Sömnlös i La Florida

Publicerat: 20 maj, 2014 i Uncategorized

SAM_5145

Himlen just nu. Solsemester, ja…

Jag har en lustig egenhet. De allra flesta sover helst i mörker. Gärna totalt mörker. Inte jag. Det driver mig istället till vansinne. Jag kan inte somna ordentligt och när jag väl somnat vaknar jag femtioelva gånger och har lika svårt att slappna av efter varje uppvaknande. Det blir till slut som en ond cirkel. Nej, ska jag sova bra ska jag kunna se vad det är för tid på dygnet genom naturligt ljus. Tyvärr. 

Vikingen gick och la sig före mig igår kväll och jag hade inte hjärta att dra upp jalusin lite för att släppa in en strimma ljus utan tänkte att det nog funkar ändå. Det gör det inte. Dessa jalusier är troligen gudasända för andra men för mig blir de ett helvetes tortyrredskap. Jag låg och vände och vred medan Vikingen snusade gott. Efter att ha sovit sammanlagt två timmar med många vakna stunder i mellan gav jag till slut upp. Klockan sju drog jag upp den där jalusin ändå. Inte i vårt sovrum utan i rummet på andra sidan hallen. Det släppte in ljus utan att störa Vikingen allt för mycket.

Jag kan faktiskt inte rå för att han vaknade av ljudet. Faktiskt. Inte mitt fel. Han påstår förstås det, men med tanke på att han sovit som en stock i sju timmar så tyckte jag inte det minsta synd om honom. Faktiskt. Det är däremot lite synd om honom nu. Solen leker nämligen titt-ut bakom ett ganska jämnt molntäcke. Det är inte riktigt vad han hoppats på eller förväntat sig. Vi ska ändå åka till stranden och dessa moln är troligen livräddande (skinnräddande) för mig men det är ändå synd om min soldyrkande Viking. I alla fall lite. I förlängningen blir det ju även lite synd om mig då eftersom han blir som en trulig fyraåring som inte får som han vill varje gång han tänker på vädret. Och det gör han ofta. 

kommentarer
  1. Just Sayin' skriver:

    Återigen en bekräftelse på att du borde varit norrlänning. Gillar ljus på natten…här finns pleny iaf några månader och det är svinkallt.

Kommentera

