Kritiker och självlärda experter

Publicerat: 7 augusti, 2014 i Uncategorized

brandflyg2

Jag blir så trött. Sociala medier är inte alltid till godo. Där sprids vettig information med förvirrade rykten och ren dynga. Är det inte den där idioten som gnäller om att han precis tvättat bilen och den nu riskerar att behöva tvättas igen då röken och sotpartiklar ramlar ner över stan så är det de där som minsann vet att vissa saker bara är så för det säger logiken. Ursäkta? Vi är mitt i en katastrof. Då gäller inte logikens lagar längre. Vill branden hoppa 30 meter så gör den det. Om den istället hoppar 300 meter i timmen så är det så. Vind, värme, slumpen och kanske en och annan stackars brinnande hjort kan däremot få branden att vända riktning ganska snart. Ingen vet och ingen kan egentligen förutse vad som komma skall. Vi tror. Vi hoppas. Vi bedömer. Vi gissar. Men ingen vet.

Det som stör mig mest är de som sitter på sin kammare och lägger ut det ena kritiska inlägget efter det andra i olika sociala medier. Facebook och twitter speciellt. Ja, det är tragiskt att vattenbombningssplanen inte kan flyga och bomba i dålig sikt. Verkligen. Det är hemskt att ha tillgång till dem utan att kunna använda dem. Men vet ni? Det handlar inte om röken, per se. Åh, trodde ni det? Nej, nej, det är röken i kombination med att molnen ligger för lågt som gör att de inte kan bomba. De har ingen sikt. Ska de kunna flyga efter instrument? Det var som fan. Och då syns precis varenda trädtopp, menar ni? Var ni övertygade om det? Och tycker att piloterna är fega as som inte kan sitt jobb för att de inte kan och får flyga när molnen – tillsammans med den kraftiga röken, förstås – ligger så lågt att man inte ser mer än en liten bit framåt? Jaha, ja. Visste ni förresten att de franska piloterna är fd stidsflygare? Tror ni i så fall att Frankrike som regel väljer veka piloter i sitt flygvapen? Fega, minsann. Nå. Ni har fel.

Nu är inte jag någon expert på något vis men efter att ha tittat på ett flertal filmupptagningar om hur dessa flygplan funkar och sedan sett filmklipp från människor på plats kan jag konstatera att det det piloterna gör på daglig basis inte är något jag skulle komma mig för att kalla fegt. De flyger sina plan, skimmar vattenytan för att ta upp tusentals liter på några få sekunder, flyger på väldigt låg höjd över en het mardröm och släpper sedan sin last för att göra om samma procedur direkt efteråt. Ja. Jo. Nej! Inte fan är de fegisar. Jag vill se den som klagar och gnäller om att de ska kunna flyga efter instrument och att de borde utgå från att det är dålig sikt vid en brand att göra om deras prestation med klar sikt, ingen katastrof vars avgörande hänger på deras framgångar och träffsäkerhet, ingen svart rök som bolmar omkring dig och utan ett stort antal trädtoppar, kraftledningar och terräng i olika höjder framför dig. Skit på dig, ditt arsel. För det är precis det jag tror att du skulle göra. Dessa piloter däremot, de släppte minsann 720 000 liter vatten över elden på bara några timmar så snart de fick klartecken att lyfta. Detta var igår. Idag har de flugit sedan klockan 10 och jag gläds över den mängd vatten de borde ha hunnit släppa nu, snart 4 ½ timme senare. 

3370648_2048_1152

Jag läser om att folk smiter förbi avspärrningarna för att ta sig till sina hus, att det klagas och gnälls på att informationen är dålig och att det höjs kritiska röster om hur allt detta skötts. Jag känner mig kluven inför detta då jag förstår att man vill veta och att gemene man har en falsk känsla av att vi har oändligt med resurser men i grunden känner jag ändå; Vad fan!?!

