Uppblåst mupp

Publicerat: 23 juni, 2014 i Uncategorized

narr

Jag läste en krönika om midsommar i Aftonbladet igår. Det var en riktigt dålig krönika. Jag reagerade på personens människosyn och vilka oerhört negativa tankar om att umgås med andra människor på det vis man gör runt ett midsommarfirande på offentlig plats. När jag sedan läste vem som skrivit krönikan insåg jag återigen varför jag verkligen, verkligen, verkligen inte gillar Alex Schulman. 

Faktum är att jag aldrig gillat honom. Han har en attityd som visar att han tycker sig vara för mer än andra och att han av någon outgrundlig anledning är kung i sin egen lilla bubbla. I mitt tycke är han bara en uppblåst mupp med hybris. Den nedlåtande ton i vilken han beskrev kvinnan som klätt upp sig i folkdräkt, den projicerade känslan av obehag att ta en främling i handen i dansen kring midsommarstången och det i närmast förlöjligande av hela firandet som något vi endast gör för barnens skull och sedan låtsat tycka om som ett led mot den kommande kvällens supkalas gjorde mig mer nedstämd än att det spöregnar ute just nu och jag strax ska åka till jobbet. 

Jag tycker inte att han förtjänar den uppmärksamhet, plats och cred han får i media. Visst har han rätt till sin åsikt och får absolut yttra en, precis som alla andra, men att ge den tönten sin egen show, krönikor och annat är som att ge hovnarren kronan och spiran i födelsedagspresent. Han började som journalist, har jobbat sedan i början av nittiotalet och borde ha en hel del livserfarenhet. Ändå verkar han inte utvecklas. Han spottar ur sig än det ena, än det andra och väldigt lite av det är vettigt. De få gånger han säger något jag inte får rysningar av obehag av verkar vara ren tur från hans sida. Vet ni, jag misstänker att han haft svårare att ta sig fram här i livet om han haft ett annat efternamn och att pösmunken inte har vett att förstå det själv. 

kommentarer
  1. Purple skriver:

    Vet inte ens vem det är?

  2. metasvarld skriver:

    tycker inte heller om nån av bröderna.. de har verkligen en vrängd bild av världen och att vara positiv till något är nog en ren skräckupplevelse för dessa båda herrar.

Kommentera

