En epok går i graven

Publicerat: 14 juli, 2014 i Uncategorized

betapetbräde

Igår tog jag beslutet att avsluta mitt medlemskap på Betapet. Jag har gått och funderat på det ett bra tag nu, inte för att jag inte gillar spelet fortfarande utan för att forumet förändrats så till det sämre under det senaste året eller till och med åren. Jag har varit dålig på att spela på sistone och spelar mer på wordfeud än jag gör på Betapet, alltså var det ändå forumet som drog mest vid mina besök. 

Under senare tid har det varit en väldigt dålig stämning på forumet. Det är som att folk varit oerhört uttråkade och använt sig av Betapet för att avreagera sig. Som om folk bara suttit och väntat på att någon ska göra ett syftningsfel eller säga något som de verkligen inte håller med om så att de kunde gå till fullfrontsattack utan att det ser ut som om de är den aggressiva parten. I vissa fall har de väntat på en specifik skribent och gett sig på den oavsett vad den valt att skriva just den gången. Jag blev personligen inte åtgången på det viset och hoppas verkligen att ingen känt sig påhoppad så av mig, men nog har jag sagt min mening när jag hamnat i en tråd där sådant pågår. 

Nu gör jag väldigt stor skillnad mellan det jag beskrev ovan och att delta i en diskussion. Att diskutera innebär inte att man måste tycka likadant eller jamsa med bara för stämningens skull, utan där utgår jag från att man håller sin ståndpunkt, i alla fall tills man känner sig överbevisad och därför ändrar åsikt i frågan, och att man lägger fram den på ett schyst sätt. Många gånger kommer man inte till en punkt där den ena parten känner sig överbevisad och debatten kan därför pågå ett tag. Det är ok. Att man sedan börjar dra samma harang igen är också till viss del ok. Att gå till personangrepp eller dumförklara den andra när man inser att motparten inte tänker ändra ståndpunkt är inte det. Men processen dit är en diskussion. Dem gillar jag. Logik före känsloangrepp. Fakta med information av egna erfarenheter är dock ok. Där får känslor finnas med. Men att känna sig igenom en diskussion utan att någon gång ha belägg eller någon annan grund än bara känslorna i en seriös diskussion blir mest bla ha, bla ha. 

Jag tycker alltså att det är ok med diskussioner, olika åsikter och att man lägger fram dem. Jag tycker inte att det är ok med personliga påhopp, att utgångsläget i varje diskussion är att man inte tycker om motparten och därför tänker göra sitt bästa för att trycka ner den i skorna innan den ens skrivit en rad eller att gå ihop i ett drev för att snabbast möjligt få oliktänkande att rätta sig i ledet. Observera att jag även här tycker att det är helt naturligt på ett forum att flera tycker likadant och yttrar det i diskussionen, det är för den skull inte ett drev. Ett drev är när folk uttrycker sig nedlåtande, översittande, förlöjligande och rent jävla elakt och hetsas av varandra att ta i så de spricker. Skillnad, ser ni. 

Här om veckan gjorde ärkespelvärden ett i mitt tycke katastrofalt val av ny spelvärd och jag har bara väntat på att konsekvensen av detta av skulle bli synligt. Det tog någon dag, sedan började raderingarna komma. En här, en där och så vidare. Motiveringen var sällan utvecklad utan handlade om ‘vi värdar gör vad vi anser vara rätt’ bla bla bla. Jag sa inget, la mig inte i diskussionerna och väntade stilla. Så igår hände det jag befarat. Den väldigt labila personen med egenpåtagen offerkofta och som är så labil att man kunde tro att hon badat i nitroglycerin gick till attack. En person – han är en gammal medlem som kommer och går – som ofta avslutar sitt konto efter bara en dag eller ännu kortare tid valde att göra ett gästspel. Denne person och den labila värden har ett förflutet och hon gillar inte honom särdeles. Han kollade nu läget hos några andra medlemmar om eventuell träff i veckan, flamsade omkring lite och poff! så var han borta igen. Tio minuter senare var han återigen in med ett nytt nick och skrev ett tiotal inlägg innan han återigen var borta. Inget av hans inlägg var fel på så vis att de bröt mot reglerna. OK. Det finns inga regler mot det. Man får öppna så många konton man vill och jag vet att några av värdarna har fler än ett konto. 

Ändå försvann hans inlägg helt. Borta. Båda nicken försvann som om de aldrig funnits och det såg jävligt konstigt ut i trådarna där folk svarat honom och hans inlägg inte längre fanns att se. Nu är väl inte det någon stor sak, men det var konstigt. När folk sedan frågade varför började även dessa inlägg försvinna. Ganska snart kom en uppmaning från den nya värden att inte lägga sig i hur värdarna väljer att agera och strax därefter kom en lam förklaring från ärkevärden om att de valt att ta bort medlemmens inlägg för att de var flamsiga och tramsiga samt att de tröttnat på att personen kom, såg, skrev och försvann. Eeeehhh…? Jag hade 33 199 inlägg när jag avslutade mitt konto. Över 20 000 av dem var tramsiga och jamsiga. Ändå fick de och många av de andras lika tramsiga och jamsiga inlägg stå kvar. 

