Igenkänningsfaktorn

Publicerat: 9 maj, 2014 i Uncategorized

SAM_3964Cala Mosca, Playa Flamenca september 2013

Jag älskar att upptäcka och se nya saker. Faktum är att det hamnar rätt högt på min att göra-lista. Jag åker gärna till nya städer eller ser delar jag inte varit i när jag besöker städer jag besökt tidigare. Ibland tar jag med mig min villige eskort Vikingen men lika ofta umgås jag med någon annan under mina utflykter eller så är jag solokvist under upptäcktsfärderna. Jag trivs både när jag har sällskap och när jag är ensam. Jag skulle spontant säga att jag är likadan oavsett, men det stämmer inte riktigt. Jag tillåter mig att sväva ut mer när jag är ensam. Går dit näsan pekar och må ha ett slutmål men har sällan en aning om vad som händer eller vilken gata jag går på för att komma dit. Det är inte lika lätt att gå så när man har sällskap. Det gör inget, det är oftast precis lika intressant ändå. Det enda jag kan oroa mig över är att mitt sällskap ska bli uttråkat då jag stannar, fotar, svänger av, läser skyltar, frågar förbipasserande etc i förhoppning om att få veta mer om det jag just då råkar fästa blicken vid. 

När vi var i Spanien förra året hade jag rekat stället ordentligt. Visste precis vad jag ville hinna med och valde att pinna någon eller några dagar för att se några av de många, många intressanta sakerna på min lista. Jag har alltid en lista. Inte nödvändigtvis en nedskriven sådan, men i skallen vet jag vad jag vill hinna med. Vikingen var ju med och därför fick jag anpassa mig en del efter honom, vilket troligen räddade både min plånbok och mina fötter en hel del. Det är inget jag håller emot honom eller retar mig på. Faktum är att jag sannolikt fick en ännu bättre semester än jag skulle ha haft annars. Åh, jag hade upplevt massor utöver det vi till slut valde att lägga tid på och sett ännu mer. Helt klart. Och kommit hem glad och utmattad. 

Jag tycker även om att åka till ställen jag varit till förut. Det finns alltid något nytt att upptäcka och saker och platser jag missat att ta kort på tidigare. Att ha tillbringat en vecka på en plats innebär ingalunda att jag sett allt. Ändå är det annorlunda denna gång. Jag har ingen lista. Det finns bara en sak jag absolut vill hinna med och det är egentligen en rest från förra besökets lista. Jag vill verkligen se insidan av den där ubåten jag skrivit upp högst upp på listan inför förra besöket. Vi åkte i till marinan och försökte få tillträde men de hade strulat till öppettiderna och glömt att ändra online, så vi fick bita i det sura äpplet och styra stegen in mot torget istället. Det var den enda egentliga besvikelsen på hela den resan. Den här gången vill jag verkligen se insidan av den där undervattensfarkosten.

I övrigt har jag inga direkta önskemål. Semester. Jo, ett eller flera besök på den fantastiska indiska restaurangen Mumbai Blue blir det ju förstås, men den ligger på granngatan, så det känns som en självklarhet. Kamerorna ska naturligtvis med men det är heller ingen skräll. Jag tar ju kort på fan och hans moster (läs; precis allt!) och den här gången blir inget undantag. Jag skulle känna mig naken utan kamerorna och skulle troligen inte njuta lika mycket av semestern om jag lämnade dem hemma. Men den här gången känner jag att jag verkligen kommer att ta det som det kommer. Detta är nog första gången jag verkligen förstår njutningen av igenkänningsfaktorn på en semester. Inget jagande för att hitta något. Jag vet vart affären ligger, jag har sett en hel del av närområdet, hittar till områdescentrumet och de ställen vi kan behöva besöka för att göra vår vistelse så bekväm som möjligt, vi har fler dagar på oss att uppleva saker, solen hinner säkert värma upp Medelhavet lagom tills vi kommer ner, poolen är troligen redan varm och det är bara jag och Vikingen. Massor av tid för varandra och inga direkta planer, bortsett från en dag inne i Torrevieja. 

Att jag redan på förhand vet att vi kommer att bada, promenera, dricka drinkar, cider och öl, äta gott, uppleva, upptäcka, förundras, exalteras och njuta av våra 11 dagar där nere i solen. Åh, jag kommer dessutom att bränna mig, tvingas söka skugga och förgås av värme men det hör till. Jag får helt enkelt låta det goda överväga det onda. När jag skriver onda menar jag det bokstavligen. Jag har införskaffat spf 50, men om jag ska utgå från förra årets solsemester kommer det inte riktigt räcka till. Jag hade bara spf 40 då, men det tog ungefär en timma innan jag hade värmeblåsor och en rätt så skrikig rosa i ansiktet, på bröstkorgen och axlarna. Begreppet vackert finns inte ens i samma universum som det. Nåja, jag har kläder. Att det kommer att droppa svett om dem är en bagatell. Jag har deo. 

Detta blir en ny erfarenhet för mig. Jag tror och hoppas att det blir en bra sådan. Att ha möjlighet att åka iväg så här betyder mer än jag kan förklara med ord. Jag valde definitivt inte Vikingen för hans tillgångar, men att han har en sådan härlig och generös familj som gärna delar med sig av sig själva och det de har är definitivt en bonus. Jag kan inte tala för Vikingen men tänker ändå dra med honom i detta. Dessa semestrar är en gudagåva och i deras släptåg kommer gott humör, frid i sinnet, minnen för livet och kärlek. Till varandra, till andra och till livet. Till det sista skulle Vikingen protestera och kalla mig dravlig och fjompig, men känslan är densamma oavsett vad man kallar den. 😀

 

kommentarer
  1. Purple skriver:

    Klart att man har en lista! Men måste ju planera lite sa man vet att man hinner med det man vill.

    • ~Sol~ skriver:

      Men precis! Äntligen någon som förstår. Vikingen ställer sig helt frågande och förstår inte varför man ska göra annat än sola, äta, vila och dricka öl. *haha*

  2. Ullrika skriver:

    Jag brukade alltid planera förr, men de senaste resorna har jag mest flytit mä (förutom Thailand då som är lite utanför boxen ;). Det går sådär. Jag vill nog planera. Nu funderar vi t ex på en ny tripp till New York bara för att göra om. Och rätt. Bara Mattias å jag. Men vi får la aldrig till det… fast drömmar är fina dom mä!

    • ~Sol~ skriver:

      Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte har några som helst funderingar på vad jag vill göra under vår semester, men faktiskt är det inte direkt planerande utan istället tankar som att ”det där var ju trevligt, det skulle jag gärna vilja hinna med under tiden vi är där nu”. En tydlig skillnad mot annars. 😀
      Håller tummarna för att ni kommer iväg till NY igen. 😀
      Kram

Kommentera

