Ser bra ut

Publicerat: 29 april, 2014 i Uncategorized

20140410_122214Från det här…

I morse var jag till distriktssköterskan för att ta bort stygnen. Äntligen! Det som senare visade sig vara det understa stygnet har fastnat i fetvadden, alternativt tejpen, hela helgen och jag har varit nära att ta bort bandaget själv flera gånger. Ni anar inte vilken lättnad det var att äntligen, äntligen, äntligen ta bort det där varma och numera ganska smutsiga bandaget. Det första jag bad henne göra var att tvätta av handen med sprit. Fy, vad den luktade. Och ändå luktade den mindre än vad jag förväntat mig. Tack och lov. 

20140429_085821

Via det här…

Det kändes lite när hon klippte stygnen, men bara för att de satt åt så förbannat. Rediga knutar, det där. Bra det. Det innebär att huden haft möjlighet att läka bättre. Således är såret så gott som läkt. Det glipar på ett eller två ställen, men det räcker med att tejpa det i någon vecka till, sedan kan jag låta bli även det. Trots svedan som blev när hon drog i stygnen för att komma in under och klippa dem är jag glad över att läkaren är så minutiös när han syr. Det gör nämligen att jag slipper ha ett annat, mindre bandage på. Jag kan tvätta handen (läs; har redan tvättat handen många gånger) när jag vill, jag kan använda den på ett helt annat sätt än när det sitter ett stort bandage i vägen och jag kan duscha utan att behöva plasta in eländet och försöka hålla det torrt. Yay!

20140429_085949

… och det här…

Jag har alltså bara tre små tejpbitar som skyddar såret/skorpan nu. När de ramlar av behöver jag bara tejpa över med en lång längst med sårets riktning istället. Det tar sig. Jag ska avvakta i några dagar till för att låta såret läka lite i friska luften och sedan ska jag börja träna handleden lite lätt. Det innebär dock inte att jag inte får använda handen i dagliga göromål, så det blir inte tu tal om att jag blir lika begränsad som jag var innan. Jag kan självklart inte göra allt ännu, det är handen alldeles för svag till och jag är fortfarande öm och får ont i vissa vinklar, men nu kan jag hålla i saker bättre än med några vepor fetvadd i vägen. Jag känner mig fri!

20140429_090605

… till det här!

kommentarer
  1. Yvonne skriver:

    Vad härligt! Handen kommer att bli som ny!

  2. Lill skriver:

    Vilken bra bildserie. Och sista bilden illustrerar frihet på pricken.
    Grattis till att ha sluppit ut ut ”paketet”. 🙂

    • ~Sol~ skriver:

      Tack. 😀
      Jo, den bilden var skön att ta. Jag älskar att fota kyrkan och att ta den där bilden gjorde det hela än ljuvare. 😀 😀

Kommentera