Visst kan jag förstå att man kan ha något i huset som man anser sig verkligen behöva eller att man har ett husdjur man vill försöka rädda, men om räddningspersonalen en gång fått dig därifrån och räknar med att de säkrat dig från katastrofens långa armar ska du väl för i helvete inte kasta dig fram och frivilligt erbjuda dina tjänster som offerlamm! Räddningspersonal och brandbekämpare har tillräckligt att göra ändå. Ge fan i att ge dem extrajobb genom att först tvingas hitta dig i infernot/infernots bana/kaoset som alltid uppstår vid en katastrof och sedan rädda ditt sorgliga arsel. Igen. Det värsta är att jag läst att folk gnäller om att de inte får ta sig till sina hus. Läs vad jag just skrivit. Inferno. Kaos. Katastrof. Det kan ju finnas en anledning till att ni evakuerats. 

Angående dålig information kan jag bara säga att det inte alltid är möjligt att ha all information tillgänglig. Inte bara för att det är så otroligt mycket som händer samtidigt utan för att det handlar om en kaotisk katastrof. Jag är inte själv drabbad – mina nära och kära bor tack och lov 4 km från där begränsningslinjen går – så det är som den person som på avstånd ser situationen jag säger att det viktigaste ändå måste vara att räddningstjänst, brandbekämpare, flygledare och andra direkt berörda i att få kontroll på situationen lyckas hålla kontakten och på så vis få en överblick av vad som pågår. Övriga kan vänta. Om något händer som kräver att ansvariga behöver ta kontakt med dig så kommer de att göra det. Som privatperson ligger kanske förlusten av ett hus eller liknande en närmast om hjärtat men sorgligt nog är det en piss i havet jämfört med det som sker runt omkring. Jag hoppas innerligt att folk lyckats transportera bort sina djur och att de som inte evakuerats lika akut som under de första dagarna packat ihop det viktigaste och stuvat in det i bilen, men utöver det gäller min åsikt som jag skrev i det ovanstående stycket. Håll dig borta. Låt brandbekämparna jobba med det som är viktigast just nu, nämligen att begränsa branden och sedan bekämpa den. 

Frågan om pilotena och planen har jag redan tagit upp. Kritiska röster hörs om att vi inte har några egna vattenbombningsplan och rykten säger att Sverige beslutat att vi inte behövde sådana. Bedömningen gjordes om att samverkan med de resurser som redan finns i Europa räckte. Utifrån de uppgifter som framkommit nu kan man återigen diskutera detta beslut, men man kan även diskutera vilken skillnad det hade blivit om Sverige bett om hjälp från EU efter bara någon dag eller två istället för att vänta i fem dagar innan förfrågan skickades ut. Detta måste utvärderas innan någon säger bu eller bä. Tänk på det innan ni med kritiska röster skriker er hesa.

branden jämfört i yta

Jag läste en artikel i en kvällsblaska om att brandbekämpare inte hade tillräckligt med utrustning och att organiseringen av insatserna kritiserats. I och för sig främst av journalister och folk som tvingats lämna sina hem eller inte får några säkra uppgifter, men ändå. Det är naturligtvis hemskt att dessa hjältar inte har det de behöver för att bekämpa branden, men är det egentligen så konstigt? Det är en enorm yta, senaste uppgift jag hörde var att den sträcker sig över 25 kvadratkilometer, vilket i sig är lika stort som hela Göteborg. Hur jäkla troligt är det att det ligger en arsenal med utrustning som bara väntar på att få användas på den största branden Sverige haft i modern tid. Modern tid räknas förresten från 1500-talet och framåt. Detta är alltså den största branden vi upplevt på över 500 år. Det ter sig inte orimligt att vi inte trott oss eller räknat med att behöva den mankraft, utrustning och erfarenhet man har i länder där större skogsbränder är vanligare. Politiker som använder denna situation för att få spaltmetrar och att genom kritik mot organisationen och ledningen av denna kamp driva sin politik borde tjäras, fjädras, bindas bakom en häst, skickas iväg och bannlysas. Man kan bara förbereda sig så mycket i teorin. Till mer exakta förberedelser, erfarenhet och fungerande strategi behövs tyvärr att man utövat denna teori praktiskt och på så vis kunnat finslipa detaljerna. Dessutom handlar ju som sagt om en katastrof. Kaos och förvirring är katastrofers ständiga följeslagare. 

