Lösa funderingar

Publicerat: 13 maj, 2014 i Uncategorized

eu-valet

Jag läste precis nätupplagan av en av våra kvällstidningar. Just nu är politik väldigt mycket på tapeten, något som inte är det minsta konstigt med tanke på att det är EU-val i dagarna. Jag får inte rösta, något jag skulle vilja göra. Jag vet däremot bara vilka partier jag absolut inte skulle lägga min röst på och inte vilket som skulle få den. Det ena partiet säger si, det andra så och om man lusläser deras uttalanden säger egentligen ingen någonting. Åh, de har alla sina program och mål, idéer om hur vi vill att världen ska vara och metoder att jobba efter för att nå det målet. Jag känner mer för vissa partier än jag gör för andra, men det beror tyvärr inte på att de partierna har ett särdeles mycket bättre partiprogram utan för att jag rent medmänskligt tar avstånd från vissa partier eftersom deras uttalade (läs; inte skrivna) åsikter strider så väldigt med mina. 

Mina funderingar landar dock på något helt annat än deras partiprogram. Jag hör istället hur de hela tiden pratar om förtryckta kvinnor, kvinnor som inte har något att säga till om och orättvisor mellan kvinnor och mäns löner. Av de tre är det bara det tredje jag egentligen håller med om. Åh, inte så att jag inte ser att det finns ett förtryck i samhället och att det finns fällor i vilka man kan fastna i gällande könsroller som hämmar kvinnornas utveckling, men det hela beror ju lite på hur man ser det. Ja. Det finns ett förtryck. Nej, kvinnor i vården, inom barnomsorgen eller andra kvinnodominerande yrken har kanske inte speciellt mycket att säga till om gällande sin verksamhet. I alla fall inte annat än i närområdet. Men? Är det konstigt? Jag känner en hel del män som jobbat inom den ena eller andra industrin som inte har mer att säga till om på de verkstäder de jobbat dag ut och dag in än vad barnskötarna har på sin förskola. Som jag ser det handlar det inte nödvändigtvis om könsroller utan om hierarki och samhällsordning. 

Sedan kan jag tycka att kvinnor är sämre på att lägga fram sin sak än vad män är. Där i ligger den stora skillnaden. Män dribblar inte på samma vis som kvinnfolk gör. De säger sin mening, håller med eller håller inte med, blir förbannade och visar det och går sedan vidare. Om det sedan går vidare genom att göra under protest eller vägra göra är en annan femma. Kvinnor däremot. Jag vet inte hur många meningslösa möten jag lidit mig igenom. Det pratas i mun på varandra, det dissekeras, det ältas, det avbryts, det framkastas halva meningar, det tas personligt, det ältas igen, någon blir sur och muttrar medan någon försöker göra sin mening hörd och sedan körs det både ett och två varv till utan att man kommer till ett beslut. Klart som fan att man inte får något inflytande när man beter sig så.

Orättvisorna i lönerna stör jag mig däremot mycket på. Lika lön för lika arbete borde vara en självklarhet. Att inte kvinnor förväntas koka kaffe, städa upp i konferensrummet efter möten, springa iväg och kopiera papper mitt i möten och vara den som ser till att alla är uppdaterade om vad som sagts och gjorts och ska göras ska också vara en självklarhet. Man gör sitt jobb och om det jobbet innefattar de tidigare nämnda uppgifterna ska de fördelas lika oavsett kön. Vi är först och främst människor. Punkt.

Jag inser att jag kan få ett drev efter mig för att jag uttalar mig på det här viset men det struntar jag i. Jag är inte feminist. Jag är inte mansgris. Jag är människa. Jag tror på att må bra i sig själv. Och vet ni? Jag är tjej. Jag gillar att vara tjej. Jag gillar smink, lockat hår, fina kläder och att göra mig fin ibland. Just det där om att göra sig fin är omdebatterat. Jag gör mig fin för min egen skull. Ja. Så är det. Men om det inte fanns någon annan som såg det skulle jag troligen inte göra det. Så ja. Jag gör det för andras skull också. Jag är en rulta. Till och med en liten tjockismocka. Och trivs med det. Åh, inte så att jag aldrig tänker att jag kanske borde gå ner några kilo eller att jag inte svär över att jag inte hittar kläder som sitter snyggt på mig men faktum kvarstår. I det stora hela trivs jag med mig själv. Det har hänt att jag blivit tagen för mindre vetande för att jag är tjock, men jag har däremot aldrig blivit sämre behandlad än en man av samma rondör som jag. 

