Besvärliga småsaker

Publicerat: 11 april, 2014 i Uncategorized

deo

Att ha den hand jag vanligtvis använder mest i ett paket som inte får röras, blötas ner eller användas som stöd gör onekligen tillvaron lite besvärlig. Nu visste jag ju om att detta skulle ske och därför hade jag förberett mig mentalt så gott det gick innan jag ställdes inför det på riktigt. Med facit i hand kan jag säga att det inte är jättesvårt ännu och med tanke på att jag ska börja använda handen lite lätt i eftermiddag – absolut inget avancerat men jag kommer till exempel få haka fingrarna i byxorna och dra uppåt med försiktiga rörelser när jag klär på mig – så ser livet ändå rätt ok ut. Bortsett från att Vikingen skrattade åt mig när han med ett brett leende hotade att inte hjälpa mig med bh:n om jag inte är snäll, alltså.

Jo, det där med bh:n är fortfarande ett svårt moment för mig. Det är vidrigt att behöva be om hjälp med just det. Inte för att det är pinsamt eller jobbigt att ta på den inför honom, han har definitivt sett mig ta på den själv otaliga gånger, utan för att jag avskyr att gå utan bh och att då vara beroende av att någon annan hjälper mig ta på den känns som en vidrig begränsning. Och då har det bara gått en dag. Fråga mig helst inte om det igen, jag misstänker att svaret du får om några dagar eller en vecka eller två blir en lång harang du slutar lyssna på efter bara några ord. Det finns några andra småsaker som känns besvärliga redan nu men som förhoppningsvis blir lättare efter lite träning.

Toalettbesök – Tja. Vad säger man? Har du försökt torka dig med fel hand någon gång? Bara att ta toapapper med fel hand och utan hjälp av den andra innebär att jag, som har toarullarna lösa på hyllan intill toaletten, måste rulla ut rätt längd och sedan klämma fast rullen under hakan och riva. Konstigt nog blir det inte ett ‘rent’ riv. I alla fall inte ännu. Att sedan få pappret slätt nog att torka sig blev nog skrattretande lätt. Trodde jag, alltså. Men till slut gick även det. Då var det bara själva torkandet kvar. Ja. Just det. Det gick väl helt ok när det handlade om 1:an. Vid 2:an var det dock som att komma in från fel vinkel och jag fick tänka till en vända extra för att få till det. Minst sagt en intressant erfarenhet.

Dra upp byxorna – Återigen, vad säger man? På motsatt sida från den arm jag använder har byxorna en tendens att fastna under rumpan. Jag vet inte hur viga ni är men jag har lite svårt att nå dit för att dels ‘korva upp’ tyget och dels dra upp dem över den där kullen som envisas med att vara i vägen. När jag till slut lyckats få upp tyget på skinkan inser jag att jag har volanger precis ovanför = ytterligare ett hinder att dra upp byxorna över.  Smidigt är inte det ord som bäst beskriver mina vedmödor. Turligt nog får jag börja haka i ett finger i byxan och hålla emot lätt från och med i eftermiddag. Det måste rimligen göra en hel del skillnad?

Öppna petflaskor – Hur gör man det lättast när man bara har en hand? Jag valde att klämma fast flaskan i armvecket och trycka den mot kroppen medan jag tog ett fast tag om korken med min vänstra hand. Lätt som en plätt? Jo, visst! Det var faktiskt inte det minsta svårt att vrida upp korken då. Problemet var istället att jag klämmer så pass mycket på flaskan för att hålla den på plats att plasten trycks ihop så snart luften kommer in i flaskan. Fontän, javisst! Också en träningssak, men vad fan?!?

Borsta tänderna – Att sätta tandkräm på borsten med bara en hand var ganska enkelt. Hur svårt kan då resten vara, tänker ni? Det tänkte i alla fall jag. Men ser ni, jag förstod inte bättre. Jag hade nämligen inte koll på att jag inte har samma avståndskänsla när jag rör vänster hand som jag har då jag använder högern. Jag kan meddela att det dels gör lite ont i bakre delen av munnen då man stöter i borsten där och att det är jäkligt jobbigt när jag sticker ner den för långt då jag borstar tungan.

Skriva – Jag kan inte ens med den allra bästa viljan påstå att min handstil är något att skryta över när den frambringas av vänster hand. Det går dessutom löjligt långsamt att skriva. Jag känner mig som en förstapluttare som stretar för att få fram ordning på sina bokstäver.

Vindruvsförpackningar – Varför knipsar man ihop dem så förbannat hårt? Jag har ibland problem med dem även då jag kan använda två händer, nu blev det stört omöjligt. Värdelöst. Jag löste det dock genom att klämma ihop paketet mellan höften och köksbänken, vilket fick locket att bågna och sedan slita upp locket med början där det blivit en glipa. Det gäller att vara påhittig!

Bra smörgåsar – Det är ju inte så att en brödlapp ligger still medan man försöker dra en kniv full med smör över den, inte. Nej, nej, så enkelt ska det naturligtvis inte vara. Och jag ska helst hålla bandaget så rent som möjligt i två veckor. Fingertoppar att hålla det hela stilla med? Jupp, så får det bli. Problemet då är att jag är klumpig med vänster hand och att jag således måste vända mackan lite då och då för att kunna bre smör på alla delar av den bredbara ytan.

Tvätta sig – Egentligen är det lite missvisande. Det enda området jag har svårt att nå är under den vänstra armhålan. Nog kommer jag åt lite grann men jag kände att jag gärna tvättat mig lite noggrannare där innan jag avslutade duschen. Inte för att jag inte försökte,  men ändå. Ensidig raggardusch i två och en halv vecka känns inte som min grej.

I övrigt är nog det mesta som vanligt. Jag tar det som det kommer och har hittills avhållit mig från att driva Vikingen till vansinne. Inte så att det är så att jag behöver en hel massa hjälp eller så, utan mest för att det är lite tråkigt att känna mig så begränsad. Jag känner dock att det gärna får gå några dagar innan jag börjar tära på hans tålamod på det viset. Han kan vara bra att ha i framtiden, tänker jag.

Kommentera

