Då var det gjort

Publicerat: 10 april, 2014 i Uncategorized

Operation

 

Jag kom i god tid till sjukhuset och hade således all tid i världen på mig innan det var dags att träffa läkaren. Det resulterade i att jag tog några bilder på intressanta föremål medan jag väntade. Efter lite flirt med sköterskan i receptionen fick jag smita in några meter förbi det streck som visade hur långt in på den avdelningen man får gå i vanliga kläder. Där stod nämligen ett vitrinskåp fullt av gamla kirurgiska instrument och något jag gissar är artificiella höftledskulor. Det var en synnerligen intressant samling som jag för allt i världen inte ville gå miste om att fota. De hade även en färgglad skål på fot som jag funderar på om min käre kusin eller hennes man vet vem som gjort? De påstod att den var ganska värdefull, men visste inte själva vem som gjort den så det var kanske bara önsketänkande?

När jag kom satt det en man med ett sådant bandage som man får efter en karpaltunneloperation i väntrummet. Han var satt i sina vanliga kläder, varför jag tänkte att jag kanske inte skulle behöva byta om. Jag vet egentligen inte varför jag trodde något så korkat, för naturligtvis var jag tvungen att byta om på överkroppen, ha plasttossor på fötterna och en grön hätta på huvudet. Mycket stiligt, jag lovar.

Läkaren förklarade tålmodigt varför jag inte fick titta på och såg sedan lite förvånat på mig när jag skrattade och förstod och att den enda anledningen till att jag ville titta på är att jag är morbidt nyfiken. Efter att ha förklarat proceduren gjorde han en liten fysisk undersökning och frågade även om den andra handen. Jag sa som det är, den är också drabbat och även om det är jobbigt så är den högra värre. Han bestämde på stående fot att boka in en telefontid med mig om fyra veckor och att vi skulle boka in en tid för att operera den andra handen framåt slutet av året under det samtalet. Oj? Min familjeläkare var inte alls lika tillmötesgående angående det hela så jag blev hur glad som helst över att det blir gjort.

surgical stuff

Det blev lite lustigt när jag skulle hälsa på operationssjuksköterskan. Fullt munderad i operationskläder och munskydd såg jag in i ett par leende ögon och säger; ”Men hej! Det var länge sen!” Hon såg förvirrad ut ända tills hon förstod att jag haft hand om hennes barn på förskolan jag jobbade på fram till 2006. Vi pratade lite om hennes barn medan hon svabbade av min hand med något steril vätska. Det blev lite surrealistiskt men samtidigt lite skönt att höra en bekant röst bakom det där skynket de hävde upp omkring armen.

Själva ingreppet gick snabbt. En snabb koll av blodtryck, insprutande av bedövningsmedel som sedan pressades ut under huden, upp med ett stort lakan för att skydda armen från kringfarande baciller, en ganska snabb procedur som renderade i att tömma armen på blod och sedan en fråga om jag kände något innan de började göra saker med min hand. Jag uppfattade att de höll på med handen och vart på handen de var, men i övrigt vet jag bara vad de gjort på grund av att jag sett ingreppet utföras på video. Youtube is da bomb!

Jag blir aldrig stressad av sådana här situationer. Jag utgår helt enkelt ifrån att människorna som sköter det hela vet vad de gör och därför kan jag slappna av utan problem. Detta orsakade lite komik idag då den sköterska som hade som uppgift att kolla pulsen och hålla mig lugn under tiden ingreppet utfördes kollade så att saturationsmätaren satt ordentligt flera gånger innan hon helt enkelt avbröt det samtal vi hade för att fråga om jag var nervös. Vid mitt lugna konstaterande att så inte var fallet andades hon tydligt ut och slutade oroa sig över att apparaten kanske var sönder. Jag får inte förhöjd puls när jag är lugn, så det var inte det minsta underligt att den inte visade någon sådan.

De sydde ihop mig och bandagerade handen väl. Jag var dock glad ändå, för bandaget var mindre än jag befarat. Efter att ha fått instruktioner om att sätta mig i väntrummet utan att byta om, något de poängterade flera gånger att patienter inte fick göra förrän de blivit ”ivägsläppta” men att många slarvade med det ändå, så att de kunde hålla mig under uppsikt i en kvart och att jag skulle ha handen i högläge, helst vilande mot motsatta sidan bröstkort och upp mot axeln var det bara att sätta mig ner och vänta. Lydig som jag är satt jag kvar där i ungefär tio minuter innan jag kände ett behov av att flytta på handen för att se vad det var som gjorde att det kändes obekvämt. Blodet som prydde den vackra sjukhusrocken var förklaringen.

Nu är jag tydligen ett unikum uppe på Operationsavdelning 1 i Västerås. Undersköterskan, sjuksköterskan, operationssjuksköterskan och läkaren såg lika förvånade och förvirrade ut allihopa. Ingen där hade varit med om att det blött igenom tidigare och det blev en himla fart på dem. Av med bandaget och avsyning av operationssåret. Allt såg dock bra ut och blodet stämde sig självt, så de packade in handen igen. I ett större bandage. Där fick jag för att jag var glad över det lilla, liksom. Nåja, nu är jag sjukskriven till och med den dag vi åker på semester och då blir jag ju ledig i två veckor till, något läkaren såg väldigt nöjd ut över att få veta. Jag är inte mindre nöjd över det, om någon undrar.

vase

kommentarer
  1. iashemlis skriver:

    kollat på ingreppet på Youtube?!?!?! Du e galen kvinna…. *spyr av tanken*

  2. ~Sol~ skriver:

    Klart jag har kollat! Hur ska jag annars kunna veta vad de gör med mig? 😀
    Lustigt nog var Vikingens reaktion densamma som din… 😉

  3. Yvonne skriver:

    Jag säger detsamma! Kollat på youtube! Galning. 🙂 Och om du skrivit allt detta med vänster hand behöver vi inte oroa oss över konvalescensen. 😀 Och skålen. Jo, nån eller några tusenlappar är den nog värd!

    • ~Sol~ skriver:

      Meh! Jag var ju lugn för att jag visste vad de skulle göra. Klart jag tittar. Och jag måste erkänna att jag fuskade lite. Fingrarna på höger är ju stela, då kan det väl inte skada att hjälpa till lite med pekfingervalsen? *visslar*
      Jag ska som sagt hälsa den vad det är de har på disken. 🙂

Kommentera