Eftersom vi bor i en demokrati är det ganska förståeligt att vi därför ifrågasatte händelsen. Detta är på intet vis första gången något sådant hänt och det är definitivt inte första gången någon ifrågasatt modereringen på Betapet. Ändå väljer de att vägra svara på frågor, enkla sådana där ett svar faktiskt fått de flesta av oss att backa och gå vidare, och raderar lika fort som någon hinner posta. Jag har screen printat det jag hann med innan det försvann och hur jag än läser så finns där inget hätskt, ont, elakt eller agiterande. Folk vill bara veta varför man raderar inlägg som på intet vis bryter mot reglerna och varför man vägar bemöta våra frågor. Men nej. 

Jag gav upp hoppet då den labila värden allt för nöjt förklarade att vi medlemmar inte har ett endaste dugg med hur de väljer att utföra sitt uppdrag och att vi faktiskt inte ens får ifrågasätta eller kommentera detta då det är emot reglerna att diskutera en annan medlem. Alltså, vad fan? Hon satt där och red på sin ‘vi mot er’ attityd som om det vore en vit springare och vi geggan under dennes hovar. Till slut började det hela påminna mig om de skildringar jag läst om när tyskarna fråntogs sina rättigheter och möjligheter till oliktänkande. Ja, jag vet att liknelsen är drastisk, men faktum är att det är så man dödar demokratin. Nu säger jag inte att allt behöver vara så jäkla demokratiskt men om ett tiotal aktiva forumskribenter ber om en förklaring och i sin tur ger en anledning till varför man vill ha den förklaringen och man sedan tystas ner genom avstängningar (jepp, direkt och utan förvarning) och en åthutning om att ‘vi minsann bestämmer och ni ska rätta er efter ledet annars blir det avstängningar igen’ så blir det parodi och lite läskigt. Nej, tack. Jag står för min åsikt och tänker fan inte hålla tyst om den för att det inte passar några muppar som styr ett nätforum.

Alltså är jag inte längre medlem på Betapet. Jag skrev till admin och tackade för mig tillsammans med en förklaring om varför jag valde att lämna och skrev sedan ett inlägg där jag gjorde samma sak. Därefter gick jag in på min profil och klickade på avsluta knappen. Det är som om en epok precis avslutats. Jag har många fina vänner därifrån som jag förhoppningsvis ändå kommer att ha kontakt med och jag är ändå glad över att ha varit medlem där, trots det tråkiga avslutet.

2007-2014.

R.I.P

kommentarer
  1. annika skriver:

    Åhhh, tänk att jag kan gissa mig till vilka dessa två kombatanter är, fast det är längesedan jag avslutade mitt konto.
    Betapet har varit jätteroligt och tänk vilka underbara vänner jag har träffat, bl a dig, underbara Solskenet i Västerås. Vi hade troligen aldrig träffats, eller vad tror du?

    Jag har kontakt med flera betavänner. Underbaringar allihop. Visst hade jag också några som jag inte tyckte om, och speciellt en. Tror det är samma person som du antyder om här ovan. En av dom…
    H*n hatade mig från första början och ja, jag gillade inte personen i fråga från första början heller.
    Det var påhopp både i trådar och i PM, senare också via FB.

    Ja, allt har sin ände. T om Betapet.

    Stora kramar!

    Majan

    • ~Sol~ skriver:

      Jodå, du gissar nog så rätt, så rätt. Jag tror även att du har rätt i att vi inte lärt känna varandra om det inte vore för Betapet och det hade ju varit väldigt synd. Jag är glad för vad det bringat men är faktiskt mindre ledsen över att det är slut än jag trodde att jag skulle vara.

      Du är inte den enda som fått hugg i trådar och genom PM. Hon har dock inte mig på facebook och där får hon jävlar i mig inte insyn i mitt liv. Maran får allt finna sig i att gå miste om alla godbitar. 😉

      Stora kramar, finaste Majan. ❤

  2. Just Sayin' skriver:

    Kan jag möjligen veta vem det är? I såna fall är jag inte förvånad. Personen blev nyligen admin på en lokal köp å säljsida…det går som det går med det.

    • ~Sol~ skriver:

      Jodå, du vet precis vem det är. Och det förvånar mig inte att markattan även krånglar till det på en köp och säljsida. Hon kan ju inte göra något utan att tro att just hennes åsikter och idéer är de enda rätta, något som otroligt sällan stämmer. Hon verkar dessutom sakna en häst eller två i hagen samt ett par glasögon i rätt styrka då hon faktiskt verkar se saker på ett helt annat sätt än alla andra.

Kommentera

