Tv-utbud

Publicerat: 15 juni, 2014 i Uncategorized

tv

Igår föll det sig så att jag blev kvar på jobbet (frivilligt erbjudande från mig då det fattades folk och ingen annan kunde eller ville) för att jobba natt direkt efter att mitt kvällspass tagit slut. Jag gjorde helt enkelt ett turbyte och jobbade natt istället för att jobba morgonturen idag, en tur vi lättare hittade en vikarie till. Jag är ju en riktigt nattuggla och sover ju ändå så otroligt illa när jag vet att jag ska upp tidigt att det inte gjorde någon större skillnad. Det gjorde det inte heller. Jag hade inga problem med att hålla mig vaken, även om jag erkänner att det var väldigt segt runt fem-sextiden på morgonen. 

Eftersom det var lördag igår fanns det bara den mest basiska städningen att utföra. Vi brukar ta det lite lugnare med städningen på helgen, så det var några golv som skulle tvättat, ett rum som skulle städas ur, lite tvätt och ett kök som skulle torkas av. Det gick fort. Jaha. Vad skulle jag då göra resten av natten? Ungdomarna sov gott, så utöver att kolla till dem och se till att de låg bekvämt fanns inte mycket att göra där. Jag ville ju inte riskera att väcka de små liven i onödan. 

TV. Herregud så tråkigt det är med tv! Speciellt om det bara finns det analoga utbudet. Helt obegripligt att vi betalar så mycket pengar för skiten. Jag såg förresten att Radiotjänst fått backa gällande att betala licens för att man tittar på datorn, trots att hemmet är tv-fritt. Det är bra. Jag undrar hur länge vi ska fortsätta ha de analoga kanalerna egentligen. Men, som sagt. Igår hade jag inget att välja på och då var jag oerhört glad över att de fanns. Trots det ganska ointressanta utbudet. Ibland är även ett trist utbud sällskap. 

Av någon anledning visade svt1 ett program om trädgårsskötsel. Inte bara en gång, utan några timmar senare gick den i repris i samma kanal. Jag förstår att trädgårdsskötsel kan vara väldigt intressant så här i försommartider så det är inte anledningen till att jag skrev ‘av någon anledning’. Den formuleringen kom sig istället av att trädgården i fråga vinterrustades. Det hela utspelade sig i ett vinterkallt England och trädgårdsentusiasterna pratade sig varma om vilka kryddor och växter som skulle passa bra till julfirandet. Det känns ju… timat?

Det går inte att skriva om nattens tv-utbud utan att nämna fotbollen. Jag är inte speciellt intresserad men nog såg jag lite av den ändå. Något som slog mig var att även deltagarländer man enbart hör talas om under sådana evenemang som VM har sina trogna supportrar som fyller läktarna och lever med i varje sekvens av matcherna. Även under matcher som rimligen mest är med som utfyllnad och för att det är en tävling för alla länder i världen som lyckats kvalificera sig har sin hejarklack. Människor ler, skrattar, jublar, skriker, ifrågasätter, gråter, ser ut att må fysiskt bra/illa, ögon spärras upp, munnar står ibland på vid gavel och andra gånger ropar de uppmuntrande till det egna lagets spelar och ljudet från arenorna är öronbedövande. Själva spelet intresserar mig inte nämnvärt och långt ifrån lika mycket som uppvisningen på läktarna gör. 

DOA. En film i vilken ett gäng fenomenala kampsportare  (skådespelare) blir inbjudna till en tävling som sedan utvecklas till att rädda världen från tävlingsledarens galenskap. Jaha. Jo. Den hade nog varit underhållande om jag varit tolv år eller så. Som det var nu skrattade jag mest åt de befängda hopp, springandet i luften, långa fall som lyckas avvärjas genom att fånga någon gren, fångande av svärdsklingor mellan händerna och annat fånigt som verkar vara ett givet inslag i dessa filmer. Tro mig, den här filmen hade allt. Nästan så att det blev en parodi av det hela. 

True Justice. Jaha ja. Ytterligare en Segalproduktion. En äldre Steven Segal i sitt ässe. Trots ökad rondör och vad som ser ut som en lite långsammare reaktionsförmåga avväpnar och spöar han skiten ur alla motståndare utan att börja svettas. Imponerande. Eller? Nja. Faktum är att hans filmer också börjar kännas som parodier. I just den här produktionen har han dessutom samlat alla stereotyper omkring sig på ett och samma ställe, vilket gör det till ett förutsägbart, bla ha bla ha, moralkakeutslevande. Nej tack, jag behöver inte se fler avsnitt av denna serie. 

Något jag däremot tyckte var lite halvintressant var Rumble Fish, en film av Francis Ford Coppola från 1983. Inte så mycket för att berättelsen i sig var bra, den handlade om en kille som under femtiotalet försökte – och var ganska framgångsrik – leva upp till sin äldre brors rykte, utan för att den var svartvit och skitbra filmad. Brorsan – Mickey Rourke – gjorde slut på de gängkrig han tidigare varit ledande aktör i innan han tog sin motorcykel och försvann. Naturligtvis blev han legend bland de som var kvar, något som inte gjorde livet speciellt lätt för lillebror – Matt Dillon – att leva upp till. Han klarade sig ändå ganska fint som blek kopia av brorsan… tills denne återvände som en tystlåten, mystisk kopia av sig själv som gjorde omgivningen övertygad om att han antingen var ett geni eller galen. Som en twist till huvudintrigen snoddes lillebrors flickvän – Diana Lane – av hans bästa vän – Nicholas Cage – och det blev en del gråt och supande över en mor som övergivit dem och deras far – Dennis Hopper – när pojkarna varit små. Som sagt, intrigen kändes blek och tjatig, men jag tittade ändå för att den var bra filmad. 

Så ser en lördagskväll och natt ut i det analoga utbudet. Jag var som sagt inte imponerad. Det finns en anledning till att jag inte hade tv hemma på ett bra tag och då hade jag ändå både dokumentär- och nöjespaketen som en del av hyran. Turligt nog tog natten faktiskt slut, trots att jag som sagt misströstade lite där mellan klockan fem och sex. 

 

kommentarer
  1. Ullrika skriver:

    Om du med ”analogt” menar ”fria marknätet” så är jag med dig, annars var det väldigt länge sen det analoga marknätet släcktes ner och blev digitalt 🙂

    Jag håller inte med om att det inte finns mycket bra att se på SVT. Nu tittar vi iofs väldigt lite på tv och nästan allt vi ser är via SVT Play så vi kan välja exakt vad vi vill se. En lördagsnatt är kanske inte det bästa urvalet när det gäller programutbud, men filmen Rumble Fish (som jag inte sett) kanske räddade en smula iaf?

    • ~Sol~ skriver:

      Haha. Ja, det var precis det jag menade. Du ser hur förlegad jag är gällande tv. 😉

      Jo, Rumble Fish gjorde kvällen lite bättre. Angående att det finns bra saker att se på SVT så är det säker så att det finns, men sällan på de nätter jag behöver dem. Då vi inte har trådlöst på jobbet kan jag heller inte söka upp dem på nätet för att hjälpa till att fördriva tid. 🙂

Kommentera