Jag säger inte att det inte finns utrymme för förbättringar. Jag säger inte heller att det inte finns saker att kritisera. Jag säger däremot att man ska lägga energin på det som är viktigt just här och nu. Branden är begränsad just nu och man hoppas kunna fortsätta begränsa dem framöver, men den är på intet vis under kontroll och vi kan bara hålla andan när vinden friskar i igen. Det kommer att finnas tid att utvärdera, analysera och gå igenom allt sedan. Låt den konstruktiva kritiken flöda då. Inte nu. Nu gäller det att släcka det där infernaliska monstret som äter sig fram genom landskapet samt rädda det som räddas kan. I den ordningen. 

Ett stort tack till alla som riskerar liv och lem, sliter hårt och gör vad ni kan för att få stopp på detta monster. 

kommentarer
  1. iashemlis skriver:

    Jaaa… precis mina tankar med… Är så jävla imponerad av de människor som gör precis allt i sin makt för att få till en förändring. På det får de på pälsen för att det är kaotiskt.. HALLÅÅÅÅÅÅÅÅ?!?! Klart det är kaotiskt och inte lär det bli bättre för att idioter står där och skäller.
    O de som sitter där bakom sina skärmar och har sådana åsikter om hur det skulle göras bättre. Tänk då på de stackars satarna som jobbar dygnen runt och SLITER för att få bukt med det akuta.. o sen få skit kastat över sig?? Jag blir så lack, så lack.
    Sen den där jävla jubelidioten som körde över en polis för att han ville in bakom avspärrningarna, påverkad tydligen men det spelar absolut ingen roll. Vad jag förstått så står de vid avspärrningarna och blir uttjatade att man skall släppa in dem.
    För helvete – det är materiella ting.. De är rädda om ert liv era jävla jubelidioter.
    Jag läser om boende som har förstått att det brinner och att det finns risk för evakuering, de blir sedan förvånad när de inte blir kontaktade i tid och får lämna sina hem hux flux utan något (för de inte ”hunnit” packa ihop något?!?!!? Varför inte packa direkt? Det har väl vi som barnafödande gjort i alla tider, packat en väska veckor innan??

    Sen har vi journalister som jag vill avsätta på studs, idag på presskonferensen var det någon som frågade ledaren ”hur många är det som blivit rökskadade??”… Ehhhhhh?? Är mannen ett vandrande Facit som har svar på alla möjliga svar?

    Nej min respekt har alla som sliter som galningar just nu, de människor som gör allt för att hjälpa vare sig det handlar om husrum, djurboende, mat till brandmännen osv osv.

    Min ödmjuka tanke går till de människor som mist sina hem, som är oroade för sina hem men som INTE är i vägen för de som faktiskt lösa problemet. Den tanken går för framtiden när det kommer bli skittufft för dem.. Vad händer med försäkringar och sånt. Kommer de mötas av ”Force majeure” .. hemska tanke. 😦 Hoppas verkligen att detta kommer lösa sig för dem alla.

    Liv måste alltid värderas mer än Materiella ting.

  2. Mia skriver:

    Jag kan bara hålla med dig. Du resonerar helt rätt. Jag förstår också att folk är oroliga för sina hem och saker, naturligtvis är dom det och för dom är kanske den biten den största just nu. Man är sig själv närmast i alla katastrofer, åtminstone är nog väldigt många det.
    Men nu måste saker ske i rätt ordning. Det är en katastrof utan dess like. Både för landet och för den enskilda människan.
    All kärlek till alla fantastiska människor som sliter och kämpar i värme och hetta. Som riskerar liv och lem ute i skogarna. All kärlek till alla som ställer upp, öppnar sina hem för både människa och djur.
    Det sura äpplet finns kvar (utvärdering) den får tas omhand senare.

Kommentera

