Bråda dagar

Publicerat: 27 april, 2014 i Uncategorized

20140426_131620

Nu är det äntligen söndag kväll. Jag säger inte så för att jag längtat efter söndag kväll eller för att jag inte haft roligt under helgen som varit, utan mer med en liten lättnads suck på grund av att det gått i ett sedan i fredags morse. Egentligen hela veckan, men vi kan ta det från i fredags så slipper ni läsa ännu mer svammel än vad jag ändå tänkt berätta om. 

Vikingen var tvungen att åka ner på stan och skriva in sig på Arbetsförmedlingen i fredags, då det var hans första officiella arbetslösa dag. Att han gått hemma med mig sedan jag opererade mig spelar ingen roll. Arbetsbefriad och arbetslös är två olika saker och han fick således lön tills i torsdags. Att resultatet – att han har haft möjlighet att retas med mig för min begränsade förmåga att ta hand om och fixa saker – är densamma spelar ingen roll, han har officiellt haft ett arbete att gå till. Hur som helst, vid ett ogenomtänkt tillfälle under torsdagen lovade jag att kliva upp tidigt och gå ner på stan för att äta frukostbuffé på Öhrmans konditori och kafe innan AF öppnade. Gissa om jag ångrade det när klockan ringde i fredags morse…?

20140426_115915

Nåja, det var härligt väder och jag insåg att jag skulle få tillfälle att fota medan Vikingen satt och gick igenom tråkiga papper etc, så jag pallrade mig ur sängen. Det är jag glad över. Buffén var av det slag en byggnadsjobbare – och jag – uppskattar. Robust och raka rör. Inga flådiga uppläggningar, inga konstiga röror jag måste fråga om det finns innehåller skaldjur, inga tjusiga koppar… ja, ni fattar? En kopp te, en rejäl macka med ett salladsblad, ost, skinka, tomat och gurka samt fil med flingor och ett glas juice. Perfekt!

Jag tog bara några foton medan Vikingen satt där inne och önskade blåsa skallen av sig på grund av alla tråkiga frågor och formulär han behövde traggla sig igenom. Det var ännu ganska kallt i luften och skuggan låg precis runt huset AF huserar i. Jag försökte att inte tolka det på något vis, men ärligt? Om solen skiner överallt utom huset AF finns i kanske man ska tolka det på något vis? Eller ska vi undvika sådana associationer för att skuggan inte ska kastas mot oss också? 

20140426_134649

Jag har en väldigt bra karl. När han äntligen kom ut från skuggornas rike frågade han om vi skulle gå upp på Djäkneberget en stund. Jag älskar Djäkneberget! Det är ett vackert parkområde som ligger högre än själva stadskärnan och vilken Sam Lidman – en av stans fornstora män – lät upprätta som rekreationsområde för västeråsare. Han hade tidigare drillat sina soldater där under deras exerciser och då han tyckte att stadsfolk var en samling latmaskar bestämde han sig för att göra området mer attraktivt för att locka dit folk mot deras naturliga later. Han lät resa stenar med inskriptioner, ställa upp små, söta utkiksplatser och lusthus, byggde en dansbana och lekplats (nej, det var inte en och samma) och anlade en stor gräsmatta där familjer kunde bre ut sina filtar och njuta av en god medhavd måltid. Det är en underbar miljö.

Av en slump blev vi ensamma hemma i några dagar. Blondinen åkte till Spanien med farfar och njuter som bäst av livets guldkorn medan Mini-Belse valde att åka och hälsa på min bror innan hans aktivitet startar. Jaha ja. Bara vi två. Vad skulle vi då hitta på, tro? Tja. Vi var bägge så trötta att vi slängde oss i soffan efter middagen och blev kvar där tills vi orkade krypa in till sängen istället. Jäklar vad duktiga vi är på att ta tillvara på egentiden. Jo, jo, minsann…

20140426_150706

Igår klev vi också upp tidigt. Jag för att ta tåget till huvudstaden för att träffa en riktigt trevlig skåning jag lärt känna på betapet och Vikingen för att göra mig sällskap till stationen och där hämta tågbiljetterna vi beställt till den 10 maj. Med det gjort sa vi hej då och jag hoppade på tåget som tog mig till en storstad som badade i sol. Herregud, sådan vacker huvudstad vi har. Det är inte för inte den kallas Nordens Venedig. Jag är dock glad över att vattnet strömmar istället för att ligga i en lagun som det riktiga Venedig gör. Urk. Kan ni tänka er stanken en het sommardag?

