnas hjälpreda länge. Nulltj är nog det närmaste en idol jag har. Undrar om jag får bo hos henne? *haha*

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Himmel … vad hungrig jag blev nu! Vad gott det såg ut!

  2. Purple skriver:

    Ser gott ut! 🙂

Kommentera

