I dagarna tre

Publicerat: 11 juli, 2014 i Uncategorized

IMG_4225

Önsketänkande…

Nu har vi traskat omkring i den här stan (och en dag i Helsingör) i tre dagar och jag måste nog erkänna att mina fötter verkligen, verkligen, verkligen avskyr mig. Så pass att de antagit enorma proportioner i den förbannat jobbiga värmen som är just nu. Därför har vi valt att ta bussen mellan olika ställen de senaste två dagarna, men väl där är det ändå till att knata omkring. Jag klagar inte. Mina fötter gör det. 

IMG_4301

Igår tillbringade vi förmiddagen på stranden och badet i havet var tveklöst det skönaste jag varit med om sedan vi kom hit. Herregud vilken underbar svalka! Det var inte mer än 18° eller så i vattnet men det var precis vad jag behövde efter att ha känt mig ugnsbakad i några dagar. Fy vale för värme. Urk. Något jag däremot inte behövde var de sjuttioelvafemtonåttiotre andra människorna som också tyckte att de skulle bada och då speciellt inte de två som satt ungefär tio meter ifrån oss och högljutt beklagade sig över sina kollegor, föräldrar, barn, kompisar, matpriser, fula tatueringar, sa nej, nej, nej till barnet som var med och allt annat de hann avverka under de två timmarna vi låg jämte varandra innan vi gav upp. Jag höll på att säga till dem ett par gånger men besinnade mig. Vi var ju på allmän plats och de har också rätt att vara där. Men fan vad jag ville ryta i åt dem att hålla käften…

IMG_4287

Det är ett av mina aber när det gäller stränder. I Spanien var stranden så pass djup och folk satte sig gärna en bit ifrån vattnet, så det kändes inte lika trångt även om strandbiten egentligen var mindre och det troligen var lika mycket folk där. Här är stranden inte lika djup, folk skockas så långt ner vid vattnet det bara går, det springs fram och tillbaka och jag får strandfobi av torgskräcksmodell. Vikingen klarar av det. Faktum är att han till och med älskar det. Inte folket som så, utan just det här att kunna gå ner och lägga sig på stranden och slänga sig i havet då han vill. Jag var färdig med stranden på den ca halvtimmen det tog att bada och sedan torka och han såg oförstående på mig när jag efter nästan två timmar proklamerade att jag inte fixade mer och därför skulle gå byta om, köpa mig en tidning och vänta på honom i skuggan någonstans i närheten. 

IMG_4259

IMG_4265

Nu blev det inte så utan vi tog bussen tillbaka och vilade i någon timme, sedan åkte vi tillbaka ditut. Inte för att bada, utan Vikingen ville ta promenaden som han brukade ta hem till stället där han bott under tidigare somrar samt visa mig fina ställen runt omkring. Alltså har jag sett Påsjöbadet (håller på att renoveras så det var inte mycket att se), pensionatet där han och flickorna bott några somrar, Påsjö mölla (en kvarn precis vid bokskogens början där det växer otroligt vackra stockrosor och där det finns en ankdamm), precis hela strandpromenaden inklusive statyn av Henke Larsson, en ruskig backe upp till gatan där Vikingens morbror och moster bodde förr i världen och i vars lägenhet han och hans familj också bott mycket, en rejält ful häststaty i metall, stadsparken bakom Kärnan och en faslig massa mer. 

IMG_4227

Tyvärr hade jag inget att dricka med mig och där jag förväntade mig att springa på en kiosk fanns istället ingenting. Kanske var det det som till slut avgjorde saken för min del. Att ha rejält svullna och ömma fötter, inget vatten, varmt som fan, troligen något i plocksalladen från ICA jag åt till lunch och allmän trötthet skickade mig nämligen på toa alldeles för tätt i allt för lång tid under kvällen. Vikingen gick ner till en lokal pub och lät mig sitta här och tycka synd om mig själv i någon timme, vilket passade mig ypperligt och var något jag var väldigt tacksam över. 

IMG_4598

IMG_4399

IMG_4422

IMG_4437

IMG_4458

IMG_4510

IMG_4563

Naturligtvis tog vi en sväng in på grafiska museet också, tryckare som Vikingen är. Själv hittade jag fantastiskt handgjort papper som gärna följde med mig hem. 

Tack och lov fick jag en ganska bra natt och därför tog vi idag bussen ut till Fredriksdal. Där traskade vi sedan omkring och njöt av tillvaron. Mina fötter är inte bättre vän med mig idag heller, men det känns ändå som att de börjar bli lite mer härdade. Konstigt det där, jag går ju ta mig sjutton överallt hemma också. Att de gör så förbannat ont och är så svullna just nu är som sagt en ‘present’ från värmen. Usch. Hur som helst så var det helt vansinnigt vackert på Fredriksdal och det var väldigt svårt att ta till sig att man var mitt i modern bebyggelse när man var där inne på området. Rosenträdgården – där skulle du bli kvar hela dan kusin Yvonne- och stadsbebyggelsen var väl så där intressant för mig, faktiskt. Jag uppskattade vet visserligen men inte lika mycket som när man kom ut till slåtterängarna, djuren, Ringstorpskvarnen och de gamla husen som minner om väldigt länge sen. Jodå, där orkade jag minsann gå… *haha*

IMG_4628

IMG_4641

IMG_4655

IMG_4656

Jaha. Intill Fredriksdal ligger Tropikariet. Det finns inte någon överhängande risk att jag missar att gå in där när jag redan är på plats, nej. Alltså gick vi in i den otroligt fuktiga miljön i vilken man inte fick fota med blixt och såg på den otroliga mängd olika djur de hyser där. I vatten, på marken, i träden, i hålor i jorden och vart det nu var. Jag var oerhört glad då jag såg att spindlarna inte fick frihet någonstans och då slappnade jag av massor och njöt rejält av de olika klimatområdena de visade upp. Det var verkligen intressant att se, även i sydamerikanska rummet där det var väldigt skumt.

IMG_4728

Tja, vad gör man när man traskat hela förmiddagen? Jo, jag vet! Eftersom det ändå är samma buss därifrån ut till den där hamnfesten vi tänkte att vi skulle bevista idag så kunde vi ju lika gärna ta bussen redan nu. Det var väl klyftigt? Aj, aj, aj, aj! Men skam den som ger sig. Festen var helt avslagen nu under dagtid, förhoppningsvis blir den bättre för de som går dit framåt kvällen då Nick Borgs sjunger för de som vill svänga sina lurviga, men men valde att gå ut på piren vid den otroligt charmanta hamnen, köpa glass och sedan ta bussen in till stan igen. Nu ligger Vikingen och vilar medan jag har fötterna i högläge och kollar igenom de många bilderna jag tagit igår och idag. Ikväll är det dags för ett kvällsdopp och eventuellt lite mat i dressinen som gjorts om till restaurang och som numera står precis innan strandpromenaden börjar. Härligt!

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Du kan verkligen konsten att undersöka en stad ordentligt! Vad mycket fint du/ni sett. Och ja. En rosenträdgård hade behållit mig hur länge som helst! 🙂 Fast inte det där äckliga tropikhuset vars bilder jag blundar mig förbi så du får ursäkta om jag inte läste texten intill dem så noga ….

    • ~Sol~ skriver:

      Jag är ju nyfiken och vill se vad städerna har att erbjuda. Eller, för att vara helt ärlig, så vill jag se själva essensen av städerna jag besöker. Jag tycker inte att jag kan säga att jag sett en stad förrän det verkligen känns som att jag har det. 😀
      Heeelt ok att scrolla förbi och inte läser precis allt så jättenoga. 😉

Kommentera