Jag hade inga problem med att känna igen MissLollo och hon hade tydligen lika lite problem med att känna igen mig. Bra. Den delen kan annars vara lite vansklig när man ska träffa en cybervän första gången. Det var det enda jag oroat mig över, så när det var avklarat såg vi helt enkelt till att strosa (långsamt, stackar´n hade ett grymt skavsår), fika, upptäcka, uppleva och prata bort dagen. Den snälla människan bjöd mig på en sightseeingtur per båt runt Djurgår´n där man fick lyssna medan Hasse Alfredsssons röst guidade en genom kanalerna och de landmärken och byggnader som finns runtom. Jättekul och mycket intressant! Vi kom väl överens och hade inga problem att hitta samtalsämnen så det kändes som att timmarna flög fram. 

20140426_134705

Drygt en och en halv timme innan jag skulle äventyra mig tillbaka till Centralen fick vi sällskap av ytterligare en betapetare. Hon och jag har träffats en gång tidigare, för flera år sedan, men för MissLollo och hon blev det en premiär. Vi pratade bort en stund och sedan bestämdes det att vi skulle styra kosan mot Söder. Då jag inte riktigt såg någon poäng i att strosa bort till Söder utan något direkt mål och jag sedan bara skulle hinna vara där en kort stund innan jag behövde ta t-banan till Centralen gjorde jag dem sällskap till Slussen och styrde sedan kosan nedför Västerlångsgatan, i riktning mot Riksbyggnaderna. Jag hade tid på mig, så jag sprang in på Handfaste och köpte ett vargkorshalsband till Vikingen. Det han hade förr i världen är ute på vift någonstans. 

Väl hemma i stan igen tog jag en annan buss än vanligt. Det vankades grillparty hos syrran och jag hade turen att bara behöva ta mig dit och bli utspisad. Vikingen mötte upp där och var redan i full gång att berätta något när jag klev in. Hundar och barn busade kors och tvärs och det var ganska komiskt att se Vikingen försöka vara uthålligare än en 10- och en 11-åring medan de spelade badminton. Sen grillades det. Till det hade vi hemgjord potatissallad, sallad, bröd och ost. Jäklar vad gott det var! Pust. Jag trodde att jag skulle rulla hem. Turligt nog blev det en hel del snack och lite kortspel innan vi äventyrade oss hemåt… i sällskap av min bror som kommit över till syrran medan vi var där. Kul!

20140426_133814

Idag klev vi upp tidigare än vi planerat, men Vikingen fick stå för sitt ord och beordrades alltså in i köket för att fixa en stadig frukost. Med det menar jag hamburgare. Han tjatade som en galning om att han minsann skulle göra hamburgare till frukost och även om det pustades och stönades om det i morse så ville han fortfarande ha hamburgare. Tur att jag hann vara vaken en bra stund innan det var dags att äta. *haha*

Fotboll. Hemmapremiär. Jag hade till en början inte tänkt gå på matchen då jag är mindre än lite intresserad av den sporten, men jag blev tillfrågad om att ta bilder på en prisutdelning som skulle äga rum precis innan matchen, så jag pallrade mig dit ändå. Dit och dit, förresten. Det hela började på Skallbergskrogen redan vid 12, men jag pallrade mig inte dit förrän vid 13 och då var det ändå flera timmar innan matchstart. Det var en skön dag och jag träffade många vänner så det känns inte helt bortkastat. Dessutom spelade VSK betydligt bättre idag än vad de gjorde på bortapremiären. Den är ett sorgligt kapitel som jag tycker att vi stänger igen och går vidare ifrån utan att gräva djupare i någonting. Istället tar vi med oss det vi behöver från den här matchen och hoppas att de bygger mer på den istället. 

20140426_152112

Så. Nu kanske ni förstår att jag känner lättnad över att det äntligen är söndag? Jag har inget inplanerat i morgon och tänker låta det förbli så. Vikingen fick för mycket sol idag och har redan somnat. Han snarkar men jag stängde dörren för att kunna njuta av tystnaden. Det enda som låter är tangenterna som klickar lätt då jag trycker ner dem. Tv:n är avstängd. Spotify likaså. Katterna snusar i var sitt rum. Bilderna är ivägskickade till rätt instans och jag ska alldeles strax välja vad jag vill göra nu. Läsa? Titta på tv? Slösurfa? Lösa korsord? Gå lägga mig? Det rer sig…

Kommentera