Det är lite där jag tycker att politiker idag fallerar. Det pratas om kvinnor, barn, män, invandrare, flyktingar, transsexuella och en hel hoper andra grupperingar men vart i virrvarret försvann människan? Missförstå mig rätt, jag tycker att kampen för lika rättigheter oavsett kön, ålder, politiska åsikt, härkomst, sexuella läggning och allt vad det är är viktigt. Väldigt viktig. Ändå tycker jag att vi tappat bort människan i det hela. Det benas upp så väldigt och man går till val på de mindre grupperingarna utan att nämna helheten. Som slutkläm betonar jag att det på grund av värdegrund och människosyn finns partier jag absolut inte sympatiserar med, oavsett hur bra de friserat sitt partiprogram. 

 

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Kloka ord. Just det där med värdegrunden och människosynen är viktigast för mig när jag ska rösta. Jag kan inte välja ett parti bara för en viss sak. Jag måste se till deras ideologi. Det är viktigare än nåt annat. Ibland önskar man att det gick att plocka russinen. Men eftersom det inte gör det håller jag mig till det som stämmer bäst överens med min egen värdegrund. Fast för mig är feminism lite lika med att vara mänsklig. Det handlar om att alla borde ha samma värde. Oavsett.

    • ~Sol~ skriver:

      Jag tycker att feminism borde vara lika som medmänsklighet, men tyvärr finns det aspekter i dagens feminism som gör att det blivit en kamp mellan man och kvinna. Kanske inte medvetet, men ändå så att det istället för att handla om jämställdhet och lika värde blivit lite ”nu är det minsann vår tur” över det hela.

      Något annat jag tänkt på är att just FI vill göra en väldig massa förändringar på en gång. Jag förstår och håller med om att det behövs förändring i samhället men att rada upp femtioelva olika saker att sikta på gör mest att det blir varken hackat eller malet. Less is more ibland och att ha färre huvudfrågor innebär inte att de andra frågorna inte blir aktuella när man uppnått ett eller flera delmål.

  2. Ullrika skriver:

    Mycket intressant inlägg (inte helt otippat att jag skulle skriva det va? :p)! Jag funderar på om jag med mina värderingar klarar att rösta på FI som jag grubblar över att göra. En gammal kommunist. Asså. Jag vet inte. Det är svårt så svårt.

    • ~Sol~ skriver:

      Jag skulle inte fixa det just idag. Kanske när de fått bättre ordning på vad de vill och vilka deras huvudfrågor är. Och mer säkert när de fått ordnig på det och lägger ner allt det där om att alla män är potentiella våldtäktsmän och att de behöver läras hur man beter sig. Jag tycker inte om när någon skuldbelägger en hel grupp bara för att de råkar födas in i den.

      FI har många bra frågor, men de är i dagsläget allt för uppfyllda av den uppmärksamhet de fått och gapar lite för stort utan att ha några belägg eller underlag för sina storslagna planer. Tyvärr.

      • Ullrika skriver:

        Ungefär så ja. Dessutom leds partiet av gamla kommunister… åtminstone en. Njä. Jag vet inte. Men EU valet är ju ”ofarligt”, men när jag kikat på vad de har för kandidater så… nä… åååh så svårt!

      • ~Sol~ skriver:

        Nja. EU-valet är inte speciellt ofarligt. Det som rör Europa rör ju Sverige.

        Tyvärr är det alldeles för många frågor hos FI som påminner om de Gudrun drev då hon ledde V. Det känns så där…

      • Ullrika skriver:

        Jag menar att det är ”ofarligt” eftersom det inte berör vårt eget parlament. Fegt att tänka så, men…

        Ja. Det är just det där med Gudrun som får mig att tveka. Hårt.

Kommentera

