Mobbare

Publicerat: 20 juli, 2014 i Uncategorized

betapetgiraff

Jag tänkte inte ägna mer tid åt betapet mer men när jag insåg att det delats upp i två läger blev jag nyfiken och läste ändå. Man kan göra det utan att vara medlem, men då kan man naturligtvis inte skriva något. Helt ok för mig. Det jag sett har inte lockat mig att komma tillbaka. Fram tills igår censurerades alla oliktänkande inlägg och de som håller på de som sitter med raderknappen redo´s sida gick på som om de fått mandat på att skriva lite vad som helst utan att bli raderade. 

Jag vill inte ha del i skiten. Eller jo, jag är allt för nyfiken för att inte gå in och läsa ibland, men utöver det vill jag verkligen inte. Jag håller fortfarande med de som ifrågasätter och undrar varför forumsvärdarna går in och raderar och agerar godtyckligt när det finns tydliga regler skrivna för vad som gäller, men jag tänker inte vara med i någon pajkastning åt något håll. För så är det. Ingen av sidorna är bättre än den andra. Jag störs av att behöva skriva ‘sidorna’, för egentligen handlar det om personer som tycker likadant i en fråga, inte en klick människor som står på olika sidor om något. Många av de som är med i de olika falangerna har haft hetsiga diskussioner med varandra då de ofta har olika åsikter i frågor. Det är ingen homogen grupp på någon av ‘sidorna’. Och ja, den där förklaringen känns viktig för mig. Anledningen är att jag har läst mig till att alla som avslutade sitt konto i den veva jag gjorde det tydligen uppfattas som hetlevrade mobbare. 

Det stör mig. Jag har aldrig varit en mobbare. Jag kan absolut tycka olika mot vad andra gör och står för det, men det gör mig inte till en mobbare. Att jag väldigt konsekvent ogillar den nyutnämnda värden har inget med mobbing att göra då jag i mångt och mycket helt enkelt låtit bli att interagera med just den medlemmen. Jag har dessutom ingen skyldighet att gilla alla och personen i fråga har allt för ofta givit mig anledning att inte ändra åsikt. När jag en gång blev anklagad för mobbing av just den personen blev jag informerad om att det är lika mycket mobbing att ignorera någon som att systematiskt skicka kommentarer och pikar till denne. Där ser man. Om det handlat om en grupp människor som träffas irl hade jag möjligen sett saken på det viset också, men på ett internetforum där man faktiskt pratar med en hel massa människor man egentligen inte känner? I don´t think so. 

Att jag blivit vän med och träffat bra många i det forumet spelar inte heller någon roll. Jag tycker inte alltid lika som dem jag känner heller och om jag är delaktig i diskussionen säger jag så klart det. Under dagarna som varit har jag rannsakat mig själv och hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte tycka att jag uttrycker min åsikt annorlunda till de jag känner jämfört med de jag svarar/pratar med som jag inte träffat eller känner sedan tidigare. Det faller inte för mig att vara elakt eller överjävlig bara för att jag kan. Åh, tro mig, jag skulle kunna. Men varför skulle jag? 

Men jo. Ändå är jag tydligen en mobbare som systematiskt gaddat ihop mig med andra för att trycka ner folk. Ingen specifikation på när eller vem jag mobbat, det räcker gott och väl med att jag gick samtidigt med de andra. 

Mobbare.

Jag vet att det inte finns någon grund i det hela och att jag inte borde ta åt mig, men jag blir så less då människor som tror sig stå på ‘rätt’ sida inte ser att de tar till exakt samma retorik och metodik som den de kritiserar. Notera att jag inte säger att de kritiserade sidan inte betett sig illa, en del av individerna där har uppvisat en sådan låg nivå att jag baxnar, men i detta fall anklagar de inte mig för något. Sen tycker jag att det är fånigt att kasta paj mot varandra. De som tagit ställning mot är enligt dem själva de rättfärdigt starka och enligt motparten de mobbande oliktänkarna, de som tagit ställning för eller inte tagit ställning alls är enligt den förstnämnda gruppen fega, vilseförda mesproppar medan den egna sidan då anser sig de som står på rätt sida. 

Jag är glad över att inte ha del i den där sörjan.

Jag tycker dessutom att det är synd att individer blir ihopbuntade på sånt vis. Jag tycker om många på bägge sidorna av konflikten och tycker att det är oerhört synd att man inte helt enkelt tillåts ta diskussionen där den hör hemma. I en särskild tråd där man riktar sig till och får svar av admin och värdar tillsammans. Inte som nu då allt sopats under mattan tills nu igår och där censuren gjort att trådarna ser oerhört konstiga ut. Det går inte att utläsa vad som egentligen sagts eller gjorts någonstans och ryktena är vilda. Vem sa vad, vem gjorde vad, varför är den tråden stängd, vad svarar du egentligen på, jag förstår inte…. 

Alla som inte varit där tänker så klart ‘sandlåda’ nu. Jag håller med. Hade Betapet sett ut så där när jag började besöka forumet hade jag aldrig gått dit en andra gång. Nu gjorde det inte det och jag blev istället en stammis där. I sju år har jag stött och blött tankar, svammel, dravel, viktiga frågor och annat där. Det är sorgligt att jag lämnar med en känsla av uppgivenhet och en (i mitt tycke oförtjänt) stämpel som mobbare. 

Kommentera

